کد خبر: 619303
تاریخ انتشار :

برجام محور گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ایرلند

ایرنا/ وزارت امور خارجه ایرلند روز چهارشنبه اعلام کرد که احیای توافق هسته ای ایران محور دیدار و گفت‌وگوی وزرای امور خارجه دو کشور در دوبلین بود.

برجام محور گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ایرلند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در پیام توئیتری وزارت امور خارجه ایرلند آمده است: سایمون کاوونی (امروز) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد تا درباره برجام به عنوان بخشی از نقش ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی کند. آن ها همچنین در خصوص سایر مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند. 

این درحالیست که شورای امنیت از ابتدای سال جاری میلادی، نقش تسهیل‌گر و هماهنگ کننده قطعنامه ۲۲۳۱ ( در تائید برجام) را به ایرلند سپرده است. وزیر امور خارجه ایرلند در همین پیوند اسفند ماه گذشته به تهران سفر کرد تا ضمن دیدار با مقام‌های ارشد کشورمان، درباره احیای برجام و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رایزنی کند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را با نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مسؤولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل این توافق باز می‌گردد.

در همین حال نمایندگان کشورهای عضو برجام هم طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمدند تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

نشست آتی کمیسیون برجام قرار است تا ساعاتی دیگر در گراندهتل وین برگزار شود. شرکت کنندگان معتقدند که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات به دست آمده که آبستن تحولی تازه‌است.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی امروز با اشاره به کاهش اختلافات در مذاکره گفت: چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود و الان وقت آن است که مجددا به پایتخت‌ها رجوع کنیم تا مشورت‌های آخر صورت بگیرد و بعد مذاکرات را ادامه می دهیم.

وی در گفت‌وگویی با بیان اینکه چند موضوع کلیدی باقی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها دارد ابراز امیدواری کرد که در جریان چند روز آینده و دور بعدی مذاکرات، «بتوانیم درباره این مسائل هم به جمع‌بندی برسیم.»

ایرلند در این مدت ضمن اتخاذ مواضع منطقی درقبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و ابراز تاسف از سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم احیای این توافق تاکید کرده است. کاوونی پس از بازگشت از سفر اسفند ماه گذشته به ایران تصریح کرد که احیای برجام ارزش جنگیدن دارد.

بر اساس این گزارش، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح امروز در سومین ایستگاه تور اروپایی خود وارد دوبلین پایتخت ایرلند شد. سفر اروپایی ظریف هفته گذشته با سفر به مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شد. وی پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات اسپانیا راهی رم شد و در این کشور با مقامات ایتالیا و واتیکان دیدار و تبادل نظر کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها