کد خبر: 617542
تاریخ انتشار :

چرا عربستان به دیپلماسی در منطقه متمایل شده است؟

ایلنا/ نیویورک تایمز در تحلیلی به روابط ایران و عربستان پرداخت.

چرا عربستان به دیپلماسی در منطقه متمایل شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: چهار سال پیش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک مصاحبه تلویزیونی، هرگونه گفت‌و‌گو با ایران را  رد کرد وی در این باره گفت: "چگونه ارتباط برقرار کنیم؟ نقاط مشترکی که می‌توانیم با ایران در مورد آن توافق کنیم تقریباً وجود ندارد."

اکنون، شاهزاده محمد در حالی که در تلاش دیپلماتیک برای از بین بردن تنش بین دو قدرت منطقه‌ای است، این نکات اشتراک را پیدا می‌کند.

مقام‌های عراقی گفتند که ماه گذشته، رئیس اطلاعات عربستان سعودی گفت‌وگوهای مخفیانه را با یک مقام ارشد امنیتی ایران در بغداد آغاز کرده تا در مورد چندین موضوع از جمله جنگ در یمن و نظامیان مورد حمایت ایران در عراق بحث کند.

شاهزاده محمد در یک مصاحبه تلویزیونی هفته گذشته، دیدگاه پادشاهی درباره ایران را در پرتو جدیدی بیان کرد و گفت که کشورش نسبت به "برخی رفتارهای منفی ایران " اعتراض دارد اما امیدوار است که "یک رابطه خوب و مثبت با ایران ایجاد کند که به نفع همه طرف‌ها باشد. "

در حالی که هنوز نشانه‌های مشخصی از تفاهم جدید بین عربستان سعودی و ایران ظاهر نشده و ممکن است مدت زیادی طول بکشد ، اما اگر این اتفاق بیفتد، به کاهش تنش در منطقه منجر می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "با مذاکرات و چشم‌انداز سازنده، دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می‌توانند اختلافات خود را پشت سر بگذارند و وارد مرحله جدیدی از همکاری و تحمل شوند تا ثبات و صلح را در منطقه ایجاد کنند." 

مذاکرات در بغداد در شرایطی آغاز شد که روابط گسترده‌ای در خاورمیانه تغییر می‌کند، منطقه با تغییر سبک و سیاست از رئیس‌جمهور ترامپ به رئیس‌جمهور بایدن دوران جدیدی را تجربه می‌کند ، تغییراتی که به نظر می‌رسد عربستان سعودی را برای دیپلماسی منطقه  متمایل می‌کند.

در حالی که ترامپ از نزدیک با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی متحد شد و سیاست "حداکثر فشار" را با هدف فشار بر ایران دنبال کرد ، بایدن روابط ایالات متحده با عربستان را سرد کرد  و  دیپلماسی با هدف بازگرداندن توافق نامه بین‌المللی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کرد. بایدن به شدت از سوابق نقض حقوق بشر عربستان سعودی در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و متعهد شد که رابطه آمریکا و پادشاهی را دوباره ارزیابی کند. اکنون عربستان با تغییر دولت در آمریکا به از سرگیری روابط با ایران متمایل شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها