کد خبر: 624135
تاریخ انتشار :

هشدار افسر امنیتی پیشین کانادا در باره نژادپرستی سازمان یافته

ایرنا/ یک زن مسلمان و عضو بلندپایه پیشین سازمان اطلاعات امنیتی کانادا، با انتقاد از اعمال نژادپرستی سازمان دهی شده در این نهاد اطلاعاتی، آن را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانست.

هشدار افسر امنیتی پیشین کانادا در باره نژادپرستی سازمان یافته
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

"هدا مقبل" افسر ارشد پیشین این نهاد امنیتی گفت که رفتار با او چنان بوده که احساس می کرده، هدف قرار گرفته  و با او مانند فردی نفوذی برخورد و رفتار و درباره دین و مذهبش بازجویی می شده است.

این زن محجبه که به زبان عربی سخن می گوید و به مدت ۱۵ سال در مقام افسر ارشد اطلاعاتی در این نهاد امنیتی فعالیت می کرده،  گفته که نژادپرستی سازماندهی شده  و نبود گوناگونی که بدون واسطه در این نهاد تجربه و احساس می کرده، به ویژه با توجه به حمله مرگبار اخیر به یک خانواده مسلمان در کانادا، تهدیدی برای امنیت ملی آن است.  

مقبل افزوده که به علت وادار شدن به قطع رابطه با سازمان های اسلامی و رفتار شهروند درجه ۲ با او در دوره فعالیت هایش،  در سال ۲۰۱۷ و در پی طرح دادخواستی در باره تبعیض نژادی در این نهاد، از آن کناره گیری کرده است.  

 او که قصد نامزدی حزب دمکرات ملی را در جنوب اوتاوا دارد، به سی بی سی نیوز گفت اعضای جامعه مسلمانان به این علت،  احساس اعتماد به این نهاد امنیتی را برای جلوگیری و مبارزه با تهدیدهای گروه های راست گرای افراطی ندارند.  

حمله ششم ژوئن (۱۶ خرداد ماه) جوان نژادپرستی به یک خانواده مسلمان در اونتاریو با یک دستگاه کامیون که موجب کشته شدن چهار عضو این خانواده و زخمی شدن عمیق یک پسربچه ۹ ساله شد، تاثیر گسترده ای در این کشور برجاگذاشته است.   

 پلیس و دادستان های کانادا براین باورند این حمله مرگبار که دومین حادثه غم بار به مسلمانان کانادا در چهار سال گذشته بوده، دارای انگیزه تنفر از مسلمانان بوده است. در حمله مسلحانه ۲۰۱۷ یک نژادپرست راست گرای افراطی به مسحدی در شهر کبک نیز ۶ تن جان باختند.  

با اینکه سازمان جاسوسی کانادا به سخنان مقبل، واکنش مستقیم نشان نداده، اما دیوید ویگنالت مدیر این نهاد سال گذشته (۲۰۰۲) پذیرفت که این نهاد مشکل نژادپرستی داخلی دارد.  

مقبل که از سال ۲۰۰۲ در بخش ضدتروریسم این نهاد کار می کرده، گفته که نخستین افسر اطلاعاتی با حجاب، سیاهپوست و عرب تبار در این سازمان بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها