کد خبر: 678189
تاریخ انتشار :

معامله بزرگ بن سلمان با دموکرات‌ها در راه است؟

اکو ایران: دولت بایدن برای برای توافق عادی‌سازی و ابط عربستان و اسرائیل تا پایان سال میلادی فشار می‌آورد.

معامله بزرگ  بن سلمان با دموکرات‌ها در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی آگاه به آکسیوس گفته‌اند که کاخ سفید می‌خواهد طی شش تا هفت ماه آینده، پیش از این‌که کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری دستور کار بایدن را عملا متوقف کند، فشار دیپلماتیک برای توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را افزایش دهد.

هرگونه توافق عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل با میانجی‌گری ایالات متحده احتمالاً باعث ارتقای روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شده و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب خواهد شد.

چنین توافقی می‌تواند در میان دموکرات‌ها نامطلوب تلقی شود، ولی ممکن است برای بایدن سرمایه سیاسی زیادی را به همراه داشته باشد. بایدن زمانی متعهد شد که عربستان سعودی را به واسطه سوابق حقوق بشری پادشاهی و قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست، «طرد» کند. 

اما یک توافق احتمالی می‌تواند یک پیشرفت تاریخی برای آمریکا در خاورمیانه باشد که ممکن است منجر به دومینویی از عادی‌سازی روابط با اسرائیل و احیای روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شود.

به گفته مقامات آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته در جده با بن‌سلمان دیدار و در میان موضوعات دیگر، در مورد امکان عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل گفتگو کرد.

پس از این دیدار، برت مک‌گورک، مسئول میز خاورمیانه کاخ سفید و آموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن به بیت‌المقدس سفر کردند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در جریان مذاکرات قرار دادند.

به گفته دو مقام آمریکایی آگاه، سالیوان به بن‌سلمان گفته که ایالات متحده فکر می‌کند فرصتی برای دستیابی به توافق عربستان و اسرائیل تا پایان سال وجود دارد.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفته که بن‌سلمان نمی‌خواهد گام‌های بیش‌تری در جهت گرم کردن روابط با اسرائیل بردارد، مگر این‌که در عوض یک بسته امتیاز بزرگ -شامل همکاری نظامی قوی‌تر- دریافت کند. سفارت عربستان در واشنگتن به سوالات در رابطه با این ماجرا پاسخی نداد.

دو مقام ارشد آمریکایی مدعی شده‌اند که به نفع عربستان سعودی است که توافق عادی‌سازی با اسرائیل را در زمانی که پرزیدنت بایدن بر سر کار است امضا کند، زیرا از حمایت سیاسی و مشروعیت بیش‌تر نزد دو حزبی حاکم در واشنگتن برخوردار خواهد شد.

این دو مقام آمریکایی گفتند، در حالی که جمهوری‌خواهان کنگره عموماً از توافق با عربستان سعودی حمایت می‌کنند، بسیاری از دموکرات‌هایی که منتقد پادشاهی هستند، تنها در صورتی از چنین توافقی حمایت می‌کنند که زیر نظر رئیس‌جمهوری از حزب خودشان انجام شود.

سناتور جمهوری‌خواه، لیندسی گراهام، که چند هفته قبل از سفر سالیوان از عربستان سعودی و اسرائیل دیدن کرده بود، با بن‌سلمان در جده ملاقات و پیام مشابهی را درباره دستیابی به توافق با بایدن به او داد.گراهام چند روز پس از ملاقات با نتانیاهو در بیت‌المقدس، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من به ولی‌عهد گفتم که بهترین زمان برای ارتقای روابط ما اکنون است، که پرزیدنت بایدن به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و متعاقباً به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی علاقه زیادی دارد». او  افزود: «من معتقدم که حزب جمهوری‌خواه، با امتنان، خوشحال خواهد شد که با پرزیدنت بایدن برای تغییر روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی همکاری کند.»

در همین شرایط، یک سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که کاخ سفید «در مورد محتوای گفتگوهای دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نمی کند». این سخنگو افزود: «ایالات متحده کاملاً متعهد به تقویت و گسترش پیمان ابراهیم و حمایت از ادغام اسرائیل در خاورمیانه است. این منطقه برای ما در دوره آتی مورد تاکید و تمرکز مستمر خواهد بود زیرا ما به دنبال دستیابی به منطقه‌ای یک‌پارچه‌تر، مرفه‌تر و با‌ثبات‌تر هستیم که در درازمدت به منافع شرکای ما و ایالات متحده خدمت می‌کند».

در این شرایط، یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفته که با این تحلیل موافق است و هم‌چنین تاکید کرد که سعودی‌ها بهتر است با یک رئیس جمهور دموکرات معامله کنند.

این مقام اسرائیلی این داستان را با تصمیم نتانیاهو برای دستیابی به توافقنامه کمک‌های امنیتی با پرزیدنت اوباما در سال 2016 و عدم انتظارش برای پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مقایسه کرد. مقام مذکور به اکسیوس گفته: «این واقعیت که ما با اوباما به توافق رسیدیم، حمایت دموکرات‌ها در کنگره از کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل را تقویت کرد».

اسرائیل عربستان سعودی را به عنوان «جام مقدس» برای دستیابی به جهان عرب می‌بیند و مدت‌هاست که خواهان عادی‌سازی روابطش با پادشاهی است، به ویژه از زمان امضای توافق‌نامه ابراهیم در سال 2020 با میانجی‌گری ترامپ.

 مقامات آمریکایی می‌گویند که یکی از بزرگ‌ترین موانع برای دستیابی به یک توافق گسترده بین عربستان سعودی و اسرائیل به درخواست عربستان برای ارتقاء، همکاری نظامی با ایالات متحده و دسترسی به سیستم.های تسلیحاتی پیشرفته ایالات متحده است که در حال حاضر ندارد.

سعودی‌ها هم‌چنین خواهان خرید تجهیزات نیروی هوایی از ایالات متحده هستند که فروش‌شان توسط دولت بایدن چند هفته پس از روی کار آمدن رئیس جمهور به دلیل جنگ در یمن به حالت تعلیق درآمد.مقامات آمریکایی و اسرائیلی می گویند آتش‌بس در یمن که با نزدیک شدن عربستان و ایران تقویت شد، شرایط بهتری را برای بهبود روابط آمریکا و عربستان و برای پیشبرد چنین توافقی ایجاد می کند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می گویند مانع دیگر درخواست عربستان برای جلب حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان است که شامل غنی‌سازی اورانیوم می‌شود.احتمال توسعه برنامه انرژی هسته‌ای عربستان سعودی، از جمله غنی‌سازی مستقل اورانیوم، یک نگرانی جدی برای اسرائیل است، اما مقامات اسرائیلی می‌گویند راه‌حل‌های احتمالی متعددی برای کاهش نگرانی‌های مربوط به اشاعه هسته‌ای مورد بحث قرار گرفته است.

با این همه، به نظر می‌رسد هر توافقی احتمالاً شامل یک بخش فلسطینی» خواهد بود که اسرائیل باید با آن موافقت کند.سعودی‌ها علناً اعلام کردند که عادی‌سازی با اسرائیل تنها در صورت پیشرفت در روند توافق اسرائیل و فلسطین انجام می‌شود.

مشخص نیست که سعودی‌ها و ایالات متحده چه چیزی را درخواست خواهند کرد و دولت راست افراطی نتانیاهو تا کجا برای رسیدن به توافق پیش خواهد رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها