کد خبر: 677969
تاریخ انتشار :

شاه کلید دور دوم انتخابات ترکیه در دست کیست؟

اکو ایران: اردوگاه کمال قلی چدار اوغلو که بر پایان ریاست اردوغان و باز گردان کشور به مسیری دموکرات تاکید دارد، به واسطه نتیجه به دست آمده شوکه است و تلاش دارد تا استراتژی اش را تغییر دهد.

شاه کلید دور دوم انتخابات ترکیه در دست کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان پس از آن که آرای اولیه کمال قلیجدار اوغلو، امیدهایش را برای پیروزی صاعقه وار بر باد داد، برای آن که در دور دوم کارزار ریاست جمهوری پیروزی را از آن خود کند تلاش دارد به واسطه ائتلاف با نامزد سوم، کارت آس خود را رو کرده و بدین طریق بتواند یکه تاز میدان شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، عملکرد قدرتمند اردوغان موجب شده تا او در کارزار روز یکشنبه بتواند 49.4 درصد آرا را از آن خود کند،اردوغان با آرای به دست آمده توانست از کمال قلیچدار اوغلو پیشی بگیرد اما نتوانست 50 درصد آرا برای پیروزی مطلق را به خود اختصاص دهد.

حال تا کارزار انتخاباتی پیش رو دو هفته دیگر باقی مانده؛ دو هفته ای که در جریانش نامزدهای متعلق به دو اردوگاه تلاش خواهند کرد تا تصویری متفاوتی از خود ترسیم کنند.

مشاوران اردوغان تصور می کردند که می توانند با سینان اوگان، سومین نامزد ملی گرا که 5.2 درصد آرا را از آن خود کرد، معامله کنند تا بدین طریق به راحتی در دور دوم انتخابات که قرار است 28 می برگزار شود، پیروز شوند.

اردوگاه کمال قلیچدار اوغلو که بر پایان ریاست اردوغان و بازگردان کشور به مسیری دموکرات تاکید دارد، به واسطه نتیجه به دست آمده شوکه است و تلاش دارد تا استراتژی اش را تغییر دهد.به گفته مقام ها ائتلاف شش حزبی تحت رهبری اوغلو آنچنان که این کاندید ریاست جمهوری انتظار داشت رای دهندگان ملی گرا را جذب نکرد شاید تا حدی به این دلیل که بخش عمده ای از حزب حامی کردها از ریاست رقیب اردغان حمایت کردند.

یکی از مقام های ارشد از اعضای ائتلاف مخالفان گفت که قلیچدار اوغلو نیاز دارد تا استراتژی اش را بازتعریف کند. همزمان یکی از مقام های بلندپایه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان هم تاکید کرد که شانس این حزب در دور دوم کارزار بالا است. به گفته او امروز کلید در دست اوگان است.

اوگان هم در مصاحبه با رویترز گفت که تنها در صورتی می در دور دوم از اوغلو حمایت خواهد کرد که هیچ امتیازی به حزب دموکراتیک خلق ندهد. انتظار می رود که اردوغان و قلیچدار اوغلو در روزهای آینده با اوگان رایزنی داشته باشند. با توجه به دیدگاه های محافظه کارانه شان، اردوغان و اوگان می توانند متحدان بهتری باشند حتی اگر ائتلاف تحت رهبری رئیس جمهوری با حزب اسلام گرای کردی ( حزب مطالبه آزاد) که اوگان نیز با آن مخالف است، هم صدا شود.

هاکان اکباس، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به رویترز گفت که اوگان پادشاه دور دوم است و حالا هر دو طرف تلاش دارند تا با او هم صدا شوند. با این همه اردوغان امتیازهای بیشتری برای ارائه در اختیار دارد.

چشم انداز ریاست اردوغان برای دهه سوم فعالان مدنی را ناامید خواهد کرد. این مقوله مسکو، متحد آنکارا را خرسند می می کند و واشنگتن و پایتخت های اروپایی و بسیاری از رهبران خاورمیانه را که رابطه ای پر تنش با اردوغان داشتند را ناراحت.

نمایش قدرت اردوغان در حالی است که ارز سقوط کرده و بحران اقتصادی، معیشت مردم را به شکل منفی تحت تاثیر قرار داده است. براساس اطلاعات تورم در سال گذشته به بالای 85 درصد رسید.

با این حال  ائتلاف حاکم با به دست آوردن اکثریت کرسی های پارلمان ترکیه همه را شگفت زده کرد، بالاخص آن که رای دهندگان مستقر در منطقه جنوب شرق ؛منطقه ای که به واسطه زلزله فوریه بیش از 50 هزار کشته داشت از اردوغان حمایت کردند.

حزب ملی گرای موسوم به حزب خوب که دومین حزب بزرگ در ائتلاف اوغلو است صرفا توانست 9.75 درصد آرا را از آن خود کند وحزب چپ سبز هم 8.8 درصد آرا را به دست آورد.یکی از مقام های اپوزسیون گفت که اردوغان با ادعاهایی بی سند دال بر این که حزب کارگران کردستان حامی قلیچدار اوغلو است، موفق شد بعضی از رای دهندگان میانه رو- ملی گرا را ترسانده و آرایشان را از آن خود کند. به گفته او، از حالا دو هفته فرصت داریم تا وضعیت را به نفع خود تغییر دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها