کد خبر: 623819
تاریخ انتشار :

خشم ملی‌گراهای چینی از آرام شدن لحن مقامات

ایسنا/ "دیپلمات‌های چینی بالغ بر یک سال به خشم علیه غرب دامن زده‌اند اما همچنان که به آنها گفته شده که لحنشان را تخفیف دهند با یک منبع غیرمنتظره مخالفت علیه خود یعنی ملی گرایان داخلی مواجه شده‌اند."

خشم ملی‌گراهای چینی از آرام شدن لحن مقامات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پکن که در سالهای اخیر از بابت مسائل مختلف اعم از مسائل حقوق بشری تا مقصر خوانده شدن از بابت همه گیری کووید-19 مورد هجمه قرار گرفته، یک گروه دیپلمات جدید را که به "گرگ جنگنده" مشهور شده‌اند، به کار گرفته است-لغتی محبوب نزد ملی گرایان جنگجو برگرفته شده از یک فیلم چینی.

سخنگوها و مقامهای وزارت خارجه چین در خارج از این کشور یک لحن خشمگینانه و پرخاش آمیز را به جهت دفاع صریح از این کشور تحت رهبری حزب کمونیست و حتی دامن زدن به تئوری‌های توطئه یا توهین علنی به همتایان خارجی در پیش گرفتند.

اما ماه جاری میلادی، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در اتفاقی که همچون یک چرخش است، از رهبران سیاسی ارشد خواست تا به پروراندن یک وجهه بین‌المللی "قابل اعتماد، قابل تحسین و قابل احترام" با هدف بهبود قدرت نرم چین کمک کنند.

او گفت که مقامها و رسانه‌های دولتی باید به "نقل بهتر ماجراهای چین" کمک کنند.

از نظر برخی تحلیلگران این اظهارات نشان از درک فزاینده نسبت به این مساله است که سالها دامن زدن به ملی گرایی در خانه سبب شده که پکن فضای کمی برای دست زدن به مانورهای دیپلماتیک پیچیده‌تر داشته باشد.

فلوریان اشنایدر، مدیر مرکز لیدن ایشیا در هلند اظهار کرد، این تغییر نشان دهنده "درک کلی‌تر نزد رده های بالای حزب است مبنی بر اینکه استراتژی دیپلماتیک اخیر چین در خارج و از جمله نزد همپیمانان بالقوه به خوبی پذیرفته نشده است."

او بیان کرد: رهبران چین به سمت نوعی تله مانور داده‌اند. آنها از یک طرف به جهان وعده یک چین آرام و خیرخواه را داده‌اند و از طرف دیگر به مخاطبان داخلی وعده یک چین جسور و قدرتمند را داده‌اند.

مقامها و متفکرانی که خواستار پیام رسانی ظریفتر هستند با برخورد ملی‌گراها مواجه شده و بین مخاطبان داخلی و بین‌المللی خود مردد هستند.

در ماه ژوئن، اینفلوئنسرهای "وطن پرست" در شبکه "ویبو" به ابراز مخالفت شدید با متفکران برجسته چینی که در یک برنامه تبادلات آموزشی با حمایت دولت ژاپن شرکت کردند پرداخته و آنها را از بابت پذیرفتن پول ژاپن و نوشتن متون مثبت درباره این کشور "خائن" خواندند.

پکن در نهایت مداخله کرده و این برنامه را راهی برای "تقویت اعتماد و تعمیق دوستی" خواند که این در تضاد شدید با کاربرانی در شبکه "ویبو" که یکی از نویسنده‌ها را "سگ دست آموز ژاپن فاقد لیاقت همدردی" خواندند، بود.

این کمپین اینترنتی علیه این برنامه در تلاقی با سفر سناتورهای آمریکایی به جزیره تایوان با هدف اعطای واکسنهای کروناویروس بود، در حالی که وزارت خارجه چین نسبت به آن به طرزی نامعمول سرزنش خفیف نشان داد؛ اتفاقی که انتقادها از سوی ترول‌های اینترنتی ملی گرا را موجب شد.

یک کاربر خشمگین ویبو نوشت: "چرا ما به آنها شلیک نمیکنیم، آنها حریم هوایی ما را نقض کرده‌اند"، این احساس او از سوی چند کاربر دیگر به اشتراک گذاشته شد.

یک کاربر دیگر اینگونه اظهار تاسف کرد: "بسیار ضعیف و بی کفایت".

پکن همواره در زمانی که مناسب بوده ملی گرایی را از جمله با کمپینهای اینترنتی که برای امسال از بایکوت برندهای پوشاک خارجی حامی اجتناب از پنبه تولید سین کیانگ چین به دلیل ادعاها درخصوص کار اجباری در آنجا حمایت کرده‌اند، تشویق کرده است.

اما حتی برخی از سرسخت‌ترین پوزش‌خواه‌های چین پذیرفته‌اند که این لحن خفیف شده بیشتر با وضعیت ابرقدرتی مورد ادعای این کشور متناسب است.

هو شیجین، دبیر نشریه ملی گرای گلوبال تایمز ماه گذشته میلادی بعد از آنکه یک حساب تحت اداره حزب کمونیست در ویبو به انتشار یک پست حاوی مقایسه‌ای تمسخر آمیز بین یک پرتاب موشک چینی و سوزاندن قربانیان کووید-19 در هند پرداخت، نوشت حسابهای دولت در رسانه‌های اجتماعی باید "پرچم انساندوستی را بالا بگیرند".

جاناتان هاسید، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی آیووای آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: گاهی این احساس "گرگ جنگنده" می‌تواند از دست خارج شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها