کد خبر: 624489
تاریخ انتشار :

شاهدخت سعودی در زندان با خطر مرگ روبه‌رو است

ایسنا/ یک منبع نزدیک به خانواده بسمه بنت سعود، شاهدخت سعودی بازداشت شده از سال ۲۰۱۹، با افشای وضعیت جسمانی وخیم او در زندان‌های این کشور تاکید کرد که شاهدخت بنت سعود با خطر مرگ مواجه است.

شاهدخت سعودی در زندان با خطر مرگ روبه‌رو است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این منبع در گفت‌وگو با سایت انگلیسی "میدل ایست آی" اظهار کرد: شاهدخت بسمه بنت سعود به شدت به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.

او گفت: نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی این شاهدخت سعودی بازداشت شده که پیش از این به او اجازه دریافت کمک‌های پزشکی داده نشد، در حال افزایش است.

این منبع در ادامه گفت: از مه ۲۰۲۰ که در توییتر از پادشاه و ولیعهد عربستان خواسته شد، او را از یک زندان بدآوازه آزاد کنند، تماس‌ها و ارتباطات خانواده شاهدخت بسمه، بازرگان و نوه عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار عربستان قطع شدند.

او افزود: ما نمی‌توانیم با شاهدخت بسمه تماس بگیریم و یا صحبت کنیم اما می‌دانیم که او به کمک‌های پزشکی جدی نیاز دارد.

جزئیات بیماری این شاهدخت سعودی روشن نیست اما به گفته هنری استرامانت، دوست و مشاور حقوقی خانواده‌ بسمه، او کمی قبل از بازداشت، یک عمل جراحی انجام داده بود.

استرامانت گفت: بسمه که اولین بار در آوریل ۲۰۱۹ بازداشت شد، از خدمات پزشکی و دارو محروم شده بود. او مدت پنج سال و یا بیشتر در سوئیس برای بیماری قلبی‌اش تحت درمان بود اما در زندان هیچ گونه حمایت پزشکی دریافت نکرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، بسمه مارس ۲۰۱۹ از منزلش در جده بازداشت شد و همراه با دخترش سهود الشریف زندانی شد.

به گفته استرامانت، هیچ اتهامی علیه این مادر و دختر مطرح نشده است.

بسمه پس از آنکه از ریاض خواست حاکمی مشروطه را تصویب کند، به عنوان یک عضو صریح خاندان پادشاهی در عربستان شهرت پیدا کرد.

همچنین او از هیئت امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرده و درباره مسایل زنان و حقوق بشر از جمله جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن صحبت کرده بود.

بازداشت او تنها چند هفته پس از طرح بازداشت شاهزادگان سعودی توسط محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور انجام شد.

بسمه از زمان بازداشتش تنها یک بار در ماه رمضان سال گذشته صحبت کرده و آزادی خود را از بن سلمان خواستار شد.

او در رشته توییت‌هایی از بازداشت ظالمانه خود در زندان الحائر شهر ریاض و وخامت شرایط جسمانی‌اش خبر داد.

در حالی که اتهامات بسمه هنوز اعلام نشده و استرامانت بازداشت بسمه را به دلیل فراخوان‌هایش برای اجرای اصلاحات در عربستان می‌داند، ریاض این مساله را رد کرده است.

این منبع نزدیک به خانواده بسمه تاکید کرد: عدم اطلاع دقیق از اتهامات بسمه و نداشتن هیچ گونه ارتباطی با او، شرایط دفاع از او و تلاش برای آزاد کردنش را دشوار کرده است، ما در طول دو سال گذشته در ادارات مختلف برای آزادی او تلاش کردیم.

اکنون خانواده بسمه با گذشت دو سال از بازداشت او، از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند در این پرونده ورود کرده و ریاض را برای آزادی بسمه تحت فشار بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سایت میدل ایست آی گفت: دولت بایدن از این پرونده خبر داشت و آن را در جدیدترین گزارش حقوق بشر منتشر شده در مارس آورد.

او افزود: حقوق بشر یک اصل در سیاست خارجه این دولت است و دولت بایدن بر احترام به حقوق بشر در روابط دوجانبه خود از جمله شرکای عربستانی‌مان تاکید دارد.

همچنین استرامانت در نامه‌ای برای رئیس شورای اروپا از او خواست به پرونده بسمه و دخترش رسیدگی کند.

در این نامه آمده است: پرونده شاهدخت بسمه و دخترش بسیار ساده است زیرا به جز اتهامات دروغینی که ساختن آنها آسان است، هیچ اتهامی علیه این دو مطرح نیست و ما خواستار آزادی آنها و امکان تماس و گفت‌وگوی مستقیم او با خانواده و دوستانش در داخل و خارج عربستان هستیم، علاوه بر این‌ها او از زمان بازداشتش در سال ۲۰۱۹ هیچ گونه مشاوره حقوقی نگرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها