کد خبر: 630911
تاریخ انتشار :

عملیات محرمانه سیا برای خارج کردن جاسوسانش از افغانستان

فارن پالسی به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا توانسته قبل از تکمیل خروج نظامیان این کشور از افغانستان اکثر جاسوسها و مخبران افغان خود را به آرامی از افغانستان خارج کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده اکثر افغانهای کارمند آمریکا در دو دهه گذشته اعم از مترجم و افراد دیگر در افغانستان جا ماندند.

یک مقام کنگره آمریکا به فارن پالسی بدون افشای نامش گفت: ما کمابیش همه را خارج کردیم. این شامل هزاران نفر از جمله اعضای خانواده جاسوسان بود. آنها کسانی هستند که طالبان می توانست آنها را شناسایی کند.

یک منبع آگاه دیگر به این برنامه خارج سازی سیا گفت، مرکز فعالیتهای ویژه این سازمان که بخشی از نیروهایش را نیروهای شبه نظامی برگزیده تشکیل داده و به اجرای عملیاتهای محرمانه می پردازد، در این برنامه خارج سازی مشارکت کرد.به گفته منبع مذکور این عملیاتها در سراسر کشور افغانستان و نه فقط پیرامون شهر کابل پایتخت این کشور اجرا شدند.

به گزارش پلتیکو، سازمان سیا سابقه زیادی در اجرای موفق عملیاتهای خارج سازی افراد از مناطق پرخطر دارد.

این نشریه نیز نوشت که عملیات محرمانه مذکور منجر به خارج سازی موفق صدها تن از شهروندان آمریکایی و افغانهای آسیب پذیر شده است.

پلتیکو نوشت، همچنان که دولت باید به سراغ اجرای عملیات وسیع خارج سازی از افغانستان می رفت، مقامهای آمریکایی بی سر و صدا به شهروندان این کشور و افغانهای در خطر قرار گرفته، از جمله کماندوهای افغان دستور دادند عازم یک پایگاه مخفی سازمان سیا در حومه شهر کابل شوند تا به طور امن به آمریکا منتقل شوند.

این عملیات محرمانه که در عرض چند هفته در ماه اوت به اجرا در آمد ، منجر به خارج سازی موفق صدها شهروند آمریکایی و افغانهای آسیب پذیر از جمله اعضای نیروهای ویژه نخبه افغان و اعضای خانواده آنها شد. طبق این گزارش دست کم 1000 کماندوی افغان و اعضای خانواده آنها در مجموع این تلاشهای آمریکا خارج شدند.

پلتیکو نوشت که این گزارش را بر مبنای جزئیات اسناد ارائه شده به این رسانه و گفتگو ها با یک مقام دولتی ارشد، یک مقام دفاعی و یک مقام کنگره که نامشان را فاش نکرده اند، تهیه کرده است.

یک مقام آمریکایی دست داشتن سیا در این عملیات خارج سازی راتایید کرده و متذکر شد، این آژانس "همکاری نزدیکی با سازمانهای دیگر با هدف تسهیل دسترسی به فروگاه برای شهروندان آمریکایی و افغانهای در خطر با روشهای گوناگون داشت.

طبق این گزارش دست کم برخی از افراد خارج شده با هواپیما از این پایگاه مخفی سیا موسوم به "پایگاه عقاب" به فروگاه منتقل شدند تا جمعیت آشفته در محل این فرودگاه و تهدید تروریستی موجود در نزدیکی دروازه های آن را دور بزنند. بر اساس داده های پروازی که به دست پلتیکو رسید، چند هلیکوپتر تحت مدیریت یک شرکت آمریکایی زمانی که طالبان کنترل کابل را به دست آورد مورد استفاده قرار گرفته و از منطقه ای در اطراف پایگاه عقاب با شروع از تاریخ 15 اوت به مقصد فرودگاه کابل پرواز کردند.

داده های پروازی نشان می دهند برخی از این افراد خارج شده، به آلمان منتقل شدند. طی همین دوره زمانی، یک هواپیمای متعلق به یک مقاطعه کار دولت آمریکا ازفرودگاه کابل به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان پرواز کرد.

همچنین این تلاشها با دیپلماتها و کارمندان آمریکایی که در پی تصرف کابل از سوی طالبان  از سفارت آمریکا به فرودگاه بین المللی حامد کرزای منتقل شدند، هماهنگ شده بودند. این دیپلماتها در تماس مستقیم با شهروندان آمریکایی بودند که برای ترک افغانستان تلاش می کردند اما نگران امنیتشان به ویژه بعد از درخواست علنی سفارت از آمریکایی ها برای نرفتن به فرودگاه به دلیل تهدید حمله داعش بودند.

همچنین فرماندهی عملیاتهای ویژه مشترک پنتاگون نیز به تامین دسترسی صدها شهروند آمریکایی در داخل کابل و اطراف این کشور کمک کرده است.

دو نفر از منابع گفتند کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت درباره این عملیات در جریان قرارگرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها