کد خبر: 617769
تاریخ انتشار :

تلاش‌های پیچیده برای کنترل بر مرزهای سوریه و عراق

ایسنا/ سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی برای ممانعت از تکرار نقض‌ها و حملات داعش، تغییراتی در طرح‌های امنیتی ایجاد و آنها را روزآمد می‌کنند.

تلاش‌های پیچیده برای کنترل بر مرزهای سوریه و عراق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نوشته روزنامه قطری العربی الجدید، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت، صحبت از امکان کنترل داعش بر مناطق یا روستاهای کوچک از طریق حملات نه تنها غیرممکن بلکه رویای تحقق نشدنی است. علاوه بر اینکه داعش با تعداد نفرات کم بین چهار تا شش نیرو دست به حمله می‌زند و با این تعداد نمی‌توان منطقه‌ای را اشغال یا کنترل کرد.

وی افزود، فرماندهی‌های نظامی و امنیتی برای وضع طرح‌های مستحکم و بستن هرگونه شکافی که داعش برای تحرک و شروع حمله از آنها بهره برداری می‌کند، جلسات متعدد تشکیل می‌دهد. به علاوه حملات هوایی و عملیات برای هدف قرار دادن مراکز کنترل و فرماندهی وابسته به داعش ادامه دارد.

الخفاجی گفت، برخی شکاف‌ها همچنان در مرزهای مشترک عراق و سوریه وجود دارند، این شکاف‌ها تهدیدی برای امنیت شهرهای عراق و ثبات آنها محسوب می‌شوند، در حال حاضر سیم‌های خاردار، خاکریز و دوربین‌ها در مرزها برای بستن این شکاف‌های امنیتی کار گذاشته شده‌اند تا از نفوذ نیروهای داعش به خصوص پس از افزایش فعالیت این گروه تروریستی در مناطق شمال شرقی سوریه ممانعت کنند.

اما ژنرال بازنشسته عبدالکریم الزهیری، کارشناس مسائل امنیتی عراق گفت، حملات داعش بیانگر ناکامی عراق در تثبیت امنیت در یک سطح واحد است و ابتکارعمل دست داعش است، لذا دولت باید برای برقراری مجدد امنیت آنطور که قبلا برقرار بود اقدام کند.

وی افزود، ماهیت حملات اخیر داعش نشان می‌دهد که نیاز است راه‌ها و شیوه‌های جدیدی به جز عملیات پاکسازی و تعقیب برای حمله به گروهک‌های داعش تعیین شود چرا که به نظر می‌رسد داعش موفق به برخورد با این شیوه‌ها و شکست آنها شده است.

در این راستا، دولت سوریه و عراق تلاش می‌کنند مرزهای مشترک را در برابر فعالیت‌های داعش ایمن کنند و در این زمینه عراق اقداماتی را آغاز کرده است.

به نقل از العربی الجدید، فعالیت رو به رشد داعش در صحرای سوریه و در مرزهای مشترک عراق و سوریه نگرانی طرف‌های بسیاری را برانگیخته که با بالا رفتن عمر درگیری‌ها در سوریه مواضع خود را در مرزها ایجاد کرده‌اند اما طرف عراقی که قصد دارد به حملات داعش در خاک خود پایان دهد، از این فعالیت‌های داعش بیشتر ترسیده است تا جایی که وادار شده حفر خندق در طول مرزها در امتداد ۶۰۰ کیلومتر را تکمیل کند تا به نفوذ گروهک‌های داعش پایان دهد و برای کنترل مرزها تلاش کند که به لحاظ جغرافیایی ساده و به لحاظ سیاسی پیچیده است.

تحسین الخفاجی اخیرا گفته بود، حفر خندق در مرزهای مشترک با سوریه با هدف بستن تمامی شکاف‌های امنیتی شروع شده است.

وی افزود، کار ادامه دارد و ائتلاف بین‌المللی برج‌ها و سیم‌های خاردار در اختیار گذاشته است. تا دو ماه آینده حفر سنگرها پایان می‌یابد و همه شکاف‌های امنیتی موجود در مرزهای مشترک بسته می‌شوند.

اما وبسایت "نورث پرس" نزدیک به اداره خودمختار کردها در شمال و شرق سوریه و شاخه نظامی آن نیروهای سوریه دموکراتیک به نقل از الخفاجی اعلام کرد، وی در اظهارات بعدی خود از هماهنگی عراقی - سوری و هماهنگی با نیروهای سوریه دموکراتیک درباره اماکن حضور تروریست‌ها و راه‌های احتمالی نفوذ آنها به عراق خبر داد.

الخفاجی گفت، اتاق امنیتی و مرکز امنیتی مشترکی در مقر وزارت دفاع متشکل از افسران عراق، سوریه، روسیه و ایران وجود دارد و هدف از این مرکز امنیتی مشترک مقابله با تروریست ها در مرزهاست. نیروهای عراقی از طریق ائتلاف بین‌المللی در هماهنگی کامل با نیروهای سوریه دموکراتیک هستند.

اما در سوریه به دلیل اینکه طرف‌های مختلفی بر مناطق آن کنترل دارند و هر کدام از این طرف‌ها دنبال منافع خود هستند، کنترل مرزها به یک بحران تبدیل شده است‌.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها