کد خبر: 677222
تاریخ انتشار :

آیا انتخابات زودهنگام در اسلواکی منجر به روی کار آمدن دولتی با مواضع ضد اوکراینی خواهد شد؟

روز گذشته در حالی دولت ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی استعفا داد که نظرسنجی‌ها از شانس خوب موفقیت اپوزیسیون با سیاست‌های ضد اوکراینی در انتخابات زودهنگام این کشور خبر می‌دهند.

آیا انتخابات زودهنگام در اسلواکی منجر به روی کار آمدن دولتی با مواضع ضد اوکراینی خواهد شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ادوارد هگر، نخست وزیر موقت اسلواکی روز گذشته استعفای خود را اعلام کرد. هگر در سخنانی که از زوزانا کاپوتووا، رئیس جمهور کشورش خواسته است که او را از شغلش برکنار کند. دلیل او این بود که رئیس جمهور هیچ یک از پیشنهادات وی را در مورد اینکه چگونه می تواند در بحران سیاسی کنونی رهبری دولت را ادامه دهد، نپذیرفته است. وی تاکید کرد که اکنون او می خواهد به وی فرصت دهد تا یک دولت تا انتخابات پارلمانی که برای 30 سپتامبر برنامه ریزی شده است، ایجاد کند. هگر در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی گفت که این می تواند کشور را به شیوه‌ای باثبات و مسالمت آمیز به سمت انتخابات پارلمانی دموکراتیک سوق دهد.

دولت محافظه‌کار-پوپولیست تحت رهبری هگر در تابستان 2022 اکثریت پارلمانی خود را از دست داده بود و در دسامبر با رأی عدم اعتماد پارلمان سرنگون شد. از آن زمان، هگر به نمایندگی از رئیس جمهور این مسئولیت را با صلاحیت‌های محدود انجام داده است.

رئیس جمهور در واقع به وی این وظیفه را داده بود که انتخابات زودهنگام را در اسرع وقت تسهیل کند. در عوض، هگر تلاش کرد این انتخابات را تا پایان سپتامبر به تعویق بیندازد، زیرا طبق بررسی‌ها، او را با شکست جدی تهدید می کرد. هگر بارها هشدار داد که انتخابات جدید سوسیال دموکرات ها را که از آنها به عنوان فاسد انتقاد می کرد، به قدرت باز می‌گرداند.

در روزهای اخیر جایگاه هگر با استعفای دو وزیر تضعیف شده بود. ساموئل ولکان، وزیر کشاورزی و راستیسلاو کاسر، وزیر امور خارجه استعفای خود را ارائه کردند. وزیر کشاورزی متهم شد که یک شرکت بازیافت متعلق به خانواده وی از وزارت محیط زیست سفارشی به ارزش بیش از 1.4 میلیون یورو دریافت کرده است. کاسر یکی از نزدیکترین افراد مورد اعتماد نخست وزیر ادوارد هگر و یکی از پیشگامان حمایت نظامی از اوکراین بود.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، بعد از استعفای "ادوارد هگر"،  زوزانا کاپوتووا، رئیس جمهور این کشور دولتی متشکل از کارمندان دولت را بر سر کار آورد. حالا انتخابات عمومی 30 سپتامبر می تواند جهت سیاست اسلواکی در اوکراین را تغییر دهد.

پس از اینکه ادوارد هگر، نخست وزیر قبلی اسلواکی استعفای خود را اعلام کرد، رئیس جمهور  این کشور روز یکشنبه اعلام کرد که "لودویت ادور" را به عنوان جانشین او منصوب می کند. او قبلا معاون بانک مرکزی اسلواکی NBS بود و قرار است کابینه ای متشکل از کارمندان دولت از کارشناسان غیرحزبی را تا انتخابات زودهنگام در 30 سپتامبر رهبری کند.

هگر اخیراً تلاش کرده بود تا آنچه از دولت اقلیت خود باقی مانده بود را نجات دهد. او به رئیس‌جمهور زوزانا کاپوتووا پیشنهاد داد که یا فقط پست‌های خالی را با کارشناسان غیرحزبی پر کند یا خودش از ریاست دولت استعفا دهد تا حداقل به آن دسته از روسای بخش‌هایی که مسئولیت توزیع کمک‌های اجتماعی و اقتصادی و حمایت از اوکراین را بر عهده دارند اجازه دهد به کار خود ادامه دهند. با این حال، کاپوتووا این را نپذیرفت.

این وضعیت در درجه اول به نفع احزاب اپوزیسیون است که خود را سوسیال دموکرات توصیف می کنند. این احزاب حزب چپ گرای اسمر وابسته به رابرت فیکو، نخست وزیر پیشین این کشور و حزب Hlas وابسته به پیتر پلگرینی، همچنین نخست وزیر سابق این کشور هستند. هر دو با سیاست قبلی اسلواکی مبنی بر حمایت نظامی قوی از اوکراین، از جمله با هواپیماهای جنگی مخالفت کرده اند. فیکو  همچنین علیه هرگونه تحویل اسلحه به اوکراین صحبت می کند.

بر اساس نظرسنجی‌های کنونی از آنجایی که دولت آینده اسلواکی احتمال زیاد منجر به روی کار آمدن مجدد فیکو یا پلگرینی می شود آشفتگی کنونی می‌تواند پیامدهای مهمی بر سیاست خارجی از جمله مواضع این کشور در قبال اوکراین داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها