کد خبر: 618332
تاریخ انتشار :

روسیه پایگاه دریایی‌اش در طرطوس سوریه را گسترش می‌دهد

ایسنا/ وزارت دفاع روسیه برای گسترش پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس تلاش می‌کند و اقدامات لجستیکی را در این زمینه اتخاذ کرده است. منابع می‌گویند هدف تقویت حضور روسیه از شرق مدیترانه تا خلیج فارس است.

روسیه پایگاه دریایی‌اش در طرطوس سوریه را گسترش می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت المانیتور در گزارشی نوشت: توسعه پایگاه دریایی طرطوس روسیه که اخیرا خبرگزاری تاس به آن اشاره کرده بود تکمیل کننده گسترش پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه است. 

خبرگزاری تاس روسیه اخیرا به نقل از منبعی که با ارتش روسیه در ارتباط است، اعلام کرده بود، کارگاه تعمیر کشتی‌ها در تأسیسات دریایی روسیه در طرطوس در سال ۲۰۲۲ اسکله شناوری خواهد داشت.

این خبرگزاری اعلام کرد، ارتش روسیه برای افزایش توانایی‌های فنی پایگاه دریایی در بندر طرطوس برای تسهیل تعمیر کشتی‌ها و زیردریایی‌ها تلاش می‌کند. تعمیر کشتی‌ها درحال حاضر از طریق یک کارگاه شناور که از دریای سیاه یا بالتیک آورده می‌شود، صورت می‌گیرد. برخی از کشتی‌هایی که به تعمیر نیاز دارند گاهی به بنادر روسیه فرستاده می‌شوند.

پایگاه The Drive پنجم فوریه تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد روسیه برای گسترش یکی از سکوهای اصلی پایگاه حمیمیم تلاش می‌کند.

این پایگاه نظامی اعلام کرد: تمدید به این پایگاه اجازه عملیات استقرار بیشتر جنگنده‌ها و حتی بمب افکن‌ها را خواهد داد.

المانیتور به نقل از محمد فایز الاسمر، سرهنگ جدا شده از نظام سوریه نوشت: روسیه برای توافق‌های طولانی مدت به خاطر حضور دائمی و تقویت توانایی‌های نظامی آن در خاورمیانه تلاش می‌کند. اسکله شناور یکی از این پروژه‌هاست که باعث می‌شود پایگاه‌های روسیه در سوریه سکویی برای فعالیت‌های روسیه در خاورمیانه و خلیج فارس باشند. این اسکله مساحت و فضای بیشتری را برای کشتی‌های تجاری و دیگر کشتی‌هایی که با سرعت بیشتر و هزینه کمتری از دریای مدیترانه عبور می‌کنند فراهم می‌کند. روسیه ترجیح داده به جای لنگرگاه دائمی یک اسکله شناور را ایجاد کند چراکه هم سریع‌تر ساخته می‌شود هم هزینه کمتری دارد و می‌توان بعدا آن را به جای مناسب‌تری در آینده منتقل کرد.

سایت المانیتور به نقل از مصطفی المصطفی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های معاصر "نماء" اعلام کرد: مشخص شد که آمریکا به سوریه توجهی نداشته و عملیاتش تنها به مناطق نفت خیز که در حال حاضر در کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک است، محدود می‌شود. درحال حاضر هیچ تهدیدی علیه روسیه برای ترک سوریه وجود ندارد.

روسیه و سوریه توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که به موجب آن بندر طرطوس برای ۴۹ سال به مسکو اجاره داده شده است.

این توافق اوایل ۲۰۱۸ وارد فاز اجرایی شد و در ماده ۲۵ آن آمده است که اگر هر کدام از دو طرف یک سال مانده به پایان دوره توافق از طریق کانال‌های دیپلماتیک تمایل خود را برای اتمام آن اعلام نکنند، توافق برای ۲۵ سال دیگر به صورت خودکار تمدید می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها