کد خبر: 618873
تاریخ انتشار :

افزایش سرکوب مخالفان در میانمار

ایرنا- گزارشهای خبری از افزایش خشونت ،سرکوب و فشار نظامیان حاکم بر میانمار علیه مخالفان دولت کودتا و اعتراض سازمان ملل به ادامه این کشتارها خبر می دهند.

افزایش سرکوب مخالفان در میانمار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری «رویترز»، در جدیدترین موج از تشدید خشونتها در میانمار، نظامیان این کشور امروز (شنبه) حملاتی را علیه شبه نظامیان مخالف کودتا در شهر «میندات» در شمال غرب آغاز کرده‌اند.

گفتنی است به دنبال روی کار آمدن ارتش میانمار از طریق کودتا و سرنگونی دولت این کشور در اول فوریه ۲۰۲۱ این کشور دستخوش ناآرامی و آشوب های فراوانی شده است که تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است..

گزارشهای خبری نشان می دهد، ارتش میانمار پس از سرنگونی دولت «آنگ سان سوچی» محدودیتهای زیادی را برای برپایی اعتراضات و تحصن ها در این کشور اعمال کرده است.

برپایه این گزارش، ارتش میانمار روز پنجشنبه هفته گذشته مقرارات منع تردد را در شهر میندات اعمال کرد و به شدت سرکوب «تروریستهای مسلح»، اصطلاحی که به گفته نظامیان میانمار برای معترضان استفاده می شود، افزود.

به گفته یکی از شهروندان میانماری میزان خشونت هر روز در این کشور در حال افزایش است و نظامیان در اقصی نقاط این کشور حضور دارند.

یکی دیگر از از شهروندان شهر میندات نیز به انتقاد شدید از عملکرد ارتش میانمار پرداخت و تصریح کرد: «مردم میانمار در کابوس زندگی می کنند. نظامیان با استفاده از خمپاره و سلاح های سنگین مردم را سرکوب می کنند و ما نمی توانیم با آنها مقابله کنیم.»

هفته گذشته در ادامه تلاش‌های ارتش میانمار برای تثبیت قدرت بیش از ۱۱ هزار استاد دانشگاه و کارمند آموزش عالی مخالف ارتش میانمار از کار تعلیق شده‌اند و دست‌کم ۳۹ مظنون به اتهام ارتباط با انفجارهای اخیر و حملات خمپاره‌ای دستگیر شدند.

درخواست سازمان ملل از تایلند برای پایان دادن به بحران میانمار

پایگاه خبری اسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «کریستین شرنر بورگنر» نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار در جریان دیدار با «پرایوت چان-اوچا»، نخست‌وزیر تایلند، ابراز امیدواری کرد بانکوک بتواند در پیدا کردن راه‌هایی برای همکاری با ارتش میانمار در کاهش بحران، کمک کند.

پرایوت به نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار گفت: «بانکوک با هدف کمک به آوارگان میانماری چندین منطقه را برای اسکان و ارائه خدمات پزشکی به پناهجویان مهیا کرده است.»

گزارشهای خبری نشان می‌دهد شمار زیادی از پناهندگان میانماری از بیم جان خود در جنگل مخفی شده‌اند و جرات بازگشت به خانه‌های خود را ندارند.

از آغاز سال جدید میلادی بیش از ۵۰ هزار نفر به سبب جنگ در مناطق "کارن" (محل سکونت قومیت بومی کارن در منطقه مرزی برمه-تایلند)، آواره شده‌اند.

پیش تر نیز سازمان برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرد، بحران کرونا به همراه کودتای نظامی، می‌تواند نیمی از جمعیت میانمار را به فقر کشانده و دستاوردهای اقتصادی این کشور از سال ۲۰۰۵ تاکنون را نابود سازد

این سازمان تخمین می‌زند که ۴۸.۲ درصد از جمعیت میانمار معادل ۲۶ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۲ در زیر خط فقر زندگی خواهند کرد. این درحالی است که طبق گزارش‌ها نرخ فقر میانمار در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۴.۸ درصد بوده است

ارتش میانمار یک دهه پس از موافقت با انتقال قدرت به دولت غیرنظامی، در اولین روز از ماه فوریه (آبان) با تصاحب قدرت از طریق اجرای یک کودتا علیه دولت آنگ‌ سان سوچی، ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده برای مدت یک سال، سوچی و سایر رهبران سیاسی را بازداشت کرد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها