کد خبر: 621937
تاریخ انتشار :

حامیان نتانیاهو به «جادوی سیاه» روی آوردند

العالم/ تعدادی از تندروهای صهیونیست حامی بنیامین نتانیاهو از برگزاری مراسم نفرین «بولسا دینورا» علیه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر احتمالی رژیم صهیونیستی و رقیب نتانیاهو خبر دادند.

حامیان نتانیاهو به «جادوی سیاه» روی آوردند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تعدادی از تندروهای صهیونیست حامی نتانیاهو امروز (جمعه) در فراخوانی از برگزاری مراسم «بولسا دینورا» برای نفرین و مرگ «نفتالی بنت» رقیب نتانیاهو و نخست‌وزیر احتمالی رژیم صهیونیستی خبر دادند.

«بولسا دینورا» نام مراسمی است که خاخام‌های یهودی به ندرت علیه شخصی که خواهان مرگ وی هستند برگزار می‌کنند. جادوی سیاهی یا دعایی که برگزار کنندگان مراسم عقیده دارند با خواندن بخش‌هایی از «تلمود بابلی» (از کتاب‌های اصلی یهودیت ربانی) مانع دعای فرشتگان در حق فرد مورد نظر می‌شوند و در نهایت او را به کام مرگ می‌فرستند.

عبارت «بولسا دینورا» یک نام «آرامی» است که از کلمه لاتین «بولسا» به معنی «ضربه» و «نورا» کلمه آرامی به معنای «آتش» تشکیل یافته است. بنابراین می‌توان گفت معنای «بولسا دینورا» به معنای «ضربه آتش» است.

برگزاری این مراسم تا قبل از قرن بیستم در منابع معتبر ذکر نشده و عمدتا در صد سال اخیر بوده که برخی صهیونیست‌های تندرو علیه برخی شخصیت‌های سیاسی چنین مراسمی را برگزار کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به برگزاری مراسم «بولسا دینورا» علیه «اسحاق رابین» نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۵ اشاره کرد. صهیونیست‌های تندرو که از عقد پیمان «اسلو» با فلسطینی‌ها خشمگین بودند اقدام به برگزاری مراسم نفرین «بولسار دینورا» علیه اسحاق رابین کردند و یک ماه بعد نیز او به ضرب گلوله یک صهیونیست تندرو کشته شد.

در ژوئیه ۲۰۰۵ نیز رسانه‌های اسرائیلی از برگزاری چنین مراسمی در مقبره قدیمی «روش بینایطلب» علیه «آریل شارون» خبر دادند. صهیونیست‌ها از اینکه شارون دستور به خروج نیروهای ارتش صهیوینستی از غزه را صادر کرده عصبانی بودند. پس از گذشت شش ماه از آن مراسم «آریل شارون» سکته کرد و به کما رفت تا اینکه در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴ جان داد. هرچند پزشکان با قاطعیت هرگونه ارتباطی میان برگزاری این مراسم و مرگ مغذی شارون را رد می‌کنند و آن را مرتبط با سن وی (۷۷ سال) و شرایط جسمی‌اش می‌دانند.

در خصوص این مراسم نیز بسیاری از کارشناسان و خاخام‌های یهودی اصالتی برای آن قائل نیستند. به عنوان مثال دکتر «دوو شوارتز» از دانشگاه «برایلان» و خاخام حریدی «موشیه بلاو» معتقدند که مراسم «بولسا دینارو» هیچ اصالتی در تاریخ یهودیت ندارد.

بنابراین این مراسم سحر و جادو بیش از آن که اصالت دینی داشته باشد، در ۷۳ سال تشکیل رژیم صهیونیستی کارکرد سیاسی داشته است. گروههای تندروی صهیونیست که به دفاع از یک فرد سیاسی وارد میدان شده و دیگری را تکفیر می‌کنند. در دوره ۱۲ سال اخیر نتانیاهو نیز گروههای و سازمان‌های تندروی صهیونیست بیشترین مجال و فرصت مانور و فعالیت را یافتند و برخی گروهها که به دلیل افکار تروریستی روزگاری فعالیتشان غیر قانونی بود، اکنون در کنست نماینده دارند و حال از کنار رفتن نتانیاهو و احتمال کسادی بازارشان نگرانند.

«یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» ، بامداد روز ۱۲ خرداد، موفق شده بود با «بنی گانتز» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» برای تشکیل کابینه به توافق برسد و از این رو نخست‌وزیر ۱۲ ساله «بنیامین نتانیاهو» به پایان رسیده است.

نفتالی بنت، رئیس حزب «یامینا» و یائیر لاپید، رئیس حزب یش عتید با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. در این توافق مقرر شده است که ابتدا بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر شود و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را به عهده بگیرد.

رأی‌گیری در کنست قرار است روز یکشنبه پیش رو در خصوص کابینه برگزار شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها