کد خبر: 677644
تاریخ انتشار :

اردوغان برای ایران یک «تهدید» و یک «فرصت» بزرگ است

رحمن قهرمانپور در گپ و گفتی معتقد است که حتی اگر نهایتاً کمال قلی چدار اوغلو با پیروزی در انتخابات به دنبال تغییر برخی از سیاست های اردوغان باشد، این تغییر به ناگاه و فوری روی نخواهد داد، بلکه به یک بازه زمانی و دوره گذار نیاز دارد. به همین دلیل بازگشت به سنت کمال یس تی، اولاً به صورت تمام و صد در صدی اجرا نخواهد شد و ثانیا به صورت فوری و کوتاه مدت محقق نمی شود. پس قرار نیست که با پیروزی کمال قلی چدار اوغلو همه چیز به ناگاه در منطقه تغییر پیدا کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به انتخابات ریاست جمهوری فردا یکشنبه ترکیه چشم دوخته است. تهران به خوبی می داند خروجی این انتخابات چه معنایی برای منافع و امنیت ملی اش در بر خواهد داشت. از شواهد امر چنین برمی‌آید که ایران علیرغم سکوت سیاسی و دیپلماتیک و عدم حمایت آشکار از اردوغان در جریان رقابت های انتخاباتی، طی چند ماه گذشته تهران به صورت چراغ خاموش در دوگانه «اردوغان - اغلو»، جانب رئیس جمهور فعلی ترکیه را گرفته است. چون ایران بی میل به تداوم مسیر اردوغان نیست. در همین رابطه تلاش‌های مشترک مسکو و تهران با هدف عادی سازی روابط دمشق - آنکارا از طریق ائتلاف چهارگانه (روسیه - ترکیه - ایران - سوریه)، نشان می دهد که اکنون روسیه و ایران بیمناک از به هم خوردن موازنه سیاسی اردوغان بین تهران و مسکو با واشنگتن و ناتو هستند. در این رابطه برخی پیروزی کمال قلیچدار اوغلو را مترداف تقویت حوزه نفوذ غرب با محوریت ناتو و آمریکا در ترکیه و کنار مرزهای ایران می دانند. اما به واقع پیروزی کمال قلیچدار اوغلو و شکست اردوغان چنین معنایی را در سیاست خارجی به دنبال خواهد داشت یا خیر؟ این سوالی است که پاسخش در گفت و گو با رحمن قهرمان‌پور پی گرفته شده است. در گپ و گفتی که با این تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه داشتیم، سعی شده از منظر منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هر دو سناریو پیروزی و شکست رجب طیب اردوغان و تاثیر آن بر تغییر سیاست خارجی منطقه ای ترکیه و آینده مناسبات تهران - آنکارا را به بوته تحلیل ببریم.

 انتخابات فردا یکشنبه ریاست جمهوری در ترکیه، نه تنها برای مردم این کشور بلکه برای منطقه و جهان نیز اهمیت دارد، چرا که روند و مسیر تحولات در غرب آسیا، منطقه قفقاز، شمال آفریقا و حتی آینده جنگ اوکراین را هم ترسیم می کند.  پس بدیهی است که به طریق اولی این انتخابات روی همسایگان ترکیه و به شکل مشخص مناسبات دوجانبه تهران - آنکارا اثرگذارد باشد تا جایی که منافع ایران در مناطق پیرامونی از قره باغ گرفته تا سوریه و عراق به شکل مستقیمی با پیروزی اردوغان یا کمال اوغلو قلیچدار اوغلو گره خورده است. از این منظر و به باور شما اساسا اهمیت و تاثیر این انتخابات بر منافع ایران تا چه حد جدی است؟

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها