کد خبر: 624790
تاریخ انتشار :

اعلام وضعیت فوق العاده در هائیتی

ایرنا - در پی کشته شدن جوونل موئیز رئیس جمهوری هائیتی و همسرش در حمله مسلحانه افراد ناشناس به اقامتگاه خصوصی آنان، دولت این کشور حوزه کارائیب با اعلام وضع فوق العاده فرودگاه این کشور را تعطیل کرد.

اعلام وضعیت فوق العاده در هائیتی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از رسانه های غربی؛ موئیز چهل و دومین رئیس جمهوری هائیتی، سه شنبه شب به وقت محلی در حمله مسلحانه افراد ناشناسی اسپانیولی زبان به شدت مجروح و سپس خبر کشته شدن وی و مارتیه ماری اتین ژوسف همسرش اعلان و تائید شد.  

دولت آمریکا با توصیف ترور شب گذشته موئیز به عنوان حمله غمبار و وحشیانه، اعلان کرد که این حادثه را بررسی می کند.

در پی این حادثه، کلود جوزف نخست وزیر این کشور با تائید حمله به اقامتگاه رئیس جمهوری این کشور در شامگاه سه شنبه(به وقت محلی)، تاکید کرد که وضعیت امنیتی کشور تحت نظر نیروهای پلیس و ارتش قرار دارد.

هائیتی از فقیرترین و خشن ترین کشورهای جهان، علاوه بر بحران اقتصادی و خرابی و مرگ و میرِ ناشی از طوفان های سهمگین استوایی٬ از بیش از یک سال پیش، درگیر اختلافات شدید سیاسی است.  این کشور با حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۱۲ میلیون نفر جمعیت،  بخشی از جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب در امریکای لاتین را تشکیل می دهد و پایتخت آن، شهر بندری «پورتوپرنس» است. بیش از شصت درصد ساکنان هائیتی با کمتر از ۲ دلار در روز امرار معاش می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری در پاییز سال ۲۰۱۵ به دلیل برخی تخلفات باطل شده بود تا سرانجام در پاییز سال ۲۰۱۶ یعنی پس از یک سال رایزنی برگزار شود. بر اساس نتایج نهایی اعلام شده در تارنمای شورای موقت ستاد انتخابات هائیتی٬ موئیز بازرگان ۴۸ ساله،  از اقلیت کوچک و ثروتمند این جامعه،  بیش از ۵۵ درصد آراء را کسب کرده، در حالی که تنها ۲۱ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کرده بودند.  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها