کد خبر: 675825
تاریخ انتشار :

مذاکرات دوجانبه و چهار جانبه وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه

وزیران دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه روز سه شنبه در مسکو با یکدیگر دیدار کرده و درباره همکاری‌ها با هدف تقویت امنیت سوریه، روند عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا، مقابله مشترک با تهدیدات تروریستی و خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه تبادل نظر کردند.

مذاکرات دوجانبه و چهار جانبه وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور با همتایان خود از ایران، سوریه و ترکیه که به مسکو سفر کرده‌اند، یک سری گفتگوهای دوجانبه انجام داده است. در بیانیه منتشره آمده است: «در این دیدارها، موضوعات مهم مربوط به همکاری‌های دوجانبه و ابعاد مختلف تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفت.»

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در همان روز سه شنبه، مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع این کشورها نیز در مسکو برگزار شد. در این نشست اقدامات عملی با هدف تقویت امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه بررسی شد. در جریان این مذاکرات، مسائل مربوط به مقابله با همه مظاهر تهدیدات تروریستی، مبارزه با تمامی گروه‌های دارای تمایلات افراطی در خاک سوریه مورد توجه ویژه قرار گرفت.

در ادامه این گفتگوها، طرفین بر تمایل خود برای حفظ تمامیت ارضی کشور مستقل سوریه و همچنین بر لزوم تشدید تلاش ها برای بازگشت سریع آوارگان سوری به سرزمین‌شان تاکید کردند. وزرای دفاع چهار کشور به ماهیت سازنده گفتگوهای انجام شده در این قالب و لزوم ادامه آن به نفع ثبات بیشتر اوضاع در جمهوری عربی سوریه و در کل منطقه خاورمیانه توجه ویژه‌ای داشتند.

موضوع خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه نیز در مسکو مطرح شد

در این رابطه، خبرگزاری تاس به نقل از یک سند منتشره از سوی وزارت دفاع سوریه یادآور شد که وزرای دفاع سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در نشست خود در مسکو، از جمله موضوع لزوم خارج شدن نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه را مورد بررسی قرار دادند. 

طرفین همچنین در مورد اجرای توافقنامه مربوط به تردد در امتداد بزرگراه بین المللی M4 که در سال 2020 منعقد شده است، گفتگو کردند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه گفته بود که آنکارا تمام تلاش خود را برای کمک به تقویت صلح در منطقه انجام خواهد داد. وی ابراز امیدواری کرد که پس از نشست مسکو، روندهای مثبتی در این زمینه شکل بگیرد. وی اطمینان داد؛ ترکیه هیچ اقدامی که حقوق طرف سوری را تضییع کند، انجام نخواهد داد.

نشست روز سه شنبه در مسکو در ادامه مذاکرات قبلی مقامات چهار کشور بود. نشست معاونان وزرای امور خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران در روزهای 3 و 4 آوریل (اواسط فروردین ماه) برگزار شده بود که پیش از این از سوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام شد. وی هدف اصلی این مذاکرات را کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌های مقامات آنکارا و دمشق و حل برخی مشکلات بین دو کشور  نامیده بود.

علاوه بر این، در تاریخ 28 دسامبر سال 2022، وزارت دفاع سوریه از دیدار وزیر دفاع و رئیس اداره اطلاعات جمهوری عربی سوریه با همتایان خود از ترکیه با حضور طرف روسی در پایتخت روسیه خبر داده بود. مقامات دمشق این نشست را سازنده ارزیابی کرده بودند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها