کد خبر: 628139
تاریخ انتشار :

اعراب ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی: با آغاز جنگ علیه غزه یا لبنان، کابینه را منحل می‌کنیم

دو نماینده عرب ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی تهدید کردند در صورتی که رژیم صهیونیستی جنگی را علیه نوار غزه و یا لبنان آغاز کند، کابینه‌ای را که در آن مشارکت دارند، ساقط می‌کنند، این اظهارنظر تنش بزرگی را در محافل سیاسی احزاب راستگرای مخالف ایجاد کرده و نشان داد که این ائتلاف شکننده بوده و عمرش کوتاه است، رهبران ائتلاف دولتی در اراضی اشغالی نیز احزاب این دو نماینده را توبیخ کردند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، گیدا زعبی ریناوی که هفته گذشته از حزب چپ‌گرایش "مرتس" به عنوان معاون رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) انتخاب شد، در گفت‌وگویی رادیویی درباره اظهارات اخیر نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که تهدید کرده بود کابینه‌اش به حملات راکتی از لبنان و یا بالن‌های آتش‌زا از غزه به اراضی اشغالی با جنگ پاسخ می‌دهد و این پاسخ شدید خواهد بود، گفت: نخست‌وزیر می‌داند در صورتی که "اسرائیل" جنگی را آغاز کند، کابینه‌اش سرنگون خواهد شد زیرا مرتس و لیست یکپارچه عربی جنبش اسلامی هرگز با این تصمیم موافقت نخواهند کرد.

ریناوی در ادامه گفت: وجود این دو حزب در ائتلاف، کابینه را برای آغاز عملیاتی نظامی محدود می‌کند و در صورتی که کابینه در این راستا تصمیمی بگیرد، این خطر متوجه ائتلاف دولتی خواهد شد.

او افزود: در متن توافقنامه ائتلاف به دو فراکسیون یاد شده برای رای‌گیری در این حالت آزادی داده شده زیرا درباره مسایل اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی توافق شده اما در مورد موضوعات سیاسی و نظامی که اختلاف‌نظرهای عمیقی درباره آنها وجود دارد، توافقی صورت نگرفته است.

ریناوی ادامه داد: اگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بود، اسرائیل درباره پاسخ‌های شدیدتر به حماس و حزب‌الله تصمیم گرفته بود.

او تاکید کرد: بنت به خوبی می‌داند که آرائی را که قبلا از سوی گروه‌های راست‌گرا دریافت کرده، از دست داده و باید به رای‌دهندگان چپ‌گرا که مخالف حزبش هستند، نزدیک بماند.

اما مازن غنایم که نماینده‌ای مستقل است اما در قالب لیست جنبش اسلامی به ریاست منصور عباس برای نمایندگی کنست انتخاب شد، در گفت‌وگو با رادیوی "مکان" متعلق به رژیم صهیونیستی گفت: در صورتی که جنگی علیه نوار غزه آغاز شود، همه نمایندگان چهار فراکسیون از ائتلاف دولتی خارج خواهند شد.

غنایم اظهار کرد: در صورت آغاز هرگونه جنگی علیه مردم ما در نوار غزه، تمام لیست یکپارچه عربی و در راس آنها خودم از ائتلاف دولتی خارج می‌شویم، خط قرمزهایی وجود دارند که اجازه عبور از آنها را نمی‌دهیم، غزه، لبنان و مقدسات اسلامی و مسیحی ما در قدس هر کدام یک خط قرمز هستند.

بنیامین نتانیاهو، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز به سرعت در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به صورت صوتی و تصویری اینگونه اظهارنظر کرد: غنایم می‌گوید در صورتی که کابینه بنت حمله‌ای را علیه غزه آغاز کند، کابینه را ساقط خواهد کرد، کابینه بد اینچنین امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

دیگر رهبران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز با حمله به بنت، او را متهم کردند که یک کابینه ناموفق امنیتی و خطرناک را تشکیل داده است.

حزب لیکود به ریاست نتانیاهو نیز اعلام کرد: این کابینه هرگز نمی‌تواند امنیت اسرائیل را تامین کند زیرا وابسته به خواست منصور عباس و احزاب چپ‌گرای رادیکال است.

عومر بارلیو، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و از رهبران حزب کار این رژیم در دفاع از کابینه بنت مدعی شد: سخنان ریناوی و غنایم نگران‌کننده هستند اما این به معنای این نیست که ما اجازه بروز هرگونه اخلال امنیتی را خواهیم داد، اگر ما مجبور شویم عملیاتی را علیه حزب‌الله یا ایران آغاز کنیم، بیشتر اعضای کابینه با ما موافق خواهند بود و توافق نظر گسترده‌ای وجود خواهد داشت.

نیر اوروباخ، رئیس فراکسیون حزب یمینا در کنست نیز گفت: استانداردهایی که تصمیمات نظامی کابینه را شکل می‌دهند، استانداردهایی صرفا امنیتی هستند و تصمیمات ما به هیچ شکلی دارای رویکردهای حزبی نیست.

با وجود این حمایت‌ها، اظهارات دو نماینده عرب کنست تاثیر بزرگی بر حال و هوای ائتلاف دولتی گذاشت به شکلی که نمایندگان عرب و چپ‌گرای کنست در تایید جنگ دچار مشکل شدند اما بنت و شریکش در رهبری ائتلاف یعنی یائیر لاپید، نخست وزیر جایگزین و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تلاش کردند با اظهارات خود جو کابینه را آرام کنند، آن دو تاکید کردند که این مشکل را با خرد و جدیت رسیدگی و رفع خواهند کرد و قطعا حساب و کتاب‌های حزبی هرگز کابینه را از گرفتن تصمیماتی درست در حوزه امنیتی باز نخواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها