کد خبر: 652626
تاریخ انتشار :

پایتون بهتر است یا php

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایتون بهتر است یا php

پایتون بهتر است یا پی اچ پی؟ بازار کدام یک از این دو زبان برنامه نویسی محبوب در آینده بهتر است؟ افراد مبتدی بهتر است کدام یکی از این دو را انتخاب کنند؟ چرا در سال اخیر گرایش زیادی به سمت پایتون ایجاد شده و آیا این از محبوبیت PHP کاسته است؟ اینها تعدادی از سوالات بسیار رایجی هستند که اغلب افراد تازه وارد به دنیای برنامه نویسی و حتی حرفه ای های این حوزه با آن مواجه هستند. در ادامه قصد داریم مزایا و معایب پایتون و PHP را بررسی کنیم و به این سوالات پاسخ دهیم.

پایتون چیست؟

پایتون Python Programming Language یکی از بهترین زبان های چند منظوره می باشد که بیشتر برای توسعه اپلیکیشن ها و در حوزه هوش مصنوعی و داده کاوی مورد استفاده قرار میگیرد. این زبان برنامه نویسی به دلیل سادگی و رهایی از هرگونه پیچیدگی در مدت زمان کوتاه توانست مورد استقبال قرار گیرد و در حال حاضر بهترین و پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی در تمام دنیا محسوب میشود.

پایتون در گروه زبان های شی گرا و سطح بالا قرار گرفته و بیشترین کاربرد آن، توسعه اپلیکیشن ها و نرم افزارهای تحت وب می باشد و کدهای آن شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارند. به همین دلیل درک و توسعه برنامه هایی که با پایتون پیاده سازی شده اند بسیار آسان بوده و استارت آپ ها به شدت از آن استقبال می کنند. با شرکت در کلاس های برنامه نویسی در مشهد می توانید در بازه زمانی کوتاه به یکی از افراد متخصص در این حوزه تبدیل شوید.

لازم به ذکر است که بسیاری از نام های شناخته شده حوزه آی تی از قبیل گوگل ، پایتون را برای توسعه و پیاده سازی الگوریتم های خود انتخاب کرده اند. به عنوان مثال، الگریتم های هوش مصنوعی و همچنین موتور اجرای برنامه گوگل با پایتون پیاده سازی شده اند.

 

PHP چیست؟

PHP از دیگر زبان های برنامه نویسی محبوب در دنیا می باشد که بیشترین کاربرد آن در توسعه سمت سرور صفحات پویای وب و اپلیکیشن های تحت وب است. این زبان برنامه نویسی تفسیر شونده بوده و به دلیل فراهم کردن امکان تعامل کاربر با سایت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به طوریکه PHP همیشه در راس بهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا قرار گرفته و تسلط پیدا کردن به آن یکی از پول ساز ترین تخصص محسوب میشود.

از مهم ترین ویژگی های مثبت این زبان برنامه نویسی که باعث شده است تا در دوره آموزش طراحی سایت مشهد نیز به طور کامل به آن بپردازیم، می توان به قابلیت اتصال به بیش از پایگاه داده به طور همزمان، قابلیت دسترسی به تعداد زیادی از فریمورک ها و امکان توسعه صفحات وب گسترده با قابلیت های منحصر به فرد اشاره نمود.

پایتون یا PHP؟

با توجه به اینکه هر یک از این دو زبان دارای مزایای متعددی هستند، انتخاب بهترین گزینه از میان آنها کمی سخت است. در حالت کلی می توان گفت، با توجه به اینکه هدفتان از برنامه نویسی چیست در نهایت می توانید انتخاب کنید که پایتون بهتر است یا پی اچ پی! در ادامه مقایسه کلی برای این دو زبان محبوب ارائه می دهیم:

  • تعداد فریم ورک های قابل پشتیبانی: یکی از مهم ترین مزیت های پی اچ پی در پشتیبانی از تعداد زیادی از فریمورک ها می باشد، اما پایتون در این زمینه محدودیت دارد.
  • یادگیری: یکی از مهم ترین مزایای پایتون، یادگیری آسان آن می باشد چون کد نویسی آن شبیه به زبان انگلیسی بوده و پیچیدگی در آن وجود ندارد. لذا اگر قصد دارید برای بلند مدت پروژه ای را انجام دهید، تسلط پیدا کردن به پایتون بهتر است.
  • کاربرد زبان: همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، پایتون یکی از زبان های چند منظوره بوده و به همین دلیل کاربرد گسترده ای در توسعه اپلیکیشن های تحت وب، داده کاوی، هوش مصنوعی دارد. این در حالیست که پی اچ پی بیشتر برای توسعه صفحات وب پویا و برنامه های تحت وب مورد استفاده قرار میگیرد.
  • ساختار: یکی از مهم ترین دلایلی که اغلب افراد مبتدی به سمت پایتون گرایش پیدا می کنند، ساختار منسجم و روشن آن می باشد. این در حالیست که در PHP کتابخانه داخلی آن روش های متنوعی برای نام گذاری داشته و به همین دلیل درک و فهم کدها کمی سخت می شود.
  • اتصال پذیری به پایگاه داده: از مهم ترین نقاط قوت زبان PHP نسبت به پایتون، قابلیت اتصال به تعداد زیادی از پایگاه های داده می باشد. این در حالیست که پایتون نسبت به پی اچ پی اتصال پذیری کمتری دارد.

چرا پایتون بهتر از پی اچ پی است؟

با توجه به ویژگی های ارائه شده برای پایتون و PHP می توان چند دلیل مهم و عمده را برای برتری پایتون ارائه داد که عبارتند از:

  • پایتون دارای هسته کوچکی بوده و کم حجم است
  • پایتون دارای قابلیت ارث بری چند گانه بوده و درون گرایی در آن بی نظیر است
  • نحو و تفسیر این زبان بسیار ساده و قابل فهم و واضح است
  • بازنویسی عملگرها، تعریف آرایه و غیره در آن به سادگی انجام میشود
  • دارای معماری چند نخی می باشد

چرا پی اچ پی بهتر از پایتون است؟

از مهم ترین دلایلی که بسیاری از متخصصین حوزه برنامه نویسی PHP را انتخاب کرده و آن را بهتر از پایتون می دانند عبارتند از:

  • امکان افزایش و کاهش متغیرها در پی اچ پی به آسانی وجود دارد
  • عبارت های switch و do…while در پی اچ پی وجود دارد اما در پایتون خیر!
  • برای توابع و ویژگی ها می توان از اصلاح گرهای private، public و protected استفاده کرد.

در نهایت به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت، آینده کاری هر دو زبان برنامه نویسی php و پایتون با توجه به نوع کاربرد آنها روشن است. مهم این است که بتوانید در هر یک از این دو زبان متخصص شوید. آموزشگاه برنامه نویسی مشهد با برگزاری دوره های آموزش پایتون، php توسط اساتید حرفه ای در کمترین زمان شما را به تخصص لازم مسلط می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست نام "آکادمی برنامه نویسان مشهد" را در اینترنت جستجو یا با شماره 38489315-051 تماس بگیرید.   

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها