کد خبر: 628682
تاریخ انتشار :

رایزنی وزرای خارجه اتحادیه اروپا حول محور افغانستان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دنبال تحولات اخیر در افغانستان، نشستی فوق‌العاده را با وزرای خارجه این اتحادیه برای ارزیابی وضع موجود در افغانستان برگزار می‌کند.

رایزنی وزرای خارجه اتحادیه اروپا حول محور افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ای اروپایی از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه (فردا) در خصوص افغانستان خبر داد. 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توییتی اعلام کرد که به دنبال تحولات اخیر در افغانستان و بعد از تماس‌های فشرده با شرکا در روزها و ساعات گذشته، تصمیم گرفت نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا را به صورت تماس ویدئویی برای اولین ارزیابی فردا عصر برگزار کند. 

وی در توییتی دیگر نوشت: افغانستان بر سر دوراهی ایستاده است. امنیت و رفاه شهروندان (افغانستان) و امنیت بین‌المللی در میان است.

بورل پیش از آن هم در توییتی نوشته بود: زندگی بشر باید محافظت شود و امنیت و نظم مدنی احیا شود. افغان‌ها سزاوار زندگی در امنیت و عزت هستند. جامعه بین‌المللی از همه طرف‌ها می‌خواهد تا خروج امن اتباع خارجی و افغان‌هایی که مایل به ترک کشور خود هستند را تسهیل کنند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم امروز در واکنش به تحولات افغانستان، از طالبان و سایر طرف‌های درگیر در این کشور خواست حداکثر خویشتنداری را نشان دهند. 

دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی عمیق وضعیتِ در حال تحول سریع در افغانستان را دنبال می‌کند. او از طالبان و همه طرف‌های دیگر می‌خواهد تا برای حفظ جان و اطمینان از رفع نیازهای بشردوستانه نهایت خویشتنداری را داشته باشند.

در پی تحولات افغانستان و حضور طالبان در پایتخت این کشور، کشورهای اروپایی روند خروج نظامیان و سایر اتباع خود را از افغانستان تسریع کرده‌اند. 

طالبان توانستند شامگاه یکشنبه بدون درگیری مسلحانه وارد کابل شوند و در حال برقراری کنترل بر دفاتر دولتی تخلیه شده توسط نیروهای افغان هستند. «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان کشورش را ترک کرده است. 

 «عبدالغنی ملابرادر» معاون سیاسی گروه طالبان پس از تصرف کابل و ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که این گروه به دنبال حل مشکلات مردم این کشور و برآوردن انتظارات آنهاست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها