کد خبر: 635526
تاریخ انتشار :

نگاه ویژه فرستاده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی به پرونده "انرژی"

نماینده جدید آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی روز دوشنبه وارد بیروت شد و قرار است با مقامات این کشور علاوه بر موضوع مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی درباره پرونده انرژی لبنان نیز صحبت کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، آموس هاچستین، نماینده جدید آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی که روز دوشنبه وارد بیروت شد، قبل از سفرش به لبنان با محمد شاکر، وزیر برق و انرژی تماس گرفت و با او درباره امکان اجرای پروژه انتقال گاز از مصر ظرف سه ماه یعنی از آغاز سال جدید میلادی صحبت کرد.

امان و قاهره مشغول مذاکره با آمریکا هستند تا به موافقت رسمی مستثنی کردن توافقنامه انتقال گاز مصر و برق با اردن از قانون سزار دست یابند. کاخ سفید، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه و خزانه داری با کنگره درحال بررسی امکان تهیه نامه ضمانت یا اطمینان به عنوان جایگزین مستثنی شدن از نظام تحریم‌ها هستند. به ویژه اینکه وزارت خزانه داری آمریکا همچنان با تعلیق نظام تحریم‌ها مخالف است. به نظر می‌رسد برداشتن موانع از سر راه پروژه انتقال گاز مصر یکی از مأموریت‌های هاچستین است. و قرار است با مقامات این کشور علاوه بر موضوع مذاکرات تریسم مرزهای دریایی درباره پرونده انرژی لبنان نیز صحبت کند.

درباره موضوع ترسیم مرزها نیز هاچستین می‌خواهد اول دیدگاه‌های طرف‌های لبنانی شامل رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان را همسو کند. منابع می‌گویند که او خواهان ازسرگیری قریب الوقوع نشست‌های الناقوره نخواهد شد. مشخص نیست که مذاکرات سه جانبه با نظارت سازمان ملل خواهد بود یا دوجانبه میان لبنان و رژیم صهیونیستی. وی تأکید کرده که دولت آمریکا از دولت کنونی حمایت می‌کند و دیدارهایش با وزیر انرژی و فرمانده ارتش درباره اهداف مطلوب از این مذاکرات است نه مواضع خاص.

هاچستین سال ۲۰۱۵ طرحی را با عنوان "طرح آموس" درباره مکلف کردن شرکتی برای اداره مناطق مورد مناقشه و تقسیم سود میادین دریایی مشترک میان لبنان و رژیم صهیونیستی با نظارت آمریکا ارائه کرده بود. اما وی معتقد است که وضعیت کنونی متفاوت است و اجرای طرح پنج سال پیش دشوار است. چراکه پرونده مذاکرات تغییراتی کرده است. منابع اعلام کردند که هاچستین سؤالاتی را درباره خواسته‌های لبنان درخصوص ایجاد مرزهای رسمی یا ایجاد صرفا یک خط فاصل مطرح خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها