کد خبر: 658665
تاریخ انتشار :

حساسیت دندانی از علت تا درمان

حساسیت دندانی از علت تا درمان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

آیا شما هم جزو افرادی هستید که به هنگام خوردن خوراکی‌های سرد دندان درد می‌گیرید؟ آیا وقتی خوراکی گرمی را می‌خورید، دردی کشنده در دندان‌های خود احساس می‌کنید؟ در چنین مواردی به احتمال زیاد شما به حساسیت دندان مبتلا شده‌اید. زمانی که دندان‌های فردی دچار حساسیت شوند، انجام دادن کارهای معمول از مسواک زدن گرفته تا خوردن خوراکی همه و همه می‌توانند باعث بروز درد در دندان‌های شما شوند. به همین دلیل در چنین شرایطی لازم است که شما به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید چرا که با احتمال بالا مینای دندان و ریشه‌های دندان شما دچار فرسایش شده‌اند و در صورت تداوم این فرسایش، ممکن است دندان‌هایتان از بین بروند. در ادامه با ما همراه باشید تا با حساسیت دندان، علائم و علت به وجود آمدن آن و راهنمای مراجعه به پزشک را برای شما آماده کردیم.

حساسیت دندان چیست؟

یکی از درد آورترین حساسیت‌هایی که ممکن است برای هر انسانی به وجود بیاید، حساسیت در دندان است. حساسیت دندان در اثر برخورد دندان با مواد غذایی مضر و برخی از ویروس‌ها و میکروب‌ها اتفاق می‌افتد و با ناراحتی زیادی همراه است. دندان دردی که با حساسیت خود را نشان می‌دهد، اغلب موقتی است اما در همین زمان کم هم می‌تواند رنج زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است که با این بیماری آشنا باشید و سپس راهکارهای درمانی را دنبال کنید.

انواع حساسیت دندان

  • حساسیت به خوراکی‌های گرم
  • حساسیت به خوراکی‌های سرد
  • حساسیت به دما

علائم حساسیت دندان

اگر پس از خوردن آب سرد با ناراحتی دندان مواجه شدید، اگر با استفاده از دهان‌شویه‌های الکلی درد را در لثه‌ی خود حس کردید، اگر نوشیدنی‌های ترس و اسیدی دندان شما را اذیت می‌کنند، اگر به هنگام مسواک زدن با درد مواجه هستید؛ به احتمال زیاد به این بیماری دچار شده‌اید. البته بسیاری از افراد هم وجود دارند که دندان‌های پوسیده‌ای را در دهان خود دارند اما ممکن است این علائم را به خوبی احساس نکنند. به هر حال آنچه که در اینجا اهمیت دارد این است که شما تحت نظر یک دندانپزشک به معاینه‌ی دندان‌های خود بپردازید تا در صورت وجود هر گونه عارضه، راهکارهای درمانی را دنبال کنید.

9

چه عواملی منجر به حساسیت دندان می‌شود

  • مسواک زدن بیش از حد دندان‌ها: شاید برخی از افراد تصور کنند که مسواک زدن به دندان بیش از حد معمول می‌تواند حساسیت دندان را از بین ببرد اما باید بدانید که زیاده روی کردن در مسواک زدن نه تنها حساسیت‌ها را از سن نمی‌برد بلکه می‌تواند آن‌ها را افزایش دهد چرا که مسواک فرسایش مینای دندان را افزایش می‌دهد.
  • ترک برداشتن و شکستن دندان‌ها: همیشه محل ترک خوردگی یا شکستگی دندان‌ها محلی است که میکروب‌های زیادی را در خود پرورش می‌دهد. علاوه بر این، شکستن دندان باعث می‌شود که عاج دندان آسیب ببیند و این آسیب را به مینای دندان هم انتقال دهد. به همین دلیل است که مهم‌ترین دلیل در بروز حساسیت‌های مربوط به دندان را شکستن یا ترک برداشتن دندان می‌دانند.
  • بیماری لثه: لثه‌ها می‌توانند درگیر التهاب و عفونت شوند. التهاب واکنشی دفاعی است که در بدن در برابر عوامل بیماری‌زا  یا آسیب رخ می‌دهد. بیشتر التهاب‌های ایجادشده در لثه، در اثر عفونت لثه ایجاد می‌شوند. عفونت‌های لثه معمولا باکتریال هستند و ممکن است باعث ایجاد حساسیت و درد در دندان شود بنابراین درمان آن‌ها باید در سریع‌ترین حالت ممکن صورت گیرد.
  • سن : از آنجایی که افزایش سن سبب خراب شدن دندان‌ها در دهان می‌شود، ممکن است حساسیت دندان را هم به وجود بیاورد. مطالعات نشان داده است که امروزه افرادی که بیش از ۲۵ سال سن دارند بیشتر از سایر افراد در معرض خطرات این چنینی قرار دارند.

روش‌های درمان حساسیت دندان

درمان حساسیت دندان خود مراحل مختلفی دارد. این مراحل به دو دسته‌ی کلی معاینات اولیه و درمان ثانویه تقسیم می‌شوند که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معاینه مقدماتی توسط دندانپزشک

زمانی که بیماران با مشکلات دهان و دندان مواجه می‌شوند، اولین کاری که باید بکنند این است که به یک دندانپزشک مراجعه نمایند و خود را تحت معاینات اولیه قرار دهند. زمانی که به پزشک مراجعه کردید، در مورد علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان با او صحبت کنید و راهکارهای مراقبتی را نیز یاد بگیرید. پس از این که پزشک دندان شما را معاینه کرد و علت بروز پوسیدگی را نیز تشخیص داد، با علم خود یکی از بهترین راه‌های درمان را که سریعتر می‌تواند بر روی دندان‌های شما جوابگو باشد را به اطلاع شما می‌رساند. درمان با استفاده از مواد مخصوص دندان‌ها و باندینگ و پیوند لثه از جمله مهم‌ترین راهکارهای درمانی در این زمینه هستند.

هنگام دریافت نوبت برای دکتر دندانپزشکی در شهرهای مختلف ایران از جمله: دکتر دندانپزشکی در تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، کرمان و ... حتما کد نظام پزشکی، میزان رضایت مراجعه کنندگان، بورد تخصصی دندانپزشک، زمان انتظار در مطب، بیمه طرف قرارداد را در پروفایل پزشک در دکترتو را بررسی کنید.

استفاده از محصولات مخصوص دندانپزشکی

امروزه بسیاری از پزشکانی که در رابطه با درمان حساسیت دندان فعالیت می‌کنند، استفاده از محصولات مخصوص درمان حساسیت‌های درمانی را بسیار مؤثر می‌دانند. برای مثال ژل فلوراید دندان می‌تواند تا حد زیادی از خراب شدن و پوسیده شدن دندان‌ها جلوگیری کند.

استفاده از سایر روش‌ها برای درمان حساسیت دندان

  • باندینگ دندان: در بسیاری از مواردی که ریشه‌ی دندان بیرون است، با کامپوزیت و باندهای مخصوص روی دندان را می‌پوشانند تا آسیب‌های وارده به دندان کاهش پیدا کند.
  • پیوند لثه با جراحی: جراح لثه یکی از رشته‌های فوق تخصص دندانپزشکی است. دکتر دندانپزشک پس از گذراندن دندانپزشکی عمومی، وارد دوره فوق تخصص لثه می‌شوند و پس از گذراندن دوره، به درمان مشکلات مربوط به لثه می‌پردازند. بیماری‌های مربوط به پلاک، عفونت و التهاب لثه باید توسط جراح لثه درمان شود. در صورتی که ریشه‌ی دندان با استفاده از لثه محافظت نشود، از پیوندهای لثه بهره می‌برند. در پیوند لثه بافت لثه‌ای از یک قسمت دهان جدا شده و به قسمت دیگر انتقال پیدا می‌کند. این روش معمول‌ترین روش برای از بین بردن حساسیت دندان به شمار می‌آید.
  • استفاده از عصب کشی که در آن عصب‌های دندان از بین می‌رود و درد کاهش می‌یابد.

برای حساسیت دندان، چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که تنها در صورتی که دندان درد داشته باشند یا فکر کنند مشکلی وجود دارد باید به دکتر متخصص دندانپزشک مراجعه کنند. ویزیت دندانپزشکی به معنای معاینه شدن توسط یک پزشک بهداشت دهان و دندان است که قادر به تشخیص و درمان مشکلات دندان شما است که با روش های مختلفی انجام می شود. اگر درمان‌های خانگی درد حساسیت دندان را کم نکرد یا مدت زمان طولانی طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت دندانپزشک در هر شهری از ایران که هستید، کافیست دکتر مورد نظر خود را از بین لیست دکترها که بهترین دکترهای متخصص و فوق تخصص دندانپزشک‌های سراسر کشور  انتخاب کنید و در روز و ساعت مورد نظر نوبت خود را دریافت کنید. پس از دریافت نوبت با مراجعه حضوری به مطب دکتر در ساعت مشخص شده بدون معطلی ویزیت شده و درمان دندان شما شروع می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها