کد خبر: 617999
تاریخ انتشار :

آغاز رایزنی‌های برجامی 1+4 در وین

در آستانه برگزاری دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام، رایزنی‌ها درباره احیای این توافق بین دیپلمات های گروه چهار به یک در پایتخت اتریش آغاز شده است.

آغاز رایزنی‌های برجامی 1+4 در وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی، دقایقی پیش برای انجام دیدارهای دوجانبه با دیپلمات های دیگر کشورها در وین، راهی محل برگزاری اجلاس شد. او دیروز عصر(پنجشنبه) وارد پایتخت اتریش شد و در این حد فاصل با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی دیدار کرد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که این ملاقات در ادامه رایزنی های مستمری که بین ایران و آژانس در سطوح مختلف برقرار است انجام شد.

عراقچی افزود: همکاری های ما با آژانس بسیار گسترده است هم در موضوع های  مربوط به مسائل هسته ای ایران و نظارت هایی که آژانس دارد و  هم قسمت هایی که به برجام مربوط می شود.

وی با بیان اینکه مسائلی که بعد از توقف اجرای پروتکل الحاقی یا کاهش تعهدات ایران در بقیه حوزه‌ها پیش آمده یک سری مسائلی دارد که بین ما و آژانس مرتب بررسی می شود و همینطور چند موضوعی که وجود دارد و سوالاتی را از طرف آژانس باعث شده است تصریح کرد: ما در همه این موضوعات مشغول همکاری هستیم به خصوص در موضوعات مورد اختلاف همکاری بین ما و آژانس برای روشنگری ادامه دارد و در این دیدار هم همه مسائل و مجموعه همکاری هایی که بین ما و آژانس در  حال صورت گرفتن است را مرور کردیم.

رئیس هیات کشورمان در مذاکرات برجام تصریح کرد: عزم کافی در آژانس وجود دارد که وظایف خود را به صورت بی طرفانه انجام دهد و به این موضوع بارها تاکید کردند و امروز هم آقای گروسی یک بار دیگر تاکید کرد که آژانس بی‌طرفانه و کاملاً حرفه‌ای به وظایف خود عمل خواهد کرد. برای ما خیلی مهم است که آژانس از مسائل سیاسی به دور باشد و وظایف خود را در یک چارچوب فنی و حرفه‌ای انجام دهد که به همین منوال هم در حال حرکت هستیم.

فهم خوبی بین ایران و آژانس وجود دارد

عراقچی توضیح داد که امروز یک مرور کاملی را انجام دادیم و فکر می‌کنم خوشبختانه فهم خوبی در مسائل مورد اختلاف و در مسائل  مورد همکاری بین ما و آژانس وجود دارد و مشکلات هم از طریق همین فهم موجود حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه همکاری بین ایران و آژانس یک امر مستمری است افزود: کارشناسان، مدیران و بازرسان آژانس به طور مستمر به ایران رفت و آمد دارند. مقامات ما هم در صورت لزوم به وین رفت و آمد دارند و هر زمان که بنده هم به اینجا بیایم ملاقات خواهم داشت، این رفت و آمدها یک امر مستمری است و موضوع ویژه و فوق العاده ای در آن وجود ندارد. به صورت مستمر در سطوح مختلف تماس بین ما و آژانس برقرار است.

اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهیم داد

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره مذاکرات برجام گفت: ما در مسیری قرار گرفته ایم که یک مسیر مشخصی است، حداقل در مورد مسیری که باید  برویم تفاهم وجود دارد اگر چه موانع جدی ای هم در این مسیر وجود دارد و ما راه درازی را در پیش داریم. به هیچ وجه نمی شود زمان بندی ای را برای آن تصور یا پیش‌بینی کرد و ورود به بحث زمانبندی یک مقدار غیر واقع بینانه است.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران تصریح کرد: ما تلاش داریم هرچه زودتر این کار انجام شود با این حال تعجیل بی‌مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد اجازه فرسایشی شدن هم نخواهیم داد و با دقت کار خود را انجام می دهیم.

به گفته وی، مشکلاتی که وجود دارد بعضا مشکلات جدی ای است که باید از طریق مذاکره و پیدا کردن راه های مذاکراتی حل و فصل شود.

عراقچی توضیح داد: کار سختی را در پیش داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم انشالله در زمان کوتاه تری به سرانجام برسانیم ولی بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد، اولویت اول ما دقت است روی منافع ملت ایران و تامین منافع ملت ایران و تامین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران که بارها بیان شده است.

به گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتحانه‌های امورخارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

رییس هیات روسیه در مذاکرات می‌گوید که این نشست کمتر از یک ساعت دیگر آغاز خواهد شد. او دیروز در توئیتی از بخت زیاد موفقیت مذاکرات سخن گفت و افزود: کسی چه می‌داند که این آخرین دور مذاکرات در خصوص احیای کامل برجام باشد. وی افزود؛ اگر لازم شد، شاید مذاکره‌کنندگان تصمیم بگیرند تا برای گرفتن دستورالعمل‌های بیشتر از پایتخت‌های خود وقفه ایجاد کنند.

افزایش تقاضاها برای احیای برجام

این درحالیست که اصرار طرف‌های مقابل در هفته های اخیر برای احیای برجام شدت گرفته است. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته وزیران امور خارجه گروه هفت درلندن بر لزوم استفاده از فرصت مذاکرات وین برای احیای برجام تاکید کرد. او در این خصوص با وزرای امور خارجه انگلیس و آمریکا نیز جلسات دو جانبه برگزار کرد.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرده که دولت جدید واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران که دولت پیشین این کشور از آن خارج شد، جدی است و اراده خود را در این زمینه نشان داده است.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد که ما در وین چند هفته‌ای است که با شرکای اروپایی، روسیه، چین و به طور غیر مستقیم با ایران در تعامل بوده‌ و نشان داده‌ایم که در اراده خود برای بازگشت به تعهدات برجام جدی هستیم.

وی بدون اشاره به این نکته که ایالات متحده ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تائید این توافق است ادعا کرد که واشنگتن هنوز نمی‌داند که آیا ایران هم حاضر است «تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده و به سمت جلوحرکت کند؟»

در همین حال وزیر امور خارجه فرانسه با تکرار ادعای طرف آمریکایی از ایران خواسته به این موضع‌گیری‌ پاسخ دهد. ژان ایو لودریان در گفت وگو با گاردین ادعا کرده است که آمریکا «موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌شان جهت رفع تحریم‌ها انجام داده‌اند. اما ایران، موضع‌گیری‌های متناسب را درباره نقض تعهداتش در برجام از سال ۲۰۱۹ انجام نداده است» وی با بیان اینکه «در مقطع زمانی حساسی قرار داریم» ادعا کرد: الان این ایرانی‌ها هستند که باید موضع‌گیری‌های لازم را انجام دهند.

چندی پیش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای برای نشریه «فارن‌افرز» شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تاکید کرده تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها