کد خبر: 291283
تاریخ انتشار :

سناتور جمهوری‌خواه: رفع تحریم‌های ایران نقض قانون است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه خبری هیل ، سناتور جمهوری‌خواه "پت تومی" در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: در صورتی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های علیه ایران را بردارد نقض قانون کرده است زیرا قانون کشوری مشخص کرده است که روند رفع تحریم‌ها تا زمانی که کنگره همه اسناد را به دست نیاورد نمی‌تواند شروع شود.

برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه برای ماه‌ها استدلال کرده‌اند، دوره بازنگری کنگره‌ای توافق هسته‌ای ایران آغاز نشده است زیرا کابینه اوباما متن به اصطلاح توافق جانبی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به کنگره ارائه نکرده است.

با این حال این اظهارات تومی در بحبوحه موج جدید نگرانی جمهور‌ی‌خواهان درباره توافق هسته‌ای پس از ادعای پرتاب آزمایشی موشک بالستیک از سوی ایران مطرح می‌شود.

در گذشته کابینه دولت آمریکا اعلام کرده بود که آزمایش‌ موشکی ایران توافق هسته‌ای ایران را نقض نمی‌کند و توافق هسته‌ای فقط به برنامه هسته‌ای ایران محدود می‌شود.

این سناتور جمهوری خواه با بیان اینکه قطع‌نامه ‌های سازمان ملل در ممنوعیت آزمایش‌های موشکی بخش لازم توافق هسته‌ای است، مدعی شد: چون ایران ممکن است از این موشک‌ها برای پرتاب کلاهک هسته‌ای استفاده کند، این دو مساله به طرز تفکیک ناپذیری به یکدیگر پیوند خورده اند.

به گزارش ایسنا، ایران همواره اعلام کرده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و برنامه هسته‌ای اش ماهیتی کاملا صلح‌آمیز دارد و برنامه موشکی ایران نیز صرفا جنبه دفاعی دارد.

دیگر قانونگذاران جمهوری‌خواه در کنار "رابرت منندز" سناتور دموکرات از کابینه دولت آمریکا به دلیل عدم اتخاذ واکنش سخت به آزمایش موشکی ایران، انتقاد کرده‌اند . با این وجود این قانونگذاران چیزی درباره نقض توافق هسته‌ای نگفته‌اند.

سناتورهایی مانند "مارک کیرک" و "کیلی آیوت" نیز مدعی شده‌اند که عدم تنبیه ایران برای آزمایش‌های موشکی به این کشور نشان می‌دهد که می‌تواند از مجازات نقض توافق هسته‌ای در امان بماند.

طبق توافق هسته‌ای ایران، آمریکا به سمت رفع تحریم‌های علیه ایران در روز اجرای توافق گام بر خواهد داشت با وجود اینکه تاریخ روز اجرای برجام مشخص نیست، اما انتظار می‌رود که در نیمه نخست 2016 این کار انجام شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها