کد خبر: 641030
تاریخ انتشار :

ادعای پادشاه عربستان در مورد ایران

شاه سعودی در سخنرانی سالانه خود بدون توجه به جنایات عربستان در منطقه به ویژه کشتار غیرنظامیان و کودکان در یمن، با فرافکنی گسترده بار دیگر ایران را متهم به دخالت در کشورهای عربی کرد.

ادعای پادشاه عربستان در مورد ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 شاه رژیم سعودی روز چهارشنبه در سخنرانی سالانه خود که به صورت تصویری از رسانه های دیداری عربستان پخش شد، بدون اشاره به جنایات این رژیم در یمن، سوریه و حمایت از گروههای تروریستی در منطقه و کارشکنی در لبنان، ادعا کرد که سیاست ایران برهم زننده ثبات منطقه است.

وی بدون ارایه هرگونه دلیل و مدرکی با متهم کردن ایران به کارشکنی در منطقه، خواهان تغییر رفتار و سیاستهای ایران در خاورمیانه شد.

بر اساس گزارشهای تایید شده و مستند، عربستان در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی در تشکیل گروههای تروریستی از جمله «داعش» که جان هزاران غیرنظامی را خاورمیانه گرفته و جنایات فراوانی در منطقه صورت داده، نقش مهمی داشته است.

ریاض که از فروردین ماه سال 94 شمسی به خیال سرکوب مردم یمن در کمتر از یک هفته این کشور را آماج حملات و محاصره دریایی، زمینی و هوایی کرده است، با هدف قرار دادن مراکز غیر نظامی یمن تاکنون مرتکب جنایات فراوانی در این کشور شده است.

همچنین عربستان با تسلیح گروههای تروریستی از جمله داعش و القاعده در یمن، این گروهها را در کشتار غیرنظامیان این کشور آزاد گذاشته و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.

با این حال شاه سعودی در این سخنرانی بدون اشاره به تلاشهای تهران برای برقراری گفت و گو و حل مسایل ایران و عربستان از طریق مذاکره مدعی شد که ایران کشور همسایه‌ است و امیدواریم سیاست‌ها و رفتار منفی خود در منطقه را تغییر دهد و رویکرد گفت‌وگو و همکاری را در پیش گیرد.

وی اضافه کرد که سعودی، سیاستهای ایران را با نگرانی بسیار دنبال می‌کند. او همچنین مدعی شد که سعودی عدم همکاری تهران با جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای را با نگرانی زیر نظر دارد.

ملک سلمان در ادامه سخنان خود بدون اشاره به جنایات رژیم سعودی و گروههای مورد حمایت این رژیم در یمن ادعا کرد که حمایت ایران از شبه‌نظامیان «جنبش انصارالله» منجر به طولانی شدن جنگ در یمن شده است.

شاه سعودی با ادعای اینکه ریاض بر حفظ امنیت و ثبات جمهوری یمن و منطقه اصرار می‌کند، گفت که ریاض از حوثی‌ها (جنبش انصارالله) می‌خواهد، منافع مردم یمن را مقدم شمارند. وی مجددا بر طرح‌ ابتکار ریاض برای پایان دادن به جنگ در یمن تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مسایل و مشکلات لبنان که بخش عمده آنها ناشی از دخالتهای ریاض در امور این کشور است، اشاره کرد و مدعی شد که سعودی در کنار مردم لبنان می‌ایستد و از همه رهبران این کشور می‌خواهد که منافع مردم را در اولویت قرار دهند و سلطه حزب‌الله بر حکومت را متوقف کنند.

شاه سعودی در این سخنرانی که از طریق تصویری صورت گرفته و به مناسبت دومین سال از هشتمین دور مجلس شورای عربستان ایراد شد، درباره برخی مسایل دیگر از جمله نگرانی از وضعیت افغانستان و گسترش تروریست در این کشور و همه گیری «ویروس کرونا» در کشورش مطالبی عنوان کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها