کد خبر: 623407
تاریخ انتشار :

دولت اسپانیا رهبران جدایی‌طلبان کاتالونیا را عفو کرد

ایسنا/ تلویزیون رسمی اسپانیا گزارش داد، دولت با عفو ۹ تن از رهبران جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا که به دلیل نقش‌شان در تلاش نافرجام برای استقلال این منطقه در سال ۲۰۱۷ در زندان هستند، موافقت کرد.

دولت اسپانیا رهبران جدایی‌طلبان کاتالونیا را عفو کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویترز به نقل از تلویزیون رسمی اسپانیا گزارش داد، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا این حکم‌های عفو را که طبق نظرسنجی‌ها اکثر اسپانیانی‌ها با آنها مخالف هستند، ابتکاری برای نشان دادن حسن نیت و اولین گام به سمت حل درگیری سیاسی تلخ با منطقه ثروتمند شمالی توصیف کرد که دولتش تلاش کرد رفراندومی جدید درباره استقلال آن تحت نظارت دولت مادرید برگزار کند.

احزاب مخالف محافظه‌کار مادرید گفتند، به دلیل این حکم‌های عفو در برابر دادگاه‌ شکایت خواهند کرد در حالی‌که صدها جدایی طلب در اعتراضاتی در بارسلون در روز دوشنبه گام سانچز را ناکافی دانسته و خواستار همه‌پرسی جدید درباره استقلال منطقه شدند.

تلاش گروه‌های استقلال طلب برای جدایی منطقه ثروتمند کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا از این کشور یکی از جدی‌ترین و بزرگ‌ترین بحران‌های سیاسی است که مادرید پس از دیکتاتوری ژنرال فرانکو در سال ۱۹۷۵ با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

دولت منطقه‌ای کاتالونیا تحت رهبری کارلس پوجدمون پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ برغم مخالفت مادرید و ممنوعیت اعلام شده از سوی دستگاه قضایی اسپانیا اقدام به برپایی همه‌پرسی استقلال کرد زمینه‌ساز برخورد خشونت‌آمیز پلیس با برپا کنندگان و شرکت کنندگان در این همه پرسی و نیز دستگیری رهبران جدایی‌طلبان شد.

چند هفته پس از این همه‌پرسی، پارلمان کاتالونیا به صورت یکجانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد؛ این امر واکنش فوری دولت اسپانیا را که تحت نفوذ محافظه‌کاران بود به همراه داشت.

مادرید در اقدامی فوری و قاطعانه دولت منطقه‌ای را منحل کرد و کنترل اوضاع در این منطقه را به صورت موقت تحت قیمومیت خود قرار داد.

با پیگیرد قانونی اعلام شده از سوی دولت، رهبران استقلال‌طلب قلع و قمع شدند. برخی از آنها به زندان افتادند و برخی دیگر همچون کارلس پوجدمون برای فرار از محاکمه و افتادن در بند کشور را ترک کردند.

محکومیت ۹ نفر از سران جنبش جدایی‌طلبی و اعلام مجازات حبس از ۹ تا ۱۳ سال برای آنها در سال ۲۰۱۹ اعتراض‌های گسترده شهروندان کاتالونیا را به همراه داشت، به نحوی که برخی این اعتراض‌ها بویژه در بارسلون به جنگ‌های خیابانی تبدیل شد.

طبق نظرسنجی تازه موسسه ایپسوس، دست کم ۵۳ درصد از شهروندن اسپانیایی مخالف عفو رهبران جنبش جدایی‌طلبی در کاتالونیا هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها