کد خبر: 624314
تاریخ انتشار :

واکنش تند ترکیه به گزارش آمریکا درباره قاچاق انسان

ایسنا/ ترکیه از "فرضیات بی‌اساس" گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره "قاچاق انسان در ۲۰۲۱" انتقاد کرد.

واکنش تند ترکیه به گزارش آمریکا درباره قاچاق انسان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است، این سند "نبرد روزافزون ترکیه علیه قاچاق انسان را تایید میکند." این وزارتخانه "گزارشهای ادعایی برخی از گروه‌های مردم نهاد را که قابلیت اطمینان مشکوکی دارند و بر پایه فرضیات بی اساس هستند" مورد انتقاد قرار داد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه با اشاره به "طرح اقدام حقوق بشری" این کشور آمده است: ترکیه هر کاری برای جلوگیری از قاچاق انسان، مجازات مجرمان و حفاظت از قربانیان این جرایم انجام داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دوم مارس این برنامه حقوق بشری را اعلام و از یازده اصل که باید طی دو سال اجرایی شود، رونمایی کرد.

این برنامه به عنوان طرحی "جامع" به منظور تقویت حفاظت از حقوق، آزادی‌های فردی و امنیت، استقلال قضایی، حریم خصوصی، شفافیت و حقوق مالکیت و همچنین حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر و تقویت آگاهی اجتماعی از حقوق بشر راه‌اندازی شده است.

در این بیانیه با اشاره به ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده از کودک سربازان در درگیری‌های مسلحانه آمده است: ما ادعاهایی که مسئولیت را به ترکیه نسبت می‌دهند کاملاً رد می‌کنیم.

روز چهارشنبه واشنگتن نام ترکیه و ۱۵ کشور دیگر را به فهرست "قانون حفاظت از وضعیت کودک" افزود. این اقدام در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره "قاچاق انسان" (TIP) آمده است. قاچاق انسان در اینجا به معنی واداشتن فردی به انجام کاری که دوست ندارد، از طریق شخص دیگری که منفعت مالی می‌برد، آمده است. در این گزارش، کشورها بر اساس تلاش‌هایشان برای حذف قاچاق، در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی شدند.

این فهرست شامل افغانستان، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو، ایران، عراق، لیبی، مالی، نیجریه، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، ترکیه، ونزوئلا و یمن است.

وزارت امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه بخشی از راهکارهای بین‌المللی مهم برای حفاظت از حقوق کودکان است، به ویژه مواردی که سازمان ملل تصویب کرده و سابقه آن در این مورد بی نقض است.

این وزارتخانه با اشاره به اقدام آمریکا در "حمایت آشکار و کمک تسلیحاتی به سازمان تروریستی پ.ک.ک /پ.ی.د/ ی.پ.گ که کودکان را برای اقدامات ترور در سوریه و عراق جذب میکند"، گزارش آمریکا را "نمونه بارز ریاکاری و استاندارد دوگانه" خواند.

ترکیه همچنین به گزارش ۲۱ ژوئن ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه سازمان ملل برای کودکان و درگیری مسلحانه اشاره کرد که تاکید دارد "نیروهای به اصطلاح قسد تحت فرمان تروریستهای پ.ک.ک/ی.پ.گ مرتکب نقضهای بیشمار و جرایم جدی نظیر جذب اجباری کودکان، آدم ربایی، محرومیت از آزادی و استفاده از مدارس برای اهداف نظامی شده‌اند."

در این بیانیه آمده است: با وجود این، این حقیقت که هیچ اشاره‌ای به قسد در گزارش آمریکا نشده است، چیز عجیب و غریب دیگری است. علاوه بر نادیده گرفتن جنایات جدی این سازمان تروریستی جدایی‌طلب (پ.ک.ک/ی.پ.گ) که آمریکا با آن در سوریه همکاری دارد و آموزش و تسلیحات برای آن فراهم میکند، ربایش و تامین تسلیحات برای کودکان هم در سوریه و هم در بخشهای زیادی از عراق به دست تروریستهای پ.ک.ک/ی.پ.گ در گزارش آمریکا نادیده گرفته شده است.

وزارت خارجه ترکیه گفت: طرح چنین ادعاهای بی اساسی علیه کشور متحد ترکیه که در بسیاری از مسائل منطقه ای همکاری نزدیکی دارد، یک تناقض شدید است و هرگز پذیرفته نمیشود. ترکیه به ادامه تلاشهای قاطعانه در پیشگیری از جرم قاچاق انسان در راستای کنوانسیونهایی که دنبال میکند، متعهد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها