کد خبر: 676969
تاریخ انتشار :

مشاور سابق نتانیاهو: اسرائیل مانند یک کشتی در اقیانوسی ناآرام است/ صف‌های چند میلیونی صهیونیست‌ها برای مهاجرت

درحالی که مسئولان و محافل صهیونیست درباره عمق بحران داخلی این رژیم هشدار می‌دهند، گزارش‌ها حاکی از صف‌های طولانی بیش از ۲ میلیون اسرائیلی برای دریافت پاسپورت جهت مهاجرت به خارج از فلسطین اشغالی است.

مشاور سابق نتانیاهو: اسرائیل مانند یک کشتی در اقیانوسی ناآرام است/ صف‌های چند میلیونی صهیونیست‌ها برای مهاجرت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران‌های فراگیر رژیم صهیونیستی همچنان در صحنه داخلی و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی برای این رژیم کاملا مشهود است و سوالات متعددی درباره استراتژی مورد نظر اسرائیلی‌ها برای مقابله با این بحران‌ها و اینکه اصلا چالش‌های متعدد رژیم اشغالگر قابل حل هستند یا نه، ایجاد می‌کند.  به همین منظور طی هفته‌های گذشته بحث و مناقشات زیادی میان کارشناسان و مسئولان سابق و کنونی و مراکز امنیتی و مطالعاتی اسرائیل درباره نحوه تعامل با این چالش‌ها و بحران‌ها صورت گرفته است.

یکی از برجسته‌ترین مسئولان رژیم صهیونیستی که به بحث درباره این چالش‌ها پرداخته، «مئیر بن شبات» از نزدیکان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مشاور سابق وی در امور امنیت داخلی از سال 2017 تا 2021 است. میئر بن شبات از متخصصان امور داخلی رژیم اشغالگر به شمار می‌رود که خطرات پیشِ روی اسرائیل را در نتیجه بحران‌های پیچیده‌ای که مقابل آن قرار دارد، مورد بررسی قرار داده است. به ویژه اینکه این رژیم در پی اشتباهات راهبردی نهاد سیاسی و کابینه جدید به ریاست نتانیاهو، با محدودیت‌های زیادی در حل چالش‌ها و بحران‌ها مواجه است.

اسرائیل مانند یک کشتی در اقیانوسی ناآرام است

بن شبات برخلاف سایر مقامات و مسئولان صهیونیست در تلاش برای اطمینان‌بخشی به افکار عمومی اسرائیلی‌ها نیست؛ بلکه هشدار داد که اسرائیل مانند یک کشتیِ در حال حرکت در آب‌های متلاطم و اقیانوسی است که از برخورد با کوه یخ می‌ترسد. همچنین میزان این خطر برای اسرائیل به دلیل عملکرد نامناسب رهبران آن که این کشتی را هدایت می‌کنند همچنان بیشتر می‌شود.

وی تلویحا خطاب به نتانیاهو گفت: هریک از ما باید از اقداماتی که می‌تواند منجر به غرق شدن این کشتی شود آگاه باشیم. باید بدانیم که اکنون اسرائیل با سخت‌ترین بحران‌های تاریخ خود مواجه است و خطرات ناشی از بحران کنونی مصونیت داخلی اسرائیلی‌ها را تهدید می‌کند. همچنین شکاف بین مولفه‌های جامعه اسرائیلی عمیقتر و گسترده‌تر شده و زخم‌های بزرگی که از گذشته سر باز کرده هنوز التیام نیافته است.

تعمیق شکاف داخلی میان صهیونیست‌ها

به گفته مئیر بن شبات، ویژگی دیگر بحران کنونی اسرائیل آن است که تفرقه میان اسرائیلی‌ها از عرصه سیاسی فراتر رفته و اکنون در میان همه اقشار جامعه نفوذ کرده است. اتفاقاتی که در سال جدید میلادی برای اسرائیل رخ داده، حاکی از شکاف بزرگ میان اسرائیلی‌هاست. بنابراین حتی حل بحران سیاسی نیز نمی‌تواند برخی از بحران‌ها را حل کند و مشکل ایدئولوژیک و ریشه‌ای آن‌ها را از بین نمی‌برد. به ویژه با توجه به تغییرات جمعیتی اخیر در جامعه اسرائیلی و درگیری میان جریان‌های مختلف.

با توجه به این که رژیم صهیونیستی در حل حاضر خود را در محاصره همه جبهه‌های مقاومت می‌بیند، محافل و مسئولان این رژیم معتقدند که در سایه بحران‌های متعدد داخلی اسرائیل، مقابله با تهدیدات خارجی بسیار دشوار است. در این زمینه بن شبات هشدار داد که بحران داخلی اسرائیل و نمایش یک جامعه ضعیف و از هم گسیخته آن، به دشمنان اسرائیل امیدواری می‌دهد تا انتظارات و هدف‌های خود را علیه ما محقق کنند. این درحالی است که جامعه اجتماعی اسرائیل یکی از مهمترین ارکان امنیت داخلی آن است و همواره یکی از عناصر اصلی در اجرای پروژه صهیونیستی محسوب می‌شده است.

طبق مصاحبه‌ای که شماری از مشاوران امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از جریان‌ها و گروه‌های مختلف با روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت انجام دادند، همه آنها اتفاق نظر داشتند که بحران داخلی اسرائیل به امنیت آن آسیب می‌زند  و باید شکاف و چندقطبی‌گری در جامعه اسرائیلی متوقف گردد تا بتوان از وخیم‌تر شدن اوضاع ارتش و سرویس‌های امنیتی جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید

موشک‌های مقاومت چگونه افتخار صنعت نظامی رژیم صهیونیستی را نابود کردند؟

نگرانی صهیونیست‌ها از نتایج سفر رئیسی به سوریه و تقویت ائتلاف ضد اسرائیلی در منطقه

مئیر بن شبات در ادامه تاکید کرد، رسیدن به این هدف و حل بحران داخلی اسرائیل مستلزم یافتن پاسخ‌هایی برای سوالات بزرگ درباره هویت، نگرش و قواعد بازی برای اسرائیل است که تحقق این امر در زمان کنونی آسان نیست.

این مسئول سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که مشکل اصلی اسرائیل در مرحله کنونی آن است که با توجه به تعمیق شکاف و اختلافات میان گروه‌ها و جریان‌های مختلف نمی‌توان بر سر یک اصل مشترک به توافق رسید. سوال بزرگی که نخبگان اسرائیلی را نگران کرده، آن است که آیا اسرائیل اکنون به مرحله‌ای رسیده که دیگر امکان بازگشت از آن وجود ندارد؟ اگر واقعا اسرائیل به این نقطه رسیده باشد، با توجه به افزایش قدرت دشمنان آن و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای که به نفع آنهاست، چه طوفانی در انتظار اسرائیل خواهد بود؟

صف‌های چند میلیونی اسرائیلی‌ها برای دریافت گذرنامه و مهاجرت

از سوی دیگر در سایه تشدید بحران‌های بی‌سابقه داخلی رژیم صهیونیستی، شهرک‌نشینان این رژیم از چند ماه گذشته به شکل قابل توجهی برای دریافت پاسپورت و مهاجرتی که در اغلب موارد بازگشتی ندارد، صف بسته‌اند. شهرک‌نشینان صهیونیست به ویژه جوانان می‌گویند که این بحران‌ها تبدیل به بار بزرگی بر دوش اسرائیلی‌ها شده و روال زندگی عادی آنها را مختل کرده و حتی از دسترسی به خدمات معمولی که در همه مناطق جهان وجود دارد، محروم هستند.

اطلاعات نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها به طرز چشمگیری درحال فروختن خانه‌های خود برای مهاجرت به خارج از فلسطین اشغالی می‌باشند و حتی بسیاری از این خانه‌ها در بازار سیاه و با مبالغی بسیار کم به فروش می‌رود. با توجه به افزایش درخواست‌ها جهت دریافت پاسپورت از جانب شهرک‌نشینان صهیونیست، این رژیم طی دو سال گذشته دفاتر جدیدی برای صدور گذرنامه افتتاح کرده اما باز هم این معضل به شکل فزاینده ادامه دارد و صف‌های طولانی تا حد 2.5 میلیون نفر در مقابل دفاتر موسسه موسوم به «اداره جمعیت و مهاجرت اسرائیل» تشکیل می‌شود.

در بیش از 3 ماه قبل یعنی از زمان تشکیل کابینه نتانیاهو، «موشیه اربیل» وزیر داخلی این کابینه اعلام کرد که برنامه بلندپروازانه‌ای برای حل مشکل گذرنامه اسرائیلی‌ها دارد که در 3 مرحله انجام خواهد شد و در تابستان و پاییز و زمستان آینده در هر مرحله 600 هزار پاسپورت صادر خواهد شد. اما اسرائیلی‌ها اعتمادی به سخنان وی ندارند. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عدم ثابت سیاسی، دشواری جذب سریع پرسنل در ادارات مهم، اشتباهات راهبردی در تصمیمات کابینه و رفتار غیرحرفه‌ای مقامات، از جمله مهمترین عوامل داخلی مهاجرت اسرائیلی‌هاست.

طبق گزارشی که در بیستم ماه گذشته در روزنامه عبری «گلوبس» منتشر شد، در مناطق بئرالسبع و حیفا افراد برای گرفتن گذرنامه تا 6 ماه باید معطل شوند. البته این معضل جدیدی نیست و از چند سال قبل وجود داشته است. در فوریه 2022 «الیت شاکید» وزیر داخلی سابق اسرائیل وعده داد که در تلاش برای ایجاد راهکارهایی است که اسرائیلی‌ها نهایتا طی چند هفته بتوانند پاسپورت خود را دریافت کنند. اما نه تنها این وعده تاکنون محقق نشده؛ بلکه بحران‌های پیچیده اسرائیل به ویژه در سطح سیاسی، امکان رسیدگی به مشکل گذرنامه را محدود کرده است.

روزنامه عبری هاآرتص نیز به نوبه خود اعلام کرد که لیست‌های انتظار در مناطق مختلف، متفاوت است و مثلا در منطقه الناصره افراد برای دریافت پاسپورت 9 ماه منتظر می‌مانند. ادامه بحران کنونی شکست بزرگی برای اداره جمعیت و مهاجرت اسرائیل محسوب می‌گردد. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز در 1 مه سال جاری اعلام کرد که تعیین وقت برای تمدید گذرنامه یا گرفتن پاسپورت تقریبا غیرممکن شده و حتی تا یک سال طول می‌کشد.

طبق آماری که مراکز مربوطه رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند درخواست برای دریافت گذرنامه هم‌زمان با شیوع اپیدمی کرونا در 3 سال گذشته که همه مرزها بسته بودند، کاهش یافت اما در سال 2021 این درخواست‌ها به طور ناگهانی بیشتر شد و 710 هزار درخواست برای دریافت پاسپورت ثبت شد. در سال 2022 نیز این روند افزایشی بود و درخواست دریافت گذرنامه به 1.34 میلیون رسید. این درحالی است که تنها در 4 ماه ابتدایی سال 2023 بیش از 2.5 میلیون درخواست برای دریافت پاسپورت ثبت شده است.

محافل صهیونیستی معتقدند که افزایش چشمگیر تعداد درخواست‌ها برای دریافت گذرنامه میان اسرائیلی‌ها به راحتی می‌تواند عمق بحران داخلی اسرائیل را نشان دهد. ماه قبل شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های کمیته داخلی کنست برای حل معضل گذرنامه به نقل از اعضای این کمیته اعلام کرد که پدیده افزایش درخواست‌ها برای دریافت پاسپورت بسیار ناراحت کننده‌ است؛ آن هم درحالی که اسرائیل با کمبود نیروی انسانی در بسیاری از نهادها مواجه است.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، جوانان اسرائیلی فعال در حوزه فناوری پیشرفته به دلیل ترس از سیاست‌های کابینه جدید و قوانینی که به احزاب افراطی حریدی و مذهبی اختیارات زیادی می‌دهد، خواستار مهاجرت از اسرائیل (فلسطین اشغالی) شده‌اند.

احساس عدم تعلق به زمین و کشور فلسطین،  احساس نیاز به یافتن «وطن دوم» و یک تابعیت غیراسرائیلی، احساس ناامنی و نبود چشم‌اندازی برای سازش با فلسطینیان و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مجاور فلسطین، مشکلات معیشتی و افزایش جرم و جنایت در داخل اراضی اشغالی و نگرانی از وقوع جنگ با نوار غزه  و انفجار انتفاضه قدس که احساس ناامنی را در میان شهرک‌نشینان اسرائیلی افزایش می‌دهد، از جمله عوامل مهمی هستند که صهیونیست‌ها را به سمت مهاجرت معکوس سوق می‌دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها