کد خبر: 640348
تاریخ انتشار :

روسیه: بودجه نظامی اوکراین ۲۰ درصد افزایش یافته، چطور انتظار صلح دارید؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تلاش برای افزایش ۲۰ درصدی بودجه دفاعی این کشور را نشان‌دهنده عزم کی‌یف برای حل و فصل نظامی مناقشه دونباس دانست.

روسیه: بودجه نظامی اوکراین ۲۰ درصد افزایش یافته، چطور انتظار صلح دارید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به نظر می‌رسد کی‌یف به جای پایان بخشیدن به این جنگ داخلی هفت ساله، می‌خواهد مسئله دونباس را با اعمال نیروی نظامی حل و فصل کند. دوازده میلیارد دلار بودجه دفاعی سال آینده اوکراین است و این پول قرار است در جنگی علیه مردم خودشان استفاده شود. هزینه‌های دفاعی اوکراین ۲۰ درصد افزایش داشته است، چه طور می‌توان انتظار دستیابی به صلح داشت؟

به گفته این سخنگو، وضعیت در طول خط تماس در دونباس همچنان رو به وخامت است و در دوهفته گذشته، ناظران سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا حدود ۷۰۰۰ مورد نقض آتش‌بس را به ثبت رساندند.

زاخارووا گفت: این پنج برابر بیشتر از تخلفات ثبت شده در دسامبر ۲۰۲۰ بوده و به این معنی است که هر سه دقیقه، شلیک گلوله و انفجار در منطقه رخ می‌دهد و جان کسی را به خطر می‌اندازد.

او همچنین گفت، مسکو امیدوار است کی‌یف به آتش‌بس در منطقه دونباس پایبند باشد.

این دیپلمات گفت: علیرغم اینکه وزیر دفاع و فرمانده کل ارتش اوکراین، در بیانیه خود از اعلام ممنوعیت شلیک‌های تلافی‌جویانه بدون مجوز فرماندهان ارتش اوکراین طفره رفتند، اما مسکو امیدوار است کی‌یف متوجه مسئولیت خود در حفظ آتش‌بس در شرق اوکراین باشد.

زاخارووا خاطرنشان کرد که افسران ارشد اوکراین وعده داده‌اند که نسبت به اقدامات در راستای تقویت آتش‌بس "خصوصا شلیک تلافی‌جویانه" متعهد باشند. او گفت: همانطور که همه می‌دانند، (توافق بر سر انجام) این اقدامات، در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰ توسط کی‌یف، دونتسک و لوهانسک و با میانجی‌گری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا امضا شد. از آن زمان، دونتسک و لوهانسک به تعهدات خود عمل کرده‌ و از کی‌یف نیز خواسته‌اند همین کار را بکنند.

او گفت، اما اوکراین از اجرای این سند سرباز زده و به بمباران دونباس ادامه می‌دهد. زاخارووا افزود، اوکراین در سپتامبر ۲۰۲۰ ارتباطات مستقیم خود با دونباس را قطع کرده تا از تیراندازی جلوگیری کند؛ موضوعی که در تدابیر تقویت آتش‌بس پیش‌بینی شده است. در اواخر ماه سپتامبر، فرماندهان ارتش اوکراین در بیانیه‌ای، سربازان این کشور را در وضعیت آتش به اختیار قرار دادند؛ این به معنای خروج اوکراین از توافق‌های جاری بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها