کد خبر: 615742
تاریخ انتشار :

میلگرد CK45 ذوب آهن اصفهان

میلگرد CK45 ذوب آهن اصفهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آلیاژی پرکاربرد و مهم که تکنولوژی ساخت و نوع آن روز به روز در حال پیشرفت و دگرگونی است، فولاد نام دارد. خواص فولاد را به حدی می توان با اضافه کردن عناصر دیگری به ساختار آن تغییر داد که ویژگی هایی از جمله؛ ثابت شدن در دماهای بالا و مقاومت زیاد در مقابل خوردگی و ساییدگی در آن ایجاد می شود. در نتیجه، به محصولی که تولید می شود با این روش و در کوره های بلند آلیاژسازی، فولاد آلیاژی می گویند. فولاد و میلگرد CK45 اصفهان، متداول ترین و پرمصرف ترین نوع فولاد آلیاژی است که در این مقاله با موضوع میلگرد CK45 ذوب آهن اصفهان از مجموعه دیتا میلگرد اصفهان، مرجع قیمت میلگرد اصفهان ، ساختار، ویژگی ها، کاربردهای زیاد آن و همچنین شکل های های گوناگون این فولاد را بررسی می کنیم.

فولاد CK45 اصفهان ، در کارهای سرد و یکنواخت سازی و آب دهی و برگشت دهی، تولید قطعاتی که در معرض تنش های متوسط هستند، به طور چشمگیری به کار برده می شود. البته در این فرآیند ها باید به نقطه ذوب فولاد و آهن توجه بیشتری کرد تا محصول نهایی با کیفیت مطلوب و چیزی که مد نظر است تولید شود.

میلگرد CK45 ذوب آهن اصفهان

فولاد CK45 اصفهان چیست؟

محصولات فولادی گوناگون را براساس نوع و میزان سختی آن ها به سه گروه تقسیم می کنند: کربن بالا، کربن متوسط، کربن پایین، که این محصولات را در صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می دهند. در دسترس ترین و متداول ترین این فولاد ها که هم به صورت نرمال و هم طی فرآیند نورد گرما قابلیت تولید دارند، محصول استیل CK45 اصفهان نام دارد و این محصول در گروه محصولات کربن متوسط قرار دارد یعنی حدود 45/0 درصد. در ساختار CK45 ، علاوه بر محصولات کربنی که وجود دارد، عناصر سیلسیم یعنی حدود 25/0 درصد و منگنز حدود 65/0 درصد، وجود دارد. ویژگی های مهم و مطلوبی که این نوع فولاد دارد، این است که در برابر ضربه مقاوم است و مقاومت کششی دارد و اصطحکاک و استحکام بالایی دارد و برای انجام عملیات حرارتی گوناگون مناسب است. البته باید فرآیند جوشکاری با توجه به درصد کربن و منگنز خیلی با دقت انجام شود تا فولاد دچار سختی و ترک خوردگی نشود.

با استفاده از روش ریخته گری پیوسته و با افزودن این عناصر در کوره های آلیاژ سازی با درصدهای وزنی گفته شده به آهن مذاب، محصول نهایی در شکل های گوناگونی ایجاد می شود. این دو شکل از آلیاژ به علت مناسب بودن قیمت میلگرد و ورق CK45 اصفهان در بازار نسبت به مزیت های زیاد آن متداول هستند. به علت میزان کربن استفاده شده در فولاد CK45 این قیمت مقرون به صرفه است. این فولاد به شکل های دیگری از جمله؛ شمش مربعی، شمش شش وجهی، شمش مسطح، تسمه و لوله می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص مکانیکی فولاد CK45 اصفهان :

  • به میزان 585 مگا پاسکال استحکام کششی دارد.
  • نسبت پویسون 29
  • به میزان 820 تا 860 درجه سانتی گراد سختی دما دارد.
  • دما آنیلینگ آن به میزان 650 تا 700 درجه سانتی گراد است.
  • 1100 درجه سانتی گراد دما آهنگری دارد.
  • افزایش میزان 4 تا 17 درصد طول

کاربرد های فولاد CK45 اصفهان :

این نوع فولاد دارای ویژگی های خوب و قیمت مناسب است و همین باعث شده است در تهیه وسایل و ابزارهای مختلف صنایع گوناگون به صورت گسترده استفاده شود، از جمله؛ پتروشیمی، نفت، ساختمان سازی، خودرو سازی. به خصوص در بخش هایی از خودرو های معمولی و سنگین که میزان چقرمگی آن ها خیلی بالا است و نیاز به استحکم بیشتری دارند، از جمله؛ میل لنگ، میله های متصل کننده، سگدست، اکسل، شفت، چرخنده کوچک و بوش.

همچنین این آلیاژ مصارف فراوانی در ساخت محور پمپ، شافت ها، غلتک های صنعتی، مته های حفاری دارد و ابزارهای دستی گوناگونی از این جنس هستند، مثل انبردست و چکش و میخ و پیچ، چاقو آهنی و دندانه دار .

این نوع فولاد در زمینه دیگری از جمله تولید ابزارهای خاک ورز کاربرد زیادی دارد و در نتیجه فولاد CK45 با خواص زیادی که دارد از جمله مقاومت در برابر ضربه و همچنین پایین بودن و مناسب بودن قیمت، در ساخت گاوآهن و سایر ا بزارها مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد CK45 اصفهان چیست؟

در دما بالا و بعد از طی کردن چندین مرحله فرآیند نورد، شمش های فولادی تبدیل به مقاطع دایره ای شکل و میلگرد می شوند. در ساختار میلگرد CK45 اصفهان، مقدار کربن نسبت به میلگردهای فولادی ST37 اصفهان افزایش پیدا کرده است و این باعث شده است که جنس این میلگردها سختی و استحکام بیشتری داشته باشند. در دما 650 تا 700 درجه سانتی گراد، این نوع میلگرد پخته می شود و بعد، عملیات آهنگری در دما 900 الی 1150 درجه سانتی گراد صورت می گیرد و بعد از نرمال سازی و تابکاری در دما 820 تا 800 درجه سانتی گراد به وسیله روغن یا در دما 830 تا 800 درجه سانتی گراد به وسیله آب، سردکاری می شود و سختی آن افزایش پیدا می کند. قبل از شروع سردکاری باید کاملا اطمینان پیدا بکنیم که حرارت کاملا تخلیه شده باشد. در نهایت در دما 550 تا 660 درجه سانت گراد، عملیات خستگی روی میلگرد صورت می گیرد. دما قطعه در این بازه با تغییر کردن میزان سختی و سایر ویژگی ها، تنظیم می شود. این تیمار حرارتی به عوامل متعددی از جمله سرعت سردکاری و سرت حرارت و زمان غوطه ور شدن در آب یا روغن بستگی دارد.

حداقل تنش تسلیم میلگرد CK45 اصفهان : 355 نیوتون بر متر مربع

حداقل استحکام کششی میلگرد CK45 اصفهان : 610 نیوتون بر متر مربع

دو سازمان DIN آلمان و SAE آمریکا، CK45 را به ترتیب با کدهای 1191/1 و 1045 با استفاده از تعیین کردن انواع استاندارد میلگرد و مشخصات آن ها، نام گذاری کرده اند. در بازار داخلی، میلگرد های کربن متوسط با نام های 1060، V945، C60، و دارای قطرهای 12 تا 800 میلی متر، به شکل شاخه های 6 متری خرید و فروش می شوند. همچنین به علت کار کردن آسان بر روی این شاخه ها، عرضه آن ها به صورت خام (آنیل) و با پایین ترین مقدار سختی و استحکام صورت می گیرد.

این میلگرد با توجه به برند تولید کننده متفاوت است و قیمت این از نمونه های مشابه بیشتر است. تولید کننده اصلی این محصول در ایران، گروه آلیاژی در شهر اصفهان است. سازندگان داخلی دیگر آن، کارخانه های اصفهان و اسفراین هستند و به وسیله واردات از کشورهایی مثل روسیه، اوکراین و آلمان، بخش دیگر از نیاز داخلی تامین می شود.

ورق CK45 اصفهان :

ورق های استیل یا کربن متوسط به ورق هایی که در صنعت به سازه های مهندسی معروف هستند، می گویند. در ابتدا تختال های فولادی از فرآیند ریخته گری مداوم به دست آمده و به وسیله دستگاه هوابرش به طول های مشخصی بریده می شود تا ورق های CK42 اصفهان به روش نورد داغ تولید شود و سپس با پیش گرم شدن این قطعات در کوره های مخصوص و رد شدن از چند مرحله عملیات نورد گرم، به ضخامت مورد نظر می رسیم.

3 تا 50 میلی متر، ضخامت های معمول برای این ورق هستند و ابعاد آن 6000 در 2000 و 1500 در 6000 میلی متر است. با توجه به ابعاد و اندازه تولید شده و کیفیت و مشخصات آن ها، قیمت انواع ورق CK45 متفاوت است و بالاتر از ورق های آهنی است .

به علت بالا بودن ویژگی های کششی این نوع ورق، در گروه ورق های ضد سایش قرار دارد. این ویژگی همراه با جوش پذیری و سختی پذیری باعث شده است که از این ورق در ساخت قطعاتی همچون تیغه های ماله کشی که مقاومت پایینی در برابر ساییدگی دارند، استفاده شود. این تیغه ها در معرض سایش مداوم با بتن قرار دارند و خاصیت فنری شکل با به کار بردن ورق CK45، به آن ها می دهد تا مقاومت خود را در مقابل فشارهای وارد شده حفظ کنند و به راحتی خم نشوند.

کاربرد ورق های آلیاژی مانند CK45 اصفهان :

  • ابزارها و قطعاتی که در دما بالا یا پایین کار می کنند، تولید می کنند.
  • مخازنی که تحت فشار زیاد استفاده می شوند.
  • به علت قرار گرفتن قطعات در معرض رطوبت، اسید و نمک دریا، امکان خوردگی و زنگ زدگی در آن ها وجود دارد. (در ساختار ورق CK45، میزان کروم پایین است و همین باعث شده است که مقاومت آن در برابر زنگ زدگی پایین بیاید. اغلب در شرایط مذکور از این ورق استفاده نمی کنند).
  • استفاده در شهرسازی، ساخت پل، جاده ها، حمل و نقل

تولید کنندگان اصلی این محصول در کشور، کارخانه های ذوب آهن اصفهان، کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، یزد، اسفراین است و کشورهایی از جمله آلمان، کره جنوبی، روسیه، واردت این ورق ها را انجام می دهند.

تسمه CK45 اصفهان به سه دسته تقسیم می شود: فابریک، نوردی، ماشینکاری .

این نوع تسمه هم به صورت معمول و هم از ذوب مجدد قراضه های فولاد CK45، به علت سختی و طول عمر زیادی که دارد، ریخته گری می شود و از آنجایی که شمشه های فولادی طول های مشخص دارند، با گرم شدن در دما بالا و در کوره های مخصوصی و بعد از گداخته شدن، طی چند مرحله تحت فشار غلتک قرار می گیرند و در نهایت تسمه هایی با ضخامت و عرض مشخص تولید می شود.

از برش ورقه های مادر به قطعات با عرض کمتر، تسمه های ماشینکاری به دست می آیند. در محورهای مختلف در این روش، تنش برشی باعث خمیدگی تسمه ها می شود. برای اینکه این مشکل حل شود باید از فرآیندی به نام اتوکشی که شباهتی به نورد سرد دارد استفاده کرد. هر چقدر عرض تسمه ها کم باشد، این خمیدگی و تابیدگی بیشتر می شود و در آخر تسم ها تحت ماشینکاری قرار می گیرند .

6 الی 10 متر طول این تسمه ها می باشد و 10 الی 100 سانتی متر عرض آن ها است و 3 تا 12 میلی متر ضخامت این تسمه ها است که متغییر است.

این محتوای تجاری و اقتصادی در مورد میلگرد CK45 ذوب آهن اصفهان توسط تیم تخصصی میلگرد اصفهان در وب سایت و پلتفرم مارکت پلیس دیتا میلگرد اصفهان که بهترین و ارزان‌ترین قیمت میلگرد امروز اصفهان در ایران را برای مهندسان و مدیران پروژه ی ساخت و ساز قرارمی دهد، تهیه شده است.

http://datajoo.com/rebar-price-reference/Isfahan-rebar-price/

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش میلگرد اصفهان با دیتا میلگرد اصفهان به خبر اقتصادی منتشر شده با همین عنوان از پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین (جدیدترین و تازه ترین اخبار ایران و جهان) مراجعه فرمایید .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها