کد خبر: 675869
تاریخ انتشار :

شکست تلاش‌های فرانسه برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان و تلاش برای اجرای ابتکار عربی

بازیگران عربی عرصه لبنان با اعلام اینکه هیچ یک از ابتکارهای پاریس برای حل پرونده ریاست جمهوری این کشور نتیجه نداشته، در پی یافتن ابتکاری عربی جهت خروج لبنان از این بن‌بست طولانی هستند.

شکست تلاش‌های فرانسه برای حل بحران  ریاست جمهوری لبنان و تلاش برای اجرای ابتکار عربی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که 6 ماه از خالی ماندن کاخ ریاست‌جمهوری لبنان می‌گذرد اما این کشور در سایه اختلافات داخلی همچنان در میان یک بن‌بست سیاسی طولانی قرار دارد و چشم‌انداز روشنی برای خروج از آن دیده نمی‌شود.

چشم امید لبنانی‌ها به کمک‌های خارجی برای خروج از بن‌بست

یک منبع ارشد سیاسی لبنان در این زمینه به روزنامه الجمهوریه اعلام کرد، درها همچنان به روی هرگونه راه حل داخلی جهت خروج از بن‌بست ریاست‌جمهوری بسته بوده و این مسئله به طور خودکار، وابستگی به کمک‌های خارجی جهت حل این پرونده را افزایش می‌دهد. شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر شاخص‌های خارجی برای حل پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بهتر از شاخص‌های داخلی است؛ چرا که احزاب و نیروهای سیاسی لبنان بدون هیچ احساس مسئولیتی همچنان به لجاجت و امتیازخواهی ادامه می‌دهند.

روزنامه الجمهوریه به نقل از یک دیپلمات عربِ آشنا با جزئیات پرونده لبنان اعلام کرد، کشورهای عربی که نگران پرونده ریاست‌جمهوری لبنان هستند، برای خروج از بن‌بست بزرگی که این کشور درگیر آن شده، به فرانسه نوعی مهلت داده‌اند. از سوی دیگر قطر برای فرانسوی‌ها پیغام فرستاده که پرونده سیاسی لبنان در سایه اراده و تلاش‌های آنها هیچ پیشرفتی نداشته و البته کشورهای عربی می‌دانند که پایان دادن به بحران ریاست‌جمهوری لبنان تا چه اندازه دشوار است.

بیشتر بخوانید

بلندپروازی های قطر در لبنان/شیخ تمیم در بیروت به دنبال چیست؟

این منبع افزود، از مواضع بازیگران عربی در عرصه لبنان پیداست که اگر در چند هفته آینده فرانسه موفق نشود پرونده ریاست‌جمهوری لبنان را حل کند، امور به سمت اجرای یک ابتکار عربی پیش خواهد رفت و بیش از این نمی‌توان صبر کرد. به ویژه اینکه بن بست ریاست‌جمهوری لبنان مانع از رسیدگی به پرونده‌های مهم قضایی همچون فساد مالی در بانک مرکزی شده است؛ آن هم در شرایطی که این کشور در یک بحران مالی و اقتصادی پیچیده قرار دارد.

ابتکار عربی برای حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان

دیپلمات عرب مذکور تصریح کرد، اگر ابتکار فرانسه برای حل پرونده ریاست‌جمهوری لبنان به نتیجه نرسد باید به سمت ابتکار دیگری برویم و نمی‌توان مدت طولانی در این روند متوقف شد. بر این اساس انتظار می‌رود از هفته آینده موتور اقدامات قطری و عربی با همراهی آمریکا و فرانسه برای فعال‌سازی پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان مجددا روشن شود؛ زیرا فروپاشی لبنان ادامه دارد و در سایه ناتوانی خود لبنانی‌ها برای توقف فروپاشی این کشور، اگر اقدامی از خارج صورت نگیرد مشخص نیست امور به کدام سو برود.

بیشتر بخوانید

بلندپروازی های قطر در لبنان/شیخ تمیم در بیروت به دنبال چیست؟

بازی دوگانه فرانسه با پرونده ریاست‌جمهوری لبنان/ کلید حل بحران سیاسی بیروت کجاست؟

از طرف دیگر یک منبع سیاسی در گفتگو با روزنامه اللواء اعلام کرد، تلاش‌های فرانسه برای حمایت از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده در ریاست‌جمهوری لبنان همچنان ادامه دارد. البته تلاش‌های فرانسه برای متقاعد کردن شخصیت‌های مسیحی لبنان جهت حمایت از فرنجیه یا دست کم معرفی یک گزینه دیگر، به نتیجه مطلوب نرسید و شاید هرگز نتیجه نداشته باشد.

این منبع تاکید کرد، درحال حاضر طرف‌های داخلی لبنان هیچ نرمشی برای حل اختلافات و انجام توافق جهت انتخاب رئیس جمهور از خود نشان داده‌اند و از طرف دیگر پرونده‌های مهمتری در منطقه وجود دارد که توجه کشورهای عربی معطوف به آنهاست؛ همانند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که این کشورها پرونده لبنان را در اولویت قرار دهند. اما در هر صورت راه دیگری به جز چشم دوختن به ابتکارهای خارجی برای حل پرونده ریاست جمهوری لبنان وجود ندارد.

درجا زدن پرونده ریاست جمهوری لبنان از اکتبر سال گذشته که «میشل عون» کاخ بعبدا را ترک کرد تا امروز همچنان ادامه دارد و سیگنال‌های مثبتی که هرازگاهی در این زمینه مشاهده می‌شود تاکنون نتوانسته نتیجه ملموسی در حل این پرونده رقم بزند.

منابع پارلمانی لبنان گزارش می‌دهند که مشکل اصلی در امتناع احزاب مسیحی به ویژه حزب نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی از گفتگو است و هیچ یک از میانجی‌گری‌ها برای نرم کردن مواضع آنها نتیجه نداشته است. هرگونه گفتگوی داخلی می‌تواند در را به روی احزاب داخلی باز کند تا ابتکار عمل پرونده ریاست‌جمهوری را به دست بگیرند. لبنانی‌ها تصمیم دارند این پرونده را همچنان به خارجی‌ها واگذار کنند. بنابراین نمی‌توانیم درباره توافق میان احزاب و نیروهای لبنانی امیدوار باشیم. اگر شرایط مناسب برای انجام گفتگوی جدید وجود داشته باشد هنوز فرصت برای احیای ابتکار عمل‌های داخلی وجود دارد اما خود لبنانی‌ها نمی‌خواهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها