کد خبر: 617528
تاریخ انتشار :

این کالاها احتمالا گران می شوند!

تجارت‌نیوز/ امسال بارندگی‌ها کم بوده و مسئولان نسبت به وضعیت آبی کشور هشدار می‌دهند، گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که برخی از کشاورزان گیلانی نتوانسته‌اند برنج بکارند و قیمت پایین گندم باعث شده برخی‌ها کشت خود را به چرای دام بدهند.

این کالاها احتمالا گران می شوند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 وضعیت آبی کشور خوب نیست. با وجود افزایش ظرفیت آبی کشور به دلیل سیلاب‌های سال ۹۸ و همچنین بهبود وضعیت بارشی در دو سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان بارش‌ها کم شده و کشور شرایط آبی مساعدی نداشته باشد.

کاهش سطح آب سدها و آب‌های زیرزمینی به نحوی است که معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آبفای کشور در یک برنامه تلویزیونی گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم در سال جاری ۲۸۲ شهر در تنش آبی باشند که از این تعداد ۱۰۱ شهر در کاهش سطح آب در کشور تاثیر خود را در همه حوزه‌ها و به خصوص محصولات کشاورزی می‌گذارد.

اما وضعیت کم‌آبی در کشور باعث شده که کاربران توئیتر نگران افزایش قیمت کالاها باشند، اولین تاثیری که این کاربران به آن پرداخته‌اند این بوده که تعدادی از کشاورزان گیلانی امسال نتوانسته‌اند کشت برنج را آغاز کنند.

بسیاری نیز می‌گوید کاهش بارش‌ها باعث شده که کشت‌های دیم کم شود و دامداران برای تهیه خوراک دام‌های خود به مشکل بخورند. این موضوع در ابتدا عرضه دام را افزایش می‌دهد اما پس از مدتی با کاهش دام، قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین احتمال افزایش قیمت برنج و گوشت در چند ماه آینده وجود دارد.

همچنین قیمت تضمینی خرید گندم چهار هزار تومان اعلام شده که موجب اعتراض کشاورزان بود است. همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفته که این نرخ به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌های گزاف کشاورز نیست و باعث می‌شود که مزارع گندم به مکانی برای چرای دام تبدیل شود.

از سوی دیگر گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوارکی امسال نگران‌کننده است، قیمت برنج خارجی در فروردین امسابل نسبت به سال گذشته رشد ۱۳۷ درصدی، برنج ایرانی رشد ۴۸ درصدی، گوشت گاو رشد ۴۷ درصدی، گوشت گوسفند رشد ۳۹ درصدی داشته است.

خانوارهای ایرانی برای خرید برنج خارجی باید ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج ایرانی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کنند. همچنین قیمت گوشت گوسفند ۱۳۶ و گوشت گاوی ۱۲۳ هزار تومان است.

در سال ۹۹ خانوارها در تهیه روغن مشکل داشتند و از کبود آن می‌گفتند، آمارها نیز این موضوع را تایید می‌کند چرا که بیشترین افزایش قیمت را روغن جامد داشته، در واقع یک کیلو گرم از این روغن در ماه قبل نسبت به فروردین پارسال رشد ۱۵۱ درصدی داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها