کد خبر: 626485
تاریخ انتشار :

سرنوشت نامعلوم دانشجوی قطری در زندان عربستان

برخی منابع با توجه به شکنجه‌های مقامات سعودی علیه یک دانشجو و حافظ قرآن قطری بازداشت شده در عربستان از سرنوشت وی ابراز نگرانی کردند و از مقامات سعودی خواستار آزادی فوری او شدند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«عبدالعزیز سعید عبدالله » دانشجوی قطری که برای تحصیل در عربستان سعودی زندگی می‌کند، در شرایط بسیار ناگواری در زندان‌های آل سعود به سر می‌برد.

عبدالعزیز سعید عبدالله برای تحصیل در دانشگاه «ام القری» در مکه مکرمه در سال 2014 از کشور خود به عربستان آمد. وی توانست قرآن را حفظ کند و نماینده کشور خود در مسابقات و مجامع بین‌المللی باشد.

اما در 5 ژوئن 2017 ، عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را را محاصره کردند و به شهروندان خود دستور دادند تا از قطر خارج شوند. همچنین دستور عزیمت قطری‌ها را نیز صادر کردند.

پس از این وقایع نیروهای سعودی وسیله نقلیه دانشجو عبدالعزیز را توقیف کردند و این باعث شد وی برای رها کردن وسیله نقلیه خود با پلاک قطر به وزارت کشور در استان «تبوک» مراجعه کند.

اعضای نیروهای امنیتی دولتی عربستان با لباس غیر نظامی و لباس یکدست در تاریخ 6 ژوئیه 2018 ، به آپارتمان عبدالعزیز عبدالله در محله «العوالی» در شهر مکه یورش بردند. آنها گذرنامه، شناسنامه و مدارک ثبت نام وی را مصادره و سپس وی را بازداشت و به دفتر دادستانی امنیت دولتی عربستان منتقل کردند.

اعضای خانواده عبدالله بین سپتامبر و نوامبر 2018 از کمیته ملی حقوق بشر قطر ، وزارت امور خارجه قطر ، وزارت آموزش و پرورش قطر و وزارت امور اسلامی درخواست کمک کردند. اما تا به امروز ، تمام تلاش آنها برای یافتن عبدالله ناکام مانده است.

درخواست برای آزادی اسرای فلسطینی و اردنی از زندان‌های عربستان

مقامات سعودی در تاریخ 1 ژانویه 2019 گفتند که عبدالعزیز عبدالله در زندان اداره تحقیقات عمومی ریاض نگهداری می‌شود. در آوریل همان سال، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق تحصیل  با ارسال نامه‌ای به مقامات سعودی خواستار توضیحات در مورد این پرونده شد.

عبدالله ازحقوق ارتباط با خانواده‌ خود محروم شد و به طور رسمی هیچ کسی از اتهامات علیه وی مطلع نشد.

مقامات سعودی در تاریخ 2 مارس 2020 ، وی را به سلول انفرادی در زندان «ابها» منتقل کردند. از آن زمان به او اجازه داده شده است هر هفته به مدت 10 دقیقه با خانواده اش تماس بگیرد. در 24 آگوست 2020 ، عبدالله برای آخرین بار از زندان ابها با خانواده‌اش تماس گرفت. از آن زمان خانواده وی هیچ خبری از او ندارند.

حافظ قرآن تحت انواع شکنجه‌ها قرار گرفته است و بر اساس گزارش برخی منابع اوضاع جسمانی وی رو به وخامت است.

کمیته ملی حقوق بشر در قطر پیش از این گفته بود که سلامتی دانشجوی قطری عبدالعزیز سعید عبدالله که خودسرانه در عربستان سعودی بازداشت شده، به دلیل شرایط سخت بازداشت خودسرانه و سهل‌انگاری پزشکی در خطر است.

دوحه و ریاض در ژانویه 2021 بعد از سه سال توافق نامه‌ای برای حل اختلافات دو طرف در منطقه «العلا» عربستان سعودی امضا کردند. با این حال، این توافق نامه نتوانست برخی بازداشت‌شدگان قطری از جمله عبدالعزیز عبدالله را آزاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها