کد خبر: 625486
تاریخ انتشار :

هشدارهای مقاومت و روزهای سخت آمریکایی‌ها در شرق فرات

ایسنا/ پنج عملیاتی که علیه پایگاه‌های ائتلاف ضد داعش در سوریه انجام شدند، مرحله جدیدی را با عنوان افزایش فشارها بر آمریکا برای تغییر سیاست‌هایش در مورد مساله سوریه و پایان دادن به اشغال مناطق گسترده‌ای از شرق فرات گشودند، فشارهایی که با توجه به تحرکات اخیر آمریکا در شرق فرات از جمله افزایش سطح آمادگی نیروها و انتقال تجهیزات نظامی از عراق برای تقویت پایگاه‌هایش، به نظر می‌رسند واشنگتن خطر آنها را حس کرده است.

هشدارهای مقاومت و روزهای سخت آمریکایی‌ها در شرق فرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، کشور سوریه و طرف‌های هم‌پیمان با آن از میزان قدرت نظامی آمریکا و دشواری آغاز نبردی همه جانبه و علنی با آن در خاک سوریه با خبر هستند، بنابراین سوریه ایده مقاومت مردمی را که با حملات پیاپی و پراکنده قادر به در هم شکستن اشغالگر و مجبور کردن آن به عقب‌نشینی است، در پیش گرفت و نشانه‌های این مقاومت به تازگی در مناطق سوریه آشکار شدند.

در چند ماه گذشته دولت سوریه با فرخوان‌های متعددی از ساکنان منطقه شرق فرات خواست با بستن راه خودروهای گشتی آمریکا در این منطقه و پرتاب سنگ به آنها و تظاهرات علیه‌شان به عنوان اعتراضی مدنی به اشغالگران، جنبش مردمی را علیه اشغالگران به راه بیندازند اما پس از آنکه هیچ تغییر جدی با آن اقدامات ایجاد نشد، وضعیت به سمت تنش نظامی علیه نیروهای آمریکایی رفت و در کمتر از دو هفته پنج عملیات علیه پایگاه‌های آنها در شرق فرات انجام شدند که چهار حمله به میدان نفتی العمر و یک حمله در میدان گازی کونیکو واقع در حومه شرقی دیر الزور بودند. این عملیات‌ها که سربازان آمریکایی‌ها را گیج و حرکت آنها را محدود کرده‌اند، ارتقای چشمگیر سطح و شکل مقاومت را نشان دادند و احتمالا سطح مقاومت در سوریه طی مرحله آتی با کپی‌برداری از نمونه خود در عراق، شاهد افزایش دیگری نیز باشد و کار به هدف قرار دادن مستقیم خودروهای گشتی آمریکایی و یا حتی کامیون‌های حامل خودروهای زرهی، مهمات و مواد غذایی از مرزها برسد.

اینکه دمشق یا هم‌پیمانانش مسؤولیت حملات اخیر را بر عهده نمی‌گیرند، قابل درک است و به نظر می‌رسد آنها تلاش می‌کنند واشنگتن را از داشتن هرگونه بهانه‌ای برای پاسخ به این حملات محروم کنند و این مطلب را جا بیندازند که آنچه در حال وقوع است، گرچه از مناطق تحت کنترل دولت سوریه آغاز می‌شوند اما توسط برخی گروه‌های مردمی غیررسمی انجام می‌شوند. به این ترتیب دمشق توجیه منطقی برای آن عملیات‌های محدود دارد چرا که آنها نشانه‌ای از مخالفت مردمی مستقیم با اشغالگری آمریکا، فشارهای اقتصادی آمریکا بر مردم این کشور و تلاش مستمر این کشور برای غارت ثروت‌هایی چون نفت و گندم در سوریه قلمداد می‌شوند. شاید تشابه حملات انجام شده به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه با موارد مشابه آن در عراق، این تصور روشن را درباره اتفاقاتی که در حال وقوع هستند ایجاد کند که این حملات با هماهنگی گروه‌های محور مقاومت و با هدف ایجاد معادله جدیدی در منطقه که ضامن برهم خوردن حضور آمریکا در منطقه چه در سوریه و چه در عراق باشد، انجام می‌شوند.

ظاهر ماجرا اینگونه است که آمریکا کم کم خطر روبه‌فزونی عملیات‌ها علیه خود در سوریه را درک کرده چرا که چند روزی است اقداماتی را در راستای تقویت حضور خود و افزایش آمادگی نظامی‌اش برای مقابله با خطری که احاطه‌اش کرده، آغاز کرده است و شاهد افزایش تعداد سامانه‌های پدافند هوایی برای مقابله با راکت‌ها و پهپادهای بمب‌گذاری شده هستیم. همچنین نیروهای آمریکایی استحکامات و تجهیزات نظامی بیشتری را از عراق به سوریه منتقل کردند که بیشتر آنها شامل کامیون‌های حاوی مهمات و خودروهای زرهی بودند، از زمان آغاز حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه از حدود دو هفته قبل، بیش از ۵۰ دستگاه از این کامیون‌ها با بار تجهیزات، مهمات و اسلحه از مرزها عبور کردند.

در همین راستا برخی منابع میدانی به الاخبار گفتند: تنش و اضطراب شدیدی در پایگاه‌های آمریکایی در پی نگرانی سربازان آمریکایی از احتمال آغاز دوباره حملات راکتی به آنها مشاهده می‌شود، این حملات فشار روانی بزرگی را به سربازانی که از زمان حضور آمریکا در سوریه در سال ۲۰۱۵، برای اولین بار با چنین حملاتی مواجه می‌شود، ایجاد کرد و این نگرانی باعث شد آنها از ترس وجود راکت‌ها و یا گروهک‌هایی که آنها را هدف قرار داده بودند، عملیات‌های پاکسازی و یورش به چندین روستای واقع در اطراف پایگاه را آغاز کنند.

منابع یاد شده تاکید کردند: اینکه واشنگتن به این حملات پاسخ نداد نشان می‌دهد که آمریکا می‌داند هرگونه حمله جدیدی به ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن پاسخ قطعی خواهد داشت و شرایط را به سمت تنش میدانی بیشتر سوق خواهد داد.

برخی منابع سیاسی آگاه از اتفاقات منطقه در گفت‌وگو با الاخبار اظهار کردند: آنچه در حال وقوع است، بستر را برای برخی تحولات سیاسی و میدانی در پرونده سوریه بنا بر توافق‌های اولیه روسیه-آمریکا فراهم می‌کند و موفقیت دو طرف در هماهنگی‌ها برای پرونده گذرگاه‌ها راه را برای دستیابی به توافق‌های جدیدی همسو با شرایط میدانی که حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی ایجاد کرده، فراهم می‌کند.

این منابع افزودند: هدف از افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکایی تشدید فشارها بر واشنگتن برای ترغیب آن به کاهش فشارهای اقتصادی و پذیرش حق کشور سوریه برای حاکمیت بر اراضی‌اش است.

منابع یاد شده در ادامه پیش‌بینی کردند که واشنگتن در مرحله آتی برای تشویق دمشق به قبول راه‌حل سیاسی که ضامن حضور مخالفان سیاسی در عرصی سیاسی این کشور باشد، گام‌هایی را برای کاهش سطح تحریم‌ها علیه در دمشق در پیش بگیرد.

از سوی دیگر قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) که می‌داند در صورت هر گونه عقب‌نشینی آمریکا از خاک سوریه، بیشترین زیان را خواهد دید، ضمن تکذیب وجود هرگونه مقاومت مردمی در برابر آمریکایی‌ها و اتهام گروهک‌های داعشی به دست داشتن در حملات انجام شده علیه آمریکایی‌ها، به سرعت از فرخوان روسیه برای گفت‌وگو با دمشق استقبال کرد. به عنوان مثال فرهاد شامی، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی قسد در اظهارات رسانه‌ای خود احتمال داد که گروهک‌های داعشی در حملات به پایگاه‌های ائتلاف ضد داعش دست داشته‌اند. او درباره حمله راکتی بامداد یکشنبه به میدان گازی کونیکو گفت: نیروهای ما برای شناسایی عاملان این حملات، عملیات پاکسازی را در منطقه العزبه انجام دادند. به نظر می‌رسد قسد با جا انداختن اینکه داعش در عملیات‌های اخیر دست داشته، به دنبال تضمین حمایت بیشتر غرب و آمریکا از نیروهای خود در منطقه و راضی کردن آمریکایی‌ها به ماندن بیشترین زمان ممکن در منطقه برای جلوگیری از هرگونه تحرکات جدید داعش است.

اما با ادامه یافتن حملات نظامی به آمریکایی‌ها در سوریه و احتمال گسترش و تشدید این حملات، شرق فرات دو سناریو پیش رو دارد، یکی عقب‌نشینی تدریجی آمریکا از منطقه و دو انتقال تعداد بیشتری سرباز همراه با تجهیزات نظامی جدید برای مقابله با تهدید روبه‌گسترش در این منطقه. طبق نشانه‌ها، آمریکا تا این لحظه مساله سوریه را اولویت خود نمی‌داند و به دنبال ساماندهی به سیاست‌های خود در این کشور است به شکلی که مانع درگیری شده و خسارات را به حداقل برسانند، بر این احتمال اساس سناریوی اول بیشتر است با این حال نمی‌توان درباره زمان و چگونگی خروج آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها