کد خبر: 625477
تاریخ انتشار :

تاریخچه روابط مرکل با روسای جمهور آمریکا

"مشت و مال، شامهای گرانقیمت، اتهام شنود تلفن، معذب شدن به هنگام دست دادن. آنگلا مرکل وقتی کار به روسای جمهوری آمریکا رسیده همه چیز دیده است!"

تاریخچه روابط مرکل با روسای جمهور آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از ایندیپندنت، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان قرار است فردا پنجشنبه نوزدهمین و احتمالا آخرین سفر رسمی‌اش را به آمریکا با هدف دیدار با جو بایدن، چهارمین رئیس جمهور آمریکا که با او سر و کار دارد، انجام دهد، در حالی که خودش به پایان دوره ۱۶ ساله صدر اعظمی خود در آلمان نزدیک می‌شود.

مرکل که یکی از پرسابقه‌ترین رهبران یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان آمریکا است در اولین سفرش به واشنگتن از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن در ژانویه، خودش را برای استقبالی گرم به هنگام دیدار با بایدن آماده کرده است. این پایانی مناسب برای تعاملات مرکل با رهبران آمریکا است. در اینجا نگاهی به برخی از پستی و بلندی‌های روابط سالهای گذشته او با رهبران آمریکا میندازیم.

جورج دبلیو. بوش

مرکل در اوایل دوره دوم ریاست جمهوری جورج دبلیو. بوش به صدر اعظمی رسید و مصمم به ترمیم روابطی بود که صدر اعظم قبلی یعنی گرهارد شرودر با مخالفت با جنگ عراق به آن آسیب وارد کرد.

او سریعا تبدیل به یک همپیمان نزدیک شده و شاید فهمید که از طریق شکم می‌تواند به دل رئیس جمهور وقت آمریکا راه یابد. بوش در زمان سفری به حوزه انتخابیه پارلمانی مرکل در شمال شرق آلمان در ژوئیه ۲۰۰۶ نتوانست جلوی تعریفش از کبابی که صدر اعظم آلمان برای او آماده کرده بود، بگیرد.

چند روز بعد در جریان اجلاس گروه هشت در سنت پترزبورگ روسیه بوش به طور فی البداهه به مرکل مشت و مال داد که تصویرش سریعا در سراسر اینترنت منتشر شد. مرکل در حالت تعجب شانه‌هایش را بالا برد و دستهایش را بالا آورد و شکلک در آورد اما زمانی که بوش از او فاصله گرفت، ظاهرا لبخند زد. وقتی مرکل ماه ژانویه بعد از آن به کاخ سفید سفر کرد بوش به او قول داد: "مشت و مال ممنوع"!

 

باراک اوباما

روابط مرکل با اوباما شروعی خیلی عالی نداشت. در ژوئیه ۲۰۰۸ این صدر اعظم آلمان ایده سخنرانی اوباما را که برای انتخابات نامزد شده بود در مکان مشهور دروازه برندنبرگ شهر برلین رد کرده و گفت، آنجا پیش زمینه سخنرانی‌های روسای جمهور است. اوباما مکان را در شهر برلین به "ستون پیروزی" تغییر داد.

با این حال صدر اعظم آلمان در شیوه عمل اصولی اوباما اشتراک داشت اما بر خلاف رئیس جمهور جدید آن وقت آمریکا هرگز زمان چندانی برای لفاظی‌های سیاسی فزاینده نداشت. او با این وجود روابط کاری قدرتمندی با او برقرار کرد. به نظر رسید که این روابط در طول زمان با صمیمیت شخصی همراه شد.

اوباما در ژوئن ۲۰۱۳ فرصت سخنرانی در دروازه برندنبرگ برلین را پیدا کرد و مرکل برای معرفی او آنجا بود.

یک محک سخت برای روابط آنها زمانی به وجود آمد که اواخر همان سال رسانه‌ها گزارش کردند که آژانس امنیت ملی آمریکا تلفنهای مربوط به مقامهای دولت آلمان از جمله مرکل را شنود می‌کرده است. مرکل در واکنش به آن گفت "جاسوسی در میان دوستان غیرقابل قبول است". اما او اجازه نداد این مناقشه سایه‌ای پایدار بر روابط ترانس آتلانتیک بیندازد.

 

اوباما در نوامبر ۲۰۱۶ آخرین سفرش به عنوان رئیس جمهور آمریکا را به آلمان انجام داده و با مرکل در هتلش در برلین شام صرف کرد. او چند ماه بعد در مقام رئیس جمهور سابق دوباره به آلمان برگشته و در یک جلسه مباحثه عمومی با مرکل شرکت کرده و او را "یکی از شرکای محبوبم در طول ریاست جمهوری‌ام" خواند.

دونالد ترامپ

تبریک مرکل به ترامپ بعد از پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۱۶ زمینه ساز بسیاری از اتفاقات بعدی شد. او در یک پیام کنایه دار، به پیشنهاد "همکاری نزدیک" بر مبنای ارزشهای مشترک ترانس-آتلانتیک که به گفته او شامل احترام به منزلت انسانی صرف نظر از اصالت، جنسیت و مذهب مردم می‌شوند، پرداخت.

مرکل به عنوان فیزیکدان سابق و ترامپ به عنوان ستاره سابق نمایش تلویزیونی مبتنی بر واقعیت، هرگز هماهنگی شخصیتی واضحی نداشتند اما در زمان بودن کنار یکدیگر در انظار عمومی ظاهر را حفظ کردند.

 

اولین سفر مرکل به کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری ترامپ در ماه مارس ۲۰۱۷ موقعیت مشهوری را در دفتر بیضی که در آن او معذب شد ایجاد کرد. عکاسان خطاب به آن دو فریاد می‌زدند "دست بدهید" و مرکل به آرامی از ترامپ پرسید "آیا شما می‌خواهید دست بدهید؟" پاسخی از طرف ترامپ در حالی که به جلو نگاه کرده و دستانش را به هم گره زده بود، مطرح نشد.

ترامپ در عرض چهار سال ریاست جمهوری‌اش هرگز سفری دوجانبه به آلمان نداشت هر چند که در سال ۲۰۱۷ برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ با میزبانی مرکل در شهر هامبورگ، به آلمان سفر کرد.

جو بایدن

مرکل از بابت پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با رضایتی که به سختی قابل پنهان کردن بود تبریک گفته و بیان داشت، او چند دهه تجربه را به این شغل وارد کرده و "به خوبی آلمان و اروپا را می‌شناسد" و همینطور به خاطرات خوب دیدارهای قبلی خودشان اشاره کرد.

او در ماه فوریه از اولین سخنرانی بایدن خطاب به مخاطبان جهانی استقبال کرده و گفت: امسال به نسبت دو سال قبل وضعیت برای چند جانبه گرایی تا حد زیادی بهتر به نظر می‌رسد و این تا حد زیادی به خاطر رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا است.

 

بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در طول ریاست جمهوری اوباما با مرکل ارتباط داشت اما این دو نفر هرگز نزدیکی خاصی پیدا نکردند.

مرکل اولین رهبر اروپایی است که در طول ریاست جمهوری بایدن به کاخ سفید سفر می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها