کد خبر: 633351
تاریخ انتشار :

انتخابات ایسلند؛ زنان اولین بار اکثریت کرسی‌ها را تصاحب کردند

نتایج انتخابات سراسری در ایسلند نشان داد که برای اولین بار زنان بیشتری در مقایسه با مردان به پارلمان این کشور راه یافتند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 ائتلاف حاکم چپ – راست ایسلند اکثریت خود را پس از انتخابات ملی در این کشور تقویت کرد.

نظرسنجی ها نشان می داد که این ائتلاف از کسب اکثریت باز می ماند، اما افزایش حمایت از حزب «ترقی خواه» راست میانه که پنج کرسی بیش از انتخابات سال ۲۰۱۷ به دست آورد، رقم کلی کرسی های آن را به ۳۷ کرسی از مجموع ۶۳ کرسی پارلمان رساند.

دولت فعلی که متشکل از جنبش چپ سبز «کاترین یاکوبسدوتیر» نخست وزیر ایسلند، حزب محافظه کار «مستقل» و حزب ترقی خواه است، قبل از انتخابات اعلام کرد که در صورت حفظ اکثریت خود، در مورد ادامه همکاری مذاکره خواهد کرد.

امسال رای دهندگان در ایسلند ۳۳ زن را برای راهیابی به پارلمان انتخاب کردند، در حالی که این رقم در انتخابات گذشته ۲۴ نفر بود.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد که چندی پیش منتشر شد، ایسلند برای دوازدهمین سال پیاپی در بالاترین رده از نظر برابری جنسیتی در جهان قرار گرفت.

«گودنی یوهانسون» رئیس جمهوری ایسلند هنوز به طور رسمی حکم حزب ترقی خواه را که مسئول تشکیل دولت بعدی خواهد بود، صادر نکرده است.  

حزب محافظه کار مستقل بار دیگر عنوان بزرگترین حزب در پارلمان را از آن خود کرد و بدون تغییر از انتخابات قبلی، تقریبا یک چهارم آرا و ۱۶ کرسی را به خود اختصاص داد.

جنبش چپ سبز نیز ۸ کرسی را تصاحب کرد که کمتر از ۱۱ کرسی به دست آورده در انتخابات سال ۲۰۱۷ بود.

ایسلند یک کشور اسکاندیناوی در اقیانوس اطلاس شمالی است که از پراکنده ترین جمعیت در اروپا برخوردار است. ریکجاویک پایتخت و بزرگترین شهر ایسلند است. این شهر و مناطق اطراف در جنوب غربی کشور ایسلند، بیش از دو سوم جمعیت این کشور را در خود جای داده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها