کد خبر: 625264
تاریخ انتشار :

بررسی بازدهی و عملکرد صندوق یاقوت

اگر علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در این صندوق هستید خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

بررسی بازدهی و عملکرد صندوق یاقوت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بورس لبریز از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که افراد متناسب با دانش، مهارت، زمان و سطح ریسک‌پذیری خود می‌توانند گزینه‌ای از بین این فرصت‌ها انتخاب کنند. در این میان صندوق یاقوت آگاه راهکاری جذاب و بسیار کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری است. در واقع با سرمایه‌گذاری در این صندوق شما راهکاری کم‌ریسک همراه با سود روزشمار را انتخاب می‌کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بازدهی صندوق یاقوت آگاه از آغاز فعالیت تا کنون بپردازم. اگر علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در این صندوق هستید خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. 

معرفی صندوق یاقوت آگاه

صندوق سرمایه‌گذاری یاقوت آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله و با درآمد ثابت است که در تاریخ 14/06/1397 با شماره ثبت 531090 و سرمایه 20 میلیارد ریال، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی آگاه توسط شرکت سبدگردان آگاه موفق به اخذ مجوز شد و فعالیت خود را از تاریخ 20/01/1399 تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بر ­اساس مقررات، اساسنامه و امیدنامه خود آغاز کرد.

 البته شروع فعالیت مدیریت دارایی آگاه به سال 1386 برمی‌گردد. در طول این سال‌ها تیم مدیریت دارایی آگاه با تجربه‌ فراوان در مدیریت سرمایه توانست دارایی سرمایه‌گذاران را در بورس اوراق بهادار به صورت تخصصی و حرفه‌ای مدیریت کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند بدون دغدغه از سود بازار سرمایه بهره‌مند شوند و اکنون شرکت سبدگردان آگاه در ادامه این مسیر با تاسیس و تمرکز بر بازدهی صندوق یاقوت آگاه گامی دیگر در راستای اهداف خود برداشته است.

 هدف از تشکیل صندوق یاقوت

به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که امکان سرمایه گذاری را به صورت غیرمستقیم در بازار اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این بازار فراهم می‌کنند. این نهادها با تجمیع وجوه اشخاص و سرمایه‌گذاری این دارایی‌ها در اوراق بهادار مختلف، سبب می‌شوند که سرمایه‌گذار از سود بازار منتفع شود.

هدف از تشکیل صندوق یاقوت، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها و مدیریت این سبد با پذیرش ریسکی قابل قبول است تا در نهایت منجر به پرداخت بیشترین بازدهی به مشتریان شود. در واقع سرمایه‌گذاری در صندوق یاقوت آگاه، مزیت‌های دیگری نیز نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی سرمایه‌گذاران دارد. یکی از این مزیت‌ها آن است که هزینه به کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و در نتیجه سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار کاهش پیدا می‌کند و این امر در بازدهی صندوق یاقوت تاثیرگذار است. همچنین صندوق به نیابت از سرمایه‌گذاران، تمامی حقوق اجرایی مربوط به صندوق از قبیل دریافت سود سهام و کوپن اوراق بهادار را انجام می‌دهد و در نتیجه سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار برای انجام سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. مزیت دیگر این که امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع‌تر دارایی‌ها فراهم و ریسک سرمایه‌گذ‌اری کمتر می‌شود. علاوه بر این شما برای سرمایه‌گذاری در صندوق به دانش تخصصی بورس نیازی ندارید.

موضوع، حدود و ترکیب دارایی‌های صندوق یاقوت آگاه

موضوع فعالیت صندوق یاقوت را در بالا عنوان کردیم و آن سرمایه‌­گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی، سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس است و اما در قوانین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت آمده است که الزاما موظفند حداقل 75% از دارایی‌های خود را به اوراق با درآمد ثابت و مابقی را به سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری اختصاص دهند. از آن جا که ترکیب دارایی در بازدهی صندوق یاقوت موثر بوده است در جدول زیر حد نصاب ترکیب و جزئیات دارایی‌های صندوق یاقوت را مشاهده می‌کنید:

1

طبق آخرین اطلاعات مندرج در وب‌سایت این صندوق، ترکیب دارایی‌های صندوق شامل39.6 درصد اوراق مشارکت، 47.6 درصد سپرده‌های بانکی، 7.9 درصد سهام و حق‌تقدم شرکت‌ها و 4.6 درصد دیگر دارایی‌ها است. بر طبق همین اخبار سهام مپنا، ملی مس، فولاد مبارکه، ‌های وب، کال سیمین و مواد اولیه دارو پخش نیز سهام شرکت‌‌های در اختیار این صندوق هستند. همچنین سپرده‌های این صندوق عموما در بانک‌های آینده، دی، اقتصاد نوین و کارآفرین با نرخ‌های 18 تا 21 درصد سپرده‌گذاری شده است. اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق منفعت دولتی نیز بیشترین بخش اوراق مشارکتی در اختیار صندوق یاقوت آگاه را تشکیل می‌دهند.

بنا بر اطلاعات مندرج در سایت صندوق یاقوت آگاه تا تاریخ 28/02/1400، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران2.643.624.731 واحد و قیمت صدور12.382 ریال است و بازدهی صندوق یاقوت از شروع فعالیت 21.79 درصد اعلام شده است.

مزایای صندوق یاقوت آگاه

همان طور که گفتیم صندوق یاقوت به شما فرصت سرمایه‌گذاری کم ریسک با سود روزشمار را می‌دهد. سود این صندوق از سود بانکی کمی بیشتر است و اگر شما پیش از این به سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و موارد کم ‌ریسک علاقه داشتید می‌توانید سرمایه‌گذاری در صندوق یاقوت آگاه را به ‌عنوان گزینه‌ای پرسودتر انتخاب کنید. علاوه بر بازدهی صندوق یاقوت در زیر به طور مفصل به مزایای این صندوق اشاره کرده‌ایم.

  • مدیریت حرفه‌ایصندوق یاقوت آگاه به ‌عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با بهره‌مندی از مدیران حاذق و با سابقه و به کارگیری متخصصان خبره به نیابت از افرادی که دانش تخصصی لازم و زمان کافی برای تحلیل بازار سرمایه را ندارند توانسته در حوزه سرمایه‌گذاری سود مناسبی را کسب کند.
  • ریسک پایین سرمایه‌گذاری: همان طور که در امید نامه صندوق ذکر شده بخش اعظم دارایی‌ها، در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شوند و سهام و حق تقدم سهام بخش کمتری از دارایی‌های صندوق را تشکیل می‌دهد بنابراین در نوسانات بازار این صندوق در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریزش کمتری را تجربه می‌کند و در واقع سرمایه‌گذاری در آن ریسک پایینی دارد.
  • نقدشوندگی بالا: عامل مهمی که سبب می‌شود نگرانی سرمایه‌گذار از بابت نقدشوندگی واحدهای صندوق برطرف شود وجود بازارگردان است. نقش بازارگردان در صندوق درآمد ثابت قابل معامله یاقوت آگاه، تعدیل سمت عرضه و تقاضا در شرایط مختلف بازار و جلوگیری از انتظار سرمایه‌گذاران در صف‌های خرید و فروش سنگین است که این دو عامل سبب افزایش نقدشوندگی واحدهای صندوق می‌شود.  

نحوه سرمایه گذاری در صندوق یاقوت آگاه

به این دلیل که صندوق یاقوت آگاه از نوع درآمد ثابت و etf یا قابل معامله در بورس است به نوعی سرمایه‌گذاری در آن ساده و مانند معاملات دیگر سهام بازار است و شما تنها با داشتن کد بورسی  به راحتی می‌توانید واحدهای آن را در ساعات بازار خرید و فروش کنید. افراد دارای کد بورسی می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری خود ابتدا نماد یاقوت را جستجو و پس از آن اقدام به سرمایه‌‌گذاری در این صندوق کنند. افرادی هم که کد بورسی ندارند لازم است ابتدا کد بورسی و کد معاملاتی خود را با ثبت نام در سجام دریافت کنند  و سپس واحدهای صندوق یاقوت آگاه را خریداری کنند. شایان ذکر است که اطلاعات قیمتی یاقوت، سود و زیان محقق شده، حجم و ارزش معاملات و... را در همان سامانه‌های معاملات آنلاین می‌توانید مشاهده کنید.

جمع بندی

صندوق یاقوت آگاه از دسته صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت است. این صندوق در فروردین سال 1399 توسط شرکت سبدگردان آگاه پذیره نویسی خود را آغاز کرده و در طول این مدت بازدهی صندوق یاقوت 21.79 درصد بوده است. برای افرادی که روحیه ریسک‌پذیری پایینی دارند این صندوق با پرداخت سود روز شمار و سودی بالاتر از سپرده‌های بانکی، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها