کد خبر: 623826
تاریخ انتشار :

سوریه مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره جولان را محکوم کرد

ایرنا- وزارت امور خارجه سوریه مواضع اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره بلندیهای اشغالی جولان سوریه را به شدت محکوم کرد.

سوریه مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره جولان را محکوم کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت: این مواضع تاکید می کند که سیاست آمریکا در قبال اعراب و مسائل آنها از دریچه اسرائیل و در راستای خدمت به سیاست تجاوزگری و توسعه طلبی و سلطه گری بر منطقه است.

وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه شب انتشار برخی گزارشات در تغییر سیاست و مورد عقب نشینی آمریکا در حمایت از اشغالگری های رژیم صهیونیستی در جولان را تکذیب کرد.

بخش امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: سیاست ایالات متحده در مورد جولان تغییری نکرده است و گزارش های خلاف آن نادرست است.

منبع رسمی یاد شده در وزارت خارجه سوریه بار دیگر بر حق ثابت این کشور در حاکمیت بر بلندیهای اشغالی جولان تاکید و خاطرنشان کرد که مصوبات بین المللی بر این حق سوریه حمایت می کند.

وی تاکید کرد: حق (حاکمیت) ما بر بلندیهای اشغالی جولان با مرور زمان از بین نمی رود و مواضع آمریکا و اسرائیل باطل و مردود است.

مواضع امریکا بر حمایت از اشغالگری های رژیم صهیونیستی در حالی عنوان می شود که نشریه فری بیکن هفته گذشته گزارش داد که دولت جو بایدن در حال عقب نشینی از به رسمیت شناخته شدن جولان به عنوان بخشی از سرزمینهای اشغالی در مرزهای شمال است.

براساس گزارش پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ جولان اشغالی را به عنوان بخشی از اراضی حاکمیتی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. سپس در سال ۲۰۲۰ مایک پامپئو وزیر خارجه وقت این کشور به این منطقه اشغالی سفر و رسما اعلام کرد که واشنگتن سیاست چند دهه‌ای اشغالی بودن جولان را کنار گذاشته است.

بلندی‌های جولان همواره بخشی از خاک سوریه از زمان استقلال این کشور بوده است و اقدام رژیم صهیونیستی در اشغال این بلندی‌ها در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن سال ۱۹۶۷، تغییری در وضع تاریخی و حقوقی بلندی‌های جولان نمی‌دهد.

اگر چه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ میلادی قوانین داخلی خود را به این منطقه تسری داد که از نظر حقوقی، به منزله انضمام اعلام نشده آن به خاک فلسطین اشغالی بود، اما جامعه بین‌المللی هیچگاه این اقدام را به رسمیت نشناخته و بلندی‌های جولان را همچنان اراضی اشغال شده در جنگ تلقی می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها