کد خبر: 656759
تاریخ انتشار :

گوشی های محافظ شنوایی

گوشی های محافظ شنوایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

امروزه انواع گوشی های محافظ در مدلهای مختلف در دسترس همگان قرار دارد. انتخاب این گوشی های محافظ با توجه به محیط کار و نیاز کاربر صورت میگیرد. در این مقاله با تمامی انواع گوشی صداگیر و ویژگی های آنها آشنا خواهید شد و هرآنچه که پیش از خرید گوشی های محافظ باید بدانید برای شما شرح می دهیم:

 

انواع محافظ شنوایی

در یک محیط کاری پر سر و صدا، داشتن تجهیزات محافظ گوش مناسب برای محافظت از شنوایی ضروری است. اگر تجهیزات مناسب نداشته باشید عواقب مختلفی مانند : وزوز گوش، ضربه صوتی، کاهش شنوایی موقت، صنعتی را تجربه خواهید کرد. محافظت از شنوایی بخش مهمی از پیشگیری از کم شنوایی است. چهار نوع اصلی محافظ شنوایی وجود دارد: ایرپلاگ Earplugs، ایرماف Earmuffs، گوش گیر سفارشی و هدفون حذف نویز.

ایرپلاگ در داخل کانال گوش شما قرار می گیرد تا امواج صوتی را از ورود به داخلی ترین قسمت های گوش شما مسدود کند. بهترین نوع ماده برای این منظور سیلیکون یا فوم است زیرا آنها یک مهر و موم در کانال گوش شما ایجاد می کنند که بهتر از توپ های پنبه ای یا دستمال کاغذی صدا را مسدود می کند.

ایرماف ها دور هر دو گوش می‌پیچند تا آنها را محکم با بالشتک بیرونی  ضخیم بپوشانید .

گوش گیر سفارشی در داخل گوش خارجی شما قرار می‌گیرند تا سطح صدا را قبل از ورود به کانال گوش کاهش دهند.

هدفون حذف نویز در گوش خارجی شما قرار می گیرد، اما محل آن عمیق تر از گوش گیر سفارشی است، بنابراین کاهش نویز بیشتری از آنها دریافت می کنید.

 

 

 

چگونه از شنوایی خود در محل کار محافظت کنیم؟

13

چه در یک محیط پر سر و صدا، مانند یک کارخانه باشید یا با ابزارهای برقی کار کنید، یا محل کارتان در اطراف ماشین آلاتی باشد که دارای صدای ضربه بلند باشند، باید از محافظ شنوایی استفاده کنید. محافظ شنوایی گوش های شما را ایمن نگه می دارد و از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری می کند.  خطر شنیدن صدا در محل کار به سطوح صدا بستگی دارد. بنابراین سطح سر و صدا که در آن کارفرمایان باید محافظ شنوایی ارائه دهند، میانگین صدای روزانه یا هفتگی 85 دسی بل است.

بر اساس استانداردهای اجرا شده در محیط های کاری ، هر فردی که در محیط های کاری با سرو صدای بالا فعالیت دارد باید متناسب با میزان صدای ایجاد شده در معرض آن قرار بگیرد. این سطح بندی صدا شامل موارد زیر است: 80 دسی بل برای 8 ساعت ، 83 دسی بل برای 4 ساعت، 92 دسی بل برای 30 دقیقه، 110 دسی بل برای 30 ثانیه است. به این معنی که هر چه صدای بلندتر باشد، زمان کمتری باید در معرض آن قرار بگیرید.

  • اگر محافظ شنوایی توصیه می شود آن را به درستی در همه مناطق بپوشید، برای اینکه محافظ شنوایی موثر باشد، باید 100٪ از آن استفاده کنید.
  • محافظ گوش را پیدا کنید که برای شما راحت باشد، خواه ایرماف، ایرپلاگ یا ترکیبی از این دو باشد.
  • محیط اطراف خود را بشناسید ، متوسط ​​سطوح سر و صدایی که در طول شیفت کاری خود در معرض آن هستید چقدر است؟
  • به صورت سالانه  میزان شنوایی خود را توسط یک پزشک بررسی .

 

با 4 نوع محافظ شنوایی آشنا شوید

 

  1. ایرماف Earmuffs

ایرماف Earmuffs از دو فنجان تشکیل شده است که گوش ها را در بر می گیرد و توسط یک هدبند به هم متصل می شوند. گوش‌بندها را می‌توان به‌راحتی طوری تنظیم کرد که با سر هرکسی متناسب باشد، که به راحتی می توان برای بچه‌ها یا بزرگسالان از آنها استفاده کرد، زیرا به راحتی قابل تنظیم هستند. نقطه ضعف استفاده از ایرماف این است که می تواند بعد از استفاده طولانی مدت باعث ناراحتی فرد شود. ایرماف هرچقدرهم که راحت باشد اما اگر در طول تمام ساعات یک شیفت کاری از آن استفاده شود ، موجب تجمع گرما و رطوبت در گوش می شود.

 

  1. ایرپلاگ Earplugs

ایرپلاگ  در مجرای گوش قرار می گیرد و محکم روی پرده گوش شما را می پوشاد تا صدا را مسدود کند. این نوع محافظ شنوایی در اندازه ها، شکل ها، مواد (فوم و لاستیک) برای اهداف مختلف وجود دارد.گوش گیر Earplugs متداول ترین نوع محافظ شنوایی که تقریباً همه در دوره ای از زندگی خود استفاده می کنند.  آنها همچنین باید هر چند ماه یکبار یا بیشتر، بسته به تعداد دفعات استفاده از آنها، تعویض شوند، که به معنای هزینه بیشتری نسبت به سایر راه حل های محافظ شنوایی است. به علاوه، گاهی اوقات استفاده ازایرپلاگ ها برای فرد ناراحت کننده می شود زیرا اگر آنها خیلی بزرگ یا کوچک باشند، استفاده از آنها دشوار است.

 

 

  1. گوش گیر سفارشی

گوش‌گیرهای سفارشی محبوب‌ترین نوع محافظ شنوایی هستند، زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دقیقاً در مجرای گوش افراد قرار بگیرند. اینها برای افرادی که گوش‌های کوچک یا بزرگ دارند و کسانی که به میرایی صدا و سایر ویژگی‌هایی که این محافظ گوش ارائه می‌دهد، مانند جلوگیری از رطوبت، نیاز دارند، بسیار عالی هستند.  

 

  1. هدفون حذف نویز

این هدفون حذف نویز یکی از بهترین گزینه‌های محافظ شنوایی موجود است زیرا نه تنها گوش‌های شما را می‌پوشاند، بلکه برخی از ویژگی‌های حذف صدا را نیز برای جلوگیری از هر گونه صدای ناخواسته ارائه می‌دهد

 

14

 

 

آیا محافظ شنوایی شما با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد؟

مقررات کنترل صدا در محل کار در 6 آوریل 2006  وضع شد . این استانداردها و مقررات نهادینه شد تا اطمینان حاصل شود که کارفرمایان سطوح سر و صدا در محل کار را کنترل می کنند و مهمتر از همه، این مقررات نویز بیشتر برای صنایع پر سر و صدا مانند ساخت و ساز، تخریب، تعمیر جاده، نجاری، کارخانه ها، پردازش پلاستیک، مهندسی، تولید نساجی، ریخته گری و غیره اعمال می شود. استانداردهای ایمنی که کارگران، مشاغل آزاد، مشاغل و شرکت‌ها باید از آنها پیروی کنند  در ادامه بیان می شود.

  • EN 352-1: 2002    گوش بند Earmuffs
  • EN 352-2:2002     گوش گیر  Earplugs
  • EN 352-3:2002     گوش بند متصل به کلاه ایمنی
  • EN 458:2004      انتخاب، استفاده، مراقبت و نگهداری

 

 

نحوه انتخاب محافظ شنوایی مناسب

هنگامی که محافظ شنوایی مناسب را برای محل کار خاص خود انتخاب می کنید، سطح سر و صدایی را که باید فیلتر شود و سطح صدا باید حفظ شود (مثلاً صدای همکاران، سیگنال های هشدار و غیره) را در نظر بگیرید. برای انجام این کار، باید اقدام به انتخاب یک محافظ گوش مناسب بگیرید. آیا به ایرماف نیاز دارید یا ایرپلاگ ؟  (البته می توانید از هر دو استفاده کنید).

هر دو نوع می توانند محافظت از شنوایی را ارائه دهند، اما گوش گیرها معمولاً موارد بیشتری را ارائه می دهند. برای گوش گیرها، رتبه کاهش نویز یا NRR بین 22 تا 33 دسی بل  است در حالی که NRR برای گوش بندها بین 20 تا 30 دسی بل است. با این حال، ترکیب این دو، محافظت اضافی و شاید بهتری  را فراهم کند.

برای محاسبه حداقل محفاظتی که نیاز دارید، باید بدانید که در معرض چه سطحی از صدا هستید. همه کارفرمایان باید صدا را به حدود 80 دسی بل کاهش دهند و حداکثر آن 87 دسی بل می باشد.

بنابراین این محدودیت های نویز را در نظر بگیرید:

  • 70-90 دسی بل برای ماشین آلات سنگین، موتورهای الکتریکی و ترافیک شهری سایت های کار ساخت و ساز، کارخانه یا بزرگراه
  • 100-120 دسی بل برای مته پنوماتیک، اره برقی، موتور سیکلت، ماشین چمن زنی و موسیقی راک نجاری، ساخت و ساز و غیره
  • 140دسی بل برای موتورهای جت و شلیک گلوله (سطح درد) صنعت فرودگاه و در کار پلیس

برای اکثر این صنایع (به استثنای محیط های کاری با بیش از 140 دسی بل)، هرگونه محافظ شنوایی صدا را به سطح ایمن کاهش می دهد.

 

15

 

ایرپلاگ یا ایرماف؟

ایرماف ها دارای تنوع کمتری در بین کاربران هستند زیرا یک سایز برای اکثر سرها مناسب است، این محافظ های گوش به راحتی در فاصله دور دیده می شوند، گم نمی شوند و می توانند گوش را بدون ایجاد عفونت های داخلی گوش محافظت نمایند   در مقابل این ویژگی های باید به خاطر داشته باشید که از ایرماف نمی توانید در محیط های گرم و مرطوب استفاده کنید . همچنین ممکن است استفاده از گوشی ایرماف همراه با عینک‌ یا ماسک‌های تجویزی یا ایمنی تداخل داشته باشد.

ایرپلاگ های یکبار مصرف کوچک و سبک هستند. آنها می توانند با سایر محافظ های شنوایی استفاده شوند و در فضاهای کوچک راحت هستند. استفاده از گوش گیرها ممکن است موجب عفونت های داخلی گوش شود و همچنین باید اندازه متناسب با کانال گوش خود را بیابید.  همچنین ممکن است که به راحتی گم شوند و به سختی دیده می شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها