کد خبر: 624663
تاریخ انتشار :

پتروشیمی جای پول نفت را می‌گیرد؟

جدیدترین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با این محوریت برگزار شد که آیا امکان فعال کردن بخش خصوصی در حوزه پتروشیمی و استفاده از ظرفیت آن به جای فروش نفت خام وجود دارد یا خیر؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمیدرضا صالحی – رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران – گفت: عصر نفت به پایان رسیده و اقتصاد کشور باید به سمت صنایع جدید  و صنایع هوشمند حرکت کند. از طرفی بخش پتروشیمی در اکوسیستم اقتصاد کشور سهم بالایی دارد و می‌توانیم با توجه به دانش و فناوری، سرمایه‌گذاری و توان بخش خصوصی سهم این حوزه را در اقتصاد کشور بالاتر ببریم. اگر ظرفیت‌سازی و جانشین پروری صورت گیرد، علاقه‌مندان و جوانان توان خوبی در راهبری این صنعت دارند.

وی بیان کرد: ما کشوری هستیم با منابع محدود ولی در برنامه‌ریزی اقتصادی به این محدودیت‌ها توجه نمی‌شود. باید آمایش سرزمین در اولویت همه برنامه‌ها قرار گیرد. باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی فراهم کرد و از این بسترها برای رشد اقتصاد کشور بهره برد؛ در تمام این‌ها باید برای ورود بخش خصوصی واقعی به اقتصاد فکر و برنامه اساسی ارائه داد. باید الزامات اقتصاد جهانی را بپذیریم وگرنه عمل کردن به‌صورت جزیره‌ای مشکل ما را حل نمی‌کند؛ باید شرایط واقعی اقتصاد جهانی را در نظر گرفت.

در ادامه فریبرز کریمایی، قائم‌مقام دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی با مشکلاتی روبروست که باید مورد توجه قرار گیرد؛ در حال حاضر ما بازار هند را در حوزه پتروشیمی از دست داده‌ایم یا قیمت اتانول در سال گذشته پایین آمده بود، اگرچه الآن شرایط تا حدودی تغییر کرده است.

او ادامه داد: در دوره تحریم این صنعت خیلی به اقتصاد کلان کشور کمک کرد؛ حدود ۲۱ میلیارد دلار از ابتدای سیاست ارزی کشور یعنی از اواخر اردیبهشت ١٣٩٧ تا به امروز پتروشیمی به سامانه نیما ارز وارد کرده است.

کریمایی در ادامه گفت: جهش دوم توسعه پتروشیمی ادامه برنامه‌های قبلی است. باید در ادامه روی جهش سوم که جهش سختی است، متمرکز شویم. اما متأسفانه استراتژی کلان نداریم که طبق آن خط‌مشی سیاست‌گذاری تهیه شود. الآن در حوزه آب مشکل داریم. استقرار صنعت با استراتژی آب و لجستیک ارتباط دارد ولی استراتژی کلانی وجود ندارد. یا این صنعت برای توسعه خود حدود ۲۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ باوجود تحریم‌ها و توان کم بخش خصوصی چه راهی در پیش پای این صنعت است؟ در حوزه فاینانس مشکل داریم و از طرفی رگلاتوری نداریم. در این شرایط سرمایه‌گذار خارجی چگونه وارد عمل شود؟

کریمایی تأکید کرد: باید تحریم برداشته شود تا کار کنیم. ما ۳۰ سال است که از اقتصاد خصوصی می‌گوییم و الآن بعد از سه دهه شرایط اقتصاد کشور بدتر شده است؛ دولت بزرگ‌تر شده، تحریم‌ها بیشتر شده است. باید بتوانیم زا امکانات دنیا بهره بگیریم و باید در جهت رفع این مشکلات گام اساسی برداشته شود.

او ادامه داد: نباید مجلس به‌راحتی بتواند قوانین بالادستی را تغییر دهد؛ توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و تولید خوراک در اولویت باشد. برای توسعه متوازن فکری اساسی بشود و باید توسعه حوزه‌های پتروشیمی هم‌زمان اتفاق بیفتد.

کریمایی تأکید کرد: باید نظام فکری در وزارت نفت به‌طور اساسی تغییر افتد. تنها وزارت نفت ‌تصمیم‌گیرنده نیست و باید همه نهادها باهم و در مسیر هم تغییر کند. وزارت نفت رگلاتور نیست. ذی‌نفع نمی‌تواند و نباید رقیب باشد و نمی‌تواند وزارت نفت رگلاتور باشد اما می‌تواند تسهیلگر باشد. باید همه این امور مورد توجه قرار گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها