کد خبر: 316949
تاریخ انتشار :

محتوای سفر رئیس CIA به روسیه/ برنامه‌ریزی داعش برای عملیات در انگلیس

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در این زمینه و در ادامه مباحث مربوط به آزادسازی شهر باستانی «پالمیرا» (تدمر) از اشغال داعش، روزنامه «ایندپندنت» به بررسی دلایل سکوت دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در مقابل این موفقیت ارتش سوریه پرداخته است. رابرت فیسک، تحلیلگر این روزنامه می نویسد: «همان کسی که پرچم ملی ما را به افتخار پادشاه عربستان نیمه‌افراشته کرد، اکنون کلمه‌ای بر زبان نمی‌آورد». وی خودداری از اعتراف به دستاوردهای ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه را انگیزه سران انگلیس و آمریکا از سکوت در این باره عنوان کرده و می افزاید: «آمریکایی‌ها اگر اینقدر از داعش متنفر بودند، چرا کاروان‌های داعش در مسیر ورود به خطوط مقدم ارتش سوریه را بمباران نکردند»؟
*****
از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقش روسیه در بازپس گیری پالمیرا از دست داعش پرداخته و می نویسد نقش مسکو در کمک به نیروهای سوریه در بازپس گیری شهر پالمیرا، غرب را برای تشخیص نقشه بازی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد دمشق، آن هم زمانی که تصور می شد کرملین در حال کاهش حمایت خود از بشار اسد است، به تکاپو انداخته است. این اقدام نظامی پس از آن صورت گرفت که پوتین اعلام کرد در حال خارج ساختن اکثر نیروهایش از سوریه است و وی میانجی آتش بس در سوریه به همراه امریکا شد و امید غرب را در مورد کاهش حمایت قوی روسیه از اسد افزایش داد. در حقیقت، به جای این که نقش مسکو در این مناقشه پایان یافته تلقی شود، طی هفته های اخیر، کرملین مشارکت به مراتب عمیق تری در جنگ سوریه بر عهده گرفته است.
*****
در همین حال، روزنامه «دیلی استار» لبنان به نقل از برخی منابع خبری روس مدعی شده رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفر اخیر خود به مسکو، موضوع کنار رفتن بشار اسد از قدرت را با مقامات ارشد روسیه مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه، جان برنان به جز موضوع کناره گیری اسد، درباره پایبندی به آتش‌بس در سوریه هم با مقامات روسیه گفت‌وگو کرده است. پیشتر، یکی از معاونان وزیر خارجه روسیه تأیید کرده بود که جان برنان هفته گذشته با مقامات سرویس امنیت فدرال روسیه دیدار کرده است. با این حال، گفته می شد که موضوع دیدارهای مقامات دو کشور، خروج نیروهای روسیه از سوریه نبوده است. سخنگوی کاخ کرملین هم روز دوشنبه ضمن تأیید سفر رئیس سازمان سیا به مسکو گفت تماسی بین او و مقامات کرملین صورت نگرفته است.
*****
اما به جز موضوع سوریه، بحث نگرانی ها در اروپا از تکرار حملات تروریستی در کشورهای مختلف این قاره نیز همچنان مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. در همین راستا، نشریه «اشپیگل» به نقل از یک کارشناس تروریسم می نویسد اروپا با موجی از تروریسم مواجه است که برای ده ها سال، موجب نگرانی و اضطراب خواهد بود. پتر نویمان، کارشناس و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه کینگ لندن اظهار داشته: «مدت هاست فرض ما بر این استوار بوده که عناصر داعش در غرب، بر تروریست های فردی و مستقل که اصطلاحا «منزوی» اند، متمرکز شده اند. به همین خاطر برای بسیاری از سرویس های امنیتی تعجب برانگیز بود که داعش توانسته است حملات نسبتاً پیچیده ای را به سرعت و به طور تهاجمی و متهورانه سازماندهی کند».
*****
از سوی دیگر، روزنامه «دیلی میل» نیز گزارش داده که هسته های مخفی داعش در انگلیس، درصدد برنامه ریزی برای انجام حملات تروریستی در این کشور هستند. این روزنامه می نویسد در پی حملات تروریستی مرگبار بروکسل، هسته های مخفی داعش در حال برنامه ریزی برای انجام بیش از 20 حمله تروریستی در خیابان های انگلیس هستند. مقامات دستگاه اطلاعات داخلی انگلیس (ام آی 5) بر این باورند که بیش از 50 تن از میان 450 افراط گرایی که هم اینک در انگلیس زندگی می کنند، احتمالاً درگیر این توطئه های تروریستی هستند. مقامات اطلاعاتی انگلیس نگران هستند که این هسته های مخفی بدون هیچ گونه هشداری اقدام به حمله تروریستی کنند. یک افسر سابق اطلاعاتی انگلیس گفته: «هر کسی که در بخش ضد تروریسم فعالیت می کند، بر این باور است که یک حمله تروریستی در انگلیس صورت خواهد گرفت؛ اما زمان و مکان آن قابل تشخیص نیست».
*****
در نهایت، شبکه خبری «اسکای نیوز» از احتمال برنامه ریزی داعش برای حمله به مراکز و مدارس یهودی در ترکیه خبر داده است. یک مقام اطلاعاتی که نخواسته نامش فاش شود، گفته با توجه به این احتمال، پلیس ترکیه تدابیر امنیتی را شدت بخشیده و هوشیاری در جامعه یهودیان مقیم این کشور افزایش یافته است. این منبع اطلاعاتی اظهار داشته: «پلیس ضد تروریسم و مخفی ترکیه به صورت 24 ساعته مشغول عملیات هستند. این تهدید فراتر از یک احتمال است و یک تهدید فعال به شمار می رود». گفته می شود داعش در صدد حمله به یک کنیسه یهودی در استانبول است که در مجاور آن یک مدرسه و مرکز اجتماعات یهودیان واقع شده است. شش عضو این گروه تروریستی که هفته گذشته در شهر غازیانتپ ترکیه دستگیر شدند، اطلاعات مربوط به این حمله قریب الوقوع را فاش کردند.
منبع: تابناک

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها