کد خبر: 679376
تاریخ انتشار :

هرتزوگ در باکو؛ علی‌اف قصد تحریک تهران را دارد؟

اکو ایران: روز سه‌شنبه، اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای گسترش روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان وارد این کشور شیعه‌نشین هم‌مرز با ایران شد.

هرتزوگ در باکو؛ علی‌اف قصد تحریک تهران را دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، برنامه‌ریزی سفر اسحاق هرتزوگ به آذربایجان در سطح امنیتی بالایی انجام شده بود؛ زیرا نگرانی‌هایی از بابت نارضایتی ایران از این دیدار وجود دارد.

آذربایجان، کشور مسلمان شیعه که در اوایل امسال سفارتش در اسرائیل را افتتاح کرد، به گفته هرتزوگ، «یک کشور دوست و کشوری کلیدی با زمینه‌های همکاری بسیاری است».

نیروهای آذربایجان و شین بت، آژانس امنیتی اسرائیل تمام مناطق باکو را برای این دیدار بستند. هزاران سرباز و افسر پلیس وظیفه گشت‌زنی در پایتخت را داشتند. همچنین در اقدامی نامعمول، کل هیئت از اتصال تلفن‌های همراه خود به اینترنت همراه یا جداشدن از گروه در طول بازدید منع شدند.

قبل از رفتن به کاخ ریاست‌جمهوری در خارج از باکو برای مراسم استقبال رسمی، هرتزوگ در فرودگاه، توسط گارد افتخاری آذربایجان و بچه‌مدرسه‌ای‌های محلی چاباد مورد استقبال قرار گرفت. قرار است در این سفر دو روزه، هرتزوگ با الهام علی‌اف، همتای آذری خود دیدار کند.

موشه آربل، وزیر بهداشت و امور داخلی اسرائیل نیز قصد دارد هرتزوگ را در سفر به آذربایجان همراهی کند. او قصد دارد با همتایان خود در باکو دیدار کرده تا در مورد همکاری بیشتر در زمینه آموزش پزشکان، آمادگی اضطراری و سلامت دیجیتال گفتگو کند. انتظار می‌رود در طول این مدت، اسرائیل و آذربایجان توافقنامه همکاری بهداشتی امضا کنند.

در ماه مارس امسال و برای اولین‌بار، آذربایجان سفارت خود در اسرائیل را افتتاح کرد. اسرائیل از سال ۱۹۹۳ در باکو سفارت داشته است. باکو در گذشته برای جلوگیری از طرد توسط سایر کشورهای دارای اکثریت مسلمان یا تحریک ایران، برای بازکردن سفارت خود در اسرائیل مردد بود؛ اما می‌توان توافق ابراهیم و نزدیکی اسرائیل با ترکیه که علی‌اف در آن نقش داشت را کاتالیزوری در روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان دانست.

اسرائیل و آذربایجان روابط دفاعی نزدیکی دارند. پهپادهایی که تل‌آویو در اختیار باکو قرار داد، در جنگ سال ۲۰۲۰ با ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت. مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم دریافت که ۶۹ درصد از واردات تسلیحات آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل بوده است که ۱۷ درصد از کل صادرات اسلحه اسرائیل در این دوره را تشکیل می‌دهد. حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی به اسرائیل نیز از آذربایجان می‌آید.

به ادعای جروزلم پست، سیاستمداران آذری گشایش سفارت در اسرائیل را به روابط  ایران و بازگشایی یک کنسولگری دیگر در ارمنستان نسبت دادند. ایروان و باکو در سال ۲۰۲۰ با هم جنگیدند.

ایران و آذربایجان ۶۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و از مدت‌ها پیش این گمانه‌زنی وجود داشت که اسرائیل از همسایه شمالی ایران برای عملیات‌های مخفیانه استفاده می‌کند. سال گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اسرائیل را متهم کرد که «حضور خود در چندین منطقه آذربایجان را تثبیت کرده است». باکو این اتهامات را رد کرد.

بلافاصله پس از آن، ایران یک رزمایش نظامی در امتداد مرز برگزار کرد. علی‌اف نیز با عکس‌گرفتن از پهپادهای کامیکازه اسرائیلی هاروپ که در کشورش تولید می‌شد، پاسخ داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها