کد خبر: 623943
تاریخ انتشار :

ادعای رسانه غربی در خصوص افزایش حملات طالبان همزمان با خروج نظامیان آمریکایی

ایرنا- پایگاه خبری آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی نوشت همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان حملات طالبان برای تصرف شهرها افزایش یافته است.

ادعای رسانه غربی در خصوص افزایش حملات طالبان همزمان با خروج نظامیان آمریکایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از این پایگاه خبری، خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان که اوایل ماه مه براساس توافق دوحه آغاز شد و تا ۱۱ سپتامبر/ ۲۰ شهریور بیستمین سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر تکمیل می شود ،زمینه را برای پیشروی طالبان فراهم کرد.

اگرچه بایدن مانند ترامپ با طرح خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان موافق است اما برخی رسانه‌های آمریکایی اخباری مبنی بر نارضایتی ارتش و پنتاگون در مورد تبعیت از این طرح منتشر کرده اند.

بایدن معتقد است که  خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور با عواقبی همراه خواهد بود. رئیس جمهوری امریکا همچنین تأکید کرده است که ایالات متحده به پشتیبانی نظامی و مالی خود از دولت اشرف غنی و ارتش افغانستان ادامه خواهد داد.

از نظر بیشتر کارشناسان، خروج نیروهای آمریکایی و ناتو، که از اوایل ماه مه مطابق با توافق نامه آغاز شده است بسیار سریع و بر اساس برنامه از قبل تعیین شده است.

پنتاگون نیز پیش از این گفته بود که همه نیروهای آمریکایی ممکن است تا ماه جولای، یعنی دو ماه زودتر از موعد مقرر، از این کشور خارج شوند.

بر اساس ادعای این نشریه، بنظر می‌رسد جنگجویان طالبان پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به شدت حملات خود در این کشور بیافزایند.

افزایش حملات طالبان

گفتنی است از آغاز فصل بهارسال جاری میلادی، جنگجویان طالبان توافقنامه خود با آمریکا را نقض کرده اند و حملات گسترده ای را در سراسر افغانستان آغاز کرده‌اند.

جنگجویان طالبان همچنین با حمله به نیروهای دولت افغانستان، بسیاری از آنها را از مناطق روستایی بیرون رانده و به شهرهای بزرگ حمله ور شده اند.

به گفته «دبورا لیونس» مسئول دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان،  در حال حاضر۵۰ منطقه از ۳۷۰ منطقه در افغانستان به طور کامل از سوی جنگجویان طالبان به تصرف درآمده است.

"حنیف اتمر"وزیر خارجه افغانستان  نیز در گفت وگویی با بیان اینکه طالبان نیز جزئی از مردم کشور هستند گفت که دولت می تواند با طالبان به صلح برسد.

اتمر اظهار داشت: «ما می‌گوییم که طالبان افغان هستند و دولت افغانستان می‌تواند با آن‌ها صلح کند؛ اما آن عده از تروریست‌های خارجی که اکنون با کمک طالبان در افغانستان می‌جنگند، افغان نیستند و برای صلح با آنان هیچگونه زمینه،‌ قانون و چارچوب سیاسی نداریم، آن‌ها باید از افغانستان اخراج شوند».

وزیر خارجه افغانستان با تاکید بر اجماع سیاسی در افغانستان خاطرنشان کرد کشورهای خارجی نباید بیش از این در پی بهانه‌جویی باشند.

وی تصریح کرد کشورهای خارجی نباید  بگویند که  امکان تامین صلح در افغانستان وجود ندارد.

اتمر خاطرنشان کرد: هر زمانی که جلو جنگ گرفته شود، همان روز در افغانستان صلح تامین می‌شود.

وزیر خارجه افغانستان درحالی این  سخنان را می‌گوید که مذاکرات بین الافغانی در دوحه به  بن بست رسیده است و  هر روز شاهد سقوط سریالی شهرستان های این کشور هستیم .

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها