کد خبر: 618571
تاریخ انتشار :

ارزیابی روسیه درباره تاثیر تمدید تفاهم ایران و آژانس بر احیای برجام

ایرنا/ رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام معتقد است که احتمال تمدید تفاهم میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، لزوماً نشانه آن نیست که رسیدن به توافق در مورد احیای برجام در این ماه بعید است.

ارزیابی روسیه درباره تاثیر تمدید تفاهم ایران و آژانس بر احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی روز چهارشنبه در توئیتی افزود که این دو مقوله لازم و ملزوم هم نیستند.

وی امیدوار است که روند مذاکرات برجام تا ۳۱ اردیبهشت، یعنی پیش از پایان دوره سه ماه توافق همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به از سرگیری برجام منجر شود.

روز  ۳۱ اردیبهشت، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان می یابد. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده بود که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین گفته که احتمال تمدید مهلت همکاری هسته ای تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد.

عراقچی به خبرنگار «ان‌اچی‌کی» ژاپن در وین گفته است؛ ایران امیدوار است پیشرفت های کافی در روند مذاکرات وین صورت گیرد تا دیگر نیازی به طرح موضوع تمدید  همکاری‌های با آژانس نباشد.

وی ابراز امیدواری کرد با پیشرفت کافی در مذاکرات کنونی در وین ، دیگر نیازی به تمدید مهلت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود نداشته باشد، اما تهران در صورت نیاز تمدید این مهلت را در زمان مناسب بررسی خواهد کرد.

میخائیل اولیانوف هم می‌گوید: گفت‌وگوهای وین در حال پیشرفت است و توجه مذاکره‌کنندگان به تکمیل هر چه زودتر این روند معطوف است و امیدوارم که تا ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت جاری) انجام شود. خیلی دشوار است، اما شدنی است.

وی دیروز هم (۲۱ اردیبهشت) در توییتی خبر داد: در بین جلسات رسمی کمیسیون مشترک برجام، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین جلسات متعددی را به اشکال مختلف و غیررسمی در راستای احیای برجام برگزار می‌کنند. به‌عنوان مثال امشب سه‌شنبه شب جلسه‌ای با هیئت آمریکایی بدون حضور ایران برگزار شد.

این دیپلمات روس دیروز با همتای آمریکایی دیدار و به تعبیر او مذاکرات جدی و سازنده‌ای را پیرامون برجام انجام دادند. او سپس با مدیران سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کرد و در این باره در توییتی نوشت: ما پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات برجام و اختلافاتی که باید برای رسیدن به هدف مشترک حل‌وفصل شود، گفت‌وگوهای سازنده‌ای را داشتیم.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی هفته‌های گذشته در وین، پایتخت اتریش گرد هم آمده تا در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا و احیای توافق هسته‌ای ایران رایزنی کنند. در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک مقرر شد که مذاکرات و رایزنی‌ها به شکل فشرده و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. از این رو هر روز جلسات متعدد و مستمری در سطوح مختلف میان اعضای ایران و گروه ۱+۴ برگزار می‌شود.

عراقچی می‌گوید: چالش و موارد مورد اختلاف کوچک نیست و باید در مورد آن بحث صورت و مذاکره انجام گیرد تا بتوان راه حل‌هایی درباره آن پیدا کرد. به همین منظور مذاکرات تعطیلی و آخر هفته ندارد و در سطح کارگروه‌ها مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و اگر لازم باشد شبانه‌روز کار خواهند کرد. هر زمانی که نیاز باشد برای جمع‌بندی، حل مشکلات آنها یا به هر دلیل دیگری، کمیسیون مشترک دوباره تشکیل جلسه می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها