کد خبر: 623489
تاریخ انتشار :

اتوکلاو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اتوکلاو چیست ؟

توجه کرده اید که چگونه جراحان قادرند چندین بار از یک ابزار جراحی استفاده کنند بدون اینکه میکروب ها را از یک فرد به فرد دیگر منتقل کنند؟ شاید تعجب کنید که چگونه آرایشگاه های ناخن از بروز عفونت های قارچی بین مشتری ها جلوگیری می کنند. احتمالاً متوجه شده اید که این امر ارتباطی با تمیز کردن وسایلی دارد که آن ها استفاده می کنند. با این حال، شما می دانید که تمیز کردن ساده این موارد برای جلوگیری از انتقال میکروب یا عفونت کافی نیست. برای استریل سازی یا از بین بردن موجودات زنده موجود، از اتوکلاو استفاده می کنند. اتوکلاو یا دستگاه ضدعفونی کننده توسط بخار در صنایع مختلفی از جمله پزشکی ، دندانپزشکی ، میکروبیولوژی و دامپزشکی استفاده می شود .

انواع اتوکلاو

اتوکلاو دستگاهی است که از فشار و بخار و همچنین دمای بسیار بالا برای از بین بردن میکروارگانیسم ها یا اسپورها استفاده می کند. میکروارگانیسم همان چیزی است که اکثر مردم به عنوان میکروب از آن نام می برند. این ها باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، انگل ها و ... هستند که قادر به ایجاد عفونت در بدن انسان هستند. اسپورها شکل میکروارگانیسم های مقاوم در برابر محیط زیست هستند. اگرچه آن ها قادر به مقاومت در برابر شرایط سخت تر هستند، اما اگر شرایط برای مدت زمان طولانی حفظ شود ، می توانند کشته شوند .

اتوکلاو توسط میکروبیولوژیست فرانسوی به نام چارلز چمبرلن در سال 1879 اختراع شد. واژه اتوکلاو از ترکیب دو واژه اتو (از زبان یونانی) به معنی خودکار و کلاویس (از زبان لاتین) به معنی کلید تشکیل شده است.

اتوکلاو سطلی

نحوه کارکرد اتوکلاو

پس از روشن کردن اتوکلاو ، بخار وارد محفظه ای می شود که شامل مواردی است که باید استریل شوند. با وارد شدن بخار ، فشار و دمای درون محفظه افزایش می یابد. بیشتر اتوکلاو ها فشار بخار را تا رسیدن به دمای حداقل 121 درجه سانتی گراد (حدود 250 درجه فارنهایت) افزایش می دهند. دما و فشار حداقل 15 دقیقه در این سطح باقی خواهد ماند. این یک درجه حرارت مناسب برای از بین بردن همه میکروارگانیسم ها و هاگ است .

اصول اساسی اتوکلاوها

اتوکلاوها از بخار تحت فشار برای استریل سازی وسایل استفاده می کنند. زمان ، بخار ، دما و فشار چهار پارامتر اصلی مورد نیاز برای استریل سازی موفق با استفاده از اتوکلاو هستند. زمان و دمای مورد نیاز برای استریل سازی به نوع ماده بستگی دارد. استفاده از دماهای بالاتر برای استریل سازی به زمان های کوتاه تری نیاز دارند. متداول ترین دمای مورد استفاده 121 درجه سانتی گراد و 132 درجه سانتی گراد است .

کلاس بندی اتوکلاو

کلاس :N این اتوکلاو ابزار آلات جامد بدون پوشش را استریل می کند و قادر نیست وسایل پوشش دار (پارچه یا کاغذهای مدیکال) و نیز وسایل حفره دار را استریل کند. این نوع از اتوکلاو فاقد پمپ وکیوم است.

اتوکلاو آزمایشگاهی

کلاس :S این اتوکلاو ابزار آلات بدون پوشش جامد یا پوشش دار جامد، پارچه و وسایل حفره دار را می تواند استریل کند.

کلاس :B این اتوکلاو تمام وسایل پوشش دار، بدون پوشش و مواد نساجی مثل پارچه را می تواند استریل کند. این کلاس از اتوکلاو دارای پمپ وکیوم قدرتمند است.

اتوکلاو کلاس بی

نتیجه

در بیمارستان ها ، هزینه بالای تجهیزات پزشکی ، استریل سازی را به روشی ایده آل و مقرون به صرفه برای از بین بردن میکروب ها تبدیل کرده است. در یک مرکز تحقیقاتی ، استریل سازی تجهیزات ، ظروف شیشه ای و حتی ظروف پلاستیکی برای دستیابی به نتایج لازم برای موفقیت یک آزمایش ضروری است. یک سالن آرایشی نیز برای جلوگیری از عفونت های احتمالی ، باید تجهیزات خود را استریل کند.

یک روش معمول برای استریل سازی تجهیزات، استفاده از اتوکلاو است. در اتوکلاو از بخار تحت فشار و دمای بالا برای از بین بردن میکروب ها ، هاگ ها یا ویروس ها استفاده می شود که از بین بردن آن ها با استفاده از روش های معمول استریل سازی دشوار است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها