کد خبر: 677937
تاریخ انتشار :

افشای خیانت معتمد پوتین؛ برای رهبر مزدوران واگنر پاپوش دوخته‌اند؟

اکو ایران: طبق اسناد فاش شده اطلاعاتی آمریکا، یوگنی پری گو ژین گفته که در ازای عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از باخموت که توسط گروه واگنر تحت محاصره است، می‌تواند موقعیت نیروهای روسیه را به کیف نشان دهد.

افشای خیانت معتمد پوتین؛ برای رهبر مزدوران واگنر پاپوش دوخته‌اند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، در اواخر ژانویه و پس از کشته‌شدن هزاران نیروی مزدور واگنر برای تصرف باخموت، یوگنی پریگوژین، مالک این گروه به اوکراین پیشنهاد عجیبی داد.

به نوشته نشریه واشنگتن‌پست، بر اساس اسناد اطلاعاتی آمریکا که در پلتفرم Discord (دیسکورد) به بیرون درز کرده بود، پریگوژین به اداره اطلاعات نظامی اوکراین پیشنهاد داد که اگر کیف سربازان خود را از اطراف باخموت خارج کنند، او اطلاعات مواضع نیروهای روسیه را به آن‌ها داده و اوکراین می‌تواند از آن برای حمله به روس‌ها استفاده کنند. پریگوژین در طول جنگ با اداره اطلاعات نظامی اوکراین ارتباط محرمانه داشته است.

او به خاطر عدم دریافت تدارکات کافی برای نیروهایش، علناً با فرماندهان نظامی روسیه درگیر شده است. وی همچنین یکی از متحدین ولادیمیر پوتین بوده که ممکن است پیشنهاد مبادله جان نیروهای واگنر با سربازان روس را به عنوان یک خیانت تلقی کند.

دو مقام اوکراینی تأیید کردند که پریگوژین چندین‌بار با اداره اطلاعات اوکراین موسوم به اچ‌یو‌آر صحبت کرده است. یکی از مقامات گفت که پریگوژین پیشنهاد تخلیه باخموت در ازای موقعیت نیروهای روسیه را بیش از یک‌بار تمدید کرده بود، اما کیف به خاطر عدم اعتماد به پیریگوژین، آن را رد کرد.

همچنین یک مقام آمریکایی هشدار داد که در واشنگتن نیز نگرانی مشابهی در مورد نیت و صداقت پریگوژین وجود دارد.

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست تماس‌ها با پریگوژین را تأیید نکرد. او گفت: این یک مسئله اطلاعاتی است.

او همچنین انتشار علنی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به نفع روسیه دانست.

در هر صورت، هیچ تردیدی در مورد ناراحتی پریگوژین نبرد باخموت وجود ندارد. او به طور علنی و خصوصی از کم‌کاری وزارت دفاع روسیه برای تأمین تدارکات و مهمات برای نیروهایش انتقاد کرده است.

پریگوژین که قول داده بود تا ۹ می کنترل این شهر را به دست بگیرد، اخیراً علناً تهدید کرده که نیروهای خود را از منطقه خارج خواهد کرد.

سایر اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند که مقامات وزارت دفاع روسیه به دنبال راهی برای پاسخ به انتقاد پریگوژین از عملکرد ارتش و مطالبات وی برای منابع بیشتر می‌گردند. آنها اذعان دارند که گله پریگوژین بیراه نبوده است. این اسناد همچنین به جنگ قدرت بین پریگوژین و مقامات ارشد از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اشاره می‌کند.

در یکی از اسناد آمده است که پریگوژین به طور مخفیانه با دستگاه اطلاعاتی اوکراین ارتباط داشته و علاوه بر تماس‌های تلفنی، به طور حضوری و در یک کشور آفریقایی نامشخص، با افسران اچ‌یو‌آر ملاقات می‌کرد. نیروهای واگنر تأمین‌کننده امنیت چندین کشور آفریقایی هستند.

اطلاعات فاش‌شده ایالات متحده نشان می‌دهند که پریگوژین از تلفات سنگین نیروهایش ابراز تأسف کرده و از اوکراین می‌خواهد تا با شدت بیشتری به نیروهای ارتش روسیه حمله کند.

طبق یکی از اسناد، پریگوژین به یک افسر اطلاعاتی اوکراینی گفت که ارتش روسیه در تأمین مهمات مشکل دارد. او به نیروهای اوکراینی توصیه کرد که در حالی که روحیه سربازان روسیه ضعیف است، با حمله به مرز کریمه، پیش‌روی بکنند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که پریگوژین از افت شدید روحیه نیروهای واگنر آگاه بوده و برخی از سربازانش از ترس تلفات بیشتر، از دستور استقرار در باخموت سرپیچی کرده‌اند.

در جنگ، حفظ ارتباط با طرف‌های مقابل غیرعادی نیست. همچنین این اسناد قصد پریگوژین در گفتگو با اوکراینی‌ها را نشان نمی‌دهد. در مصاحبه‌ای، یک مقام اوکراینی با جمله «دوستانت را نزدیک نگه‌دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، این ارتباط را توصیف کرد.

این اسناد همچنین حاکی از آن است که کیف شک دارد یا حتی می‌داند که کرملین از اصل ارتباط پریگوژین با اوکراین آگاه است؛ حتی اگر نداند که موضوع مذاکرات بر سر باخموت بوده است.

طبق اطلاعات شنودشده، کیریلو بودانوف، رئیس دستگاه اطلاعاتی ارتش اوکراین احتمال می‌دهد که روسیه با استفاده از جریان گفتگوهای مخفی پریگوژین و کیف در آفریقا، او را یک جاسوس اوکراینی معرفی کنند.

هنگامی که پریگوژین مطلع شد که اسناد آمریکا ارتباطش با اوکراین را فاش کرده است، در کانال تلگرامی خود نوشت: بله، این اطلاعات را تأیید می‌کنم. ما چیزی برای پنهان‌کردن از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی نداریم. من و بودانوف هنوز در آفریقا هستیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها