کد خبر: 679480
تاریخ انتشار :

افزایش فشار غرب بر ترکیه برای پذیرش عضویت سوئد در ناتو

فایننشال تایمز نوشت: کشورهای غربی به شکل فزاینده ای ترکیه را برای پذیرش عضویت سوئد در ناتو تحت فشار قرار داده اند.

افزایش فشار غرب بر ترکیه برای پذیرش عضویت سوئد در ناتو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، فایننشال تایمز نوشت: اولف کریسترسون (Ulf Kristersson) نخست وزیر سوئد، در مطلبی در این روزنامه عنوان کرد که قانون جدید ضد تروریسم که از روز پنجشنبه اجرایی می شود، «آخرین بخش» توافق برای تضمین حمایت آنکارا از ورود این کشور به ائتلاف نظامی ناتو است.

کریسترسون نوشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که به طور جدی موضوع تقاضای عضویت سوئد در ناتو مورد توجه قرار گیرد... فقط ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از ماندن سوئد در خارج از ناتو سود می برد.

به گفته یک مقام ارشد سوئد «قانون مبارزه با تروریسم بزرگترین امید ما برای گشودن قفل وضعیت موجود است. بعد نوبت به تصمیم گیری ترکیه می رسد».

فایننشال تایمز نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تاکنون از پذیرش عضویت سوئد در ناتو خودداری کرده اما به فنلاند اجازه داده به این ائتلاف ملحق شود. استدلال ترکیه این است که استکهلم به اقدامات بیشتری در مبارزه با تروریسم نیاز دارد.

به نوشته رسانه انگلیسی، این بن بست به ایجاد شکاف بین ترکیه و متحدانش در ناتو منجر شده به ویژه در برهه ای که این ائتلاف تلاش می کند وحدت قوای خود در جنگ روسیه را نشان دهد.

بن بست در روابط ترکیه و ناتو بعلاوه سیاست به اصطلاح درهای باز ناتو را در استقبال از عضویت کشورهای جدید زیر سوال برده است.

فایننشال تایمز افزود: در حالی که آمریکا و متحدان ناتو خواسته اردوغان برای تقویت برنامه های خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را که این هفته به پایان رسید، تحمل کردند آنها اکنون تلاش های خود را برای متقاعد کردن او جهت اجازه دادن به سوئد برای پیوستن به ناتو تشدید کرده اند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه گفت که حضور سوئد در ناتو تا زمان برگزاری اجلاس سران ناتو در ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) در ویلنیوس پایتخت لیتوانی «کاملاً ممکن است». او در توییتی نوشت که روز سه‌شنبه تماس خوبی با اردوغان داشته است که در آن دو طرف درباره «نهایی‌سازی الحاق سوئد به ناتو» گفتگو کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه از سوئد دیدن کرد و گفت: اکنون، زمان حرکت رو به جلو فرا رسیده است، ما دوست داریم این اتفاق قبل از نشست ویلنیوس رخ دهد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ضمن تبریک به اردوغان به خاطر انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهوری ترکیه گفت: او (اردوغان) همچنان می خواهد بر روی جنگنده های اف-۱۶ کار کنیم. من به اردوغان گفتم که می خواهیم بر سر سوئد به توافق برسیم.

ترکیه امیدوار است که برای خرید جنگنده های اف ۱۶ به ارزش چند میلیارد دلار با آمریکا به توافق برسد اما این توافق از سوی کنگره معلق مانده است. دولت بایدن طرح ارتقای هواپیماهای اف-۱۶ به ارزش ۲۵۹ میلیون دلاری را در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) -و بلافاصله بعد از موافقت آنکارا با عضویت فنلاند در ناتو- تصویب کرد.

سونر کاگاپتای (Soner Cagaptay) مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، پیش‌بینی کرده که مواضع سختگیرانه رئیس‌جمهور ترکیه در موضوع مبارزه با تروریسم ادامه یابد.

مساله مبارزه با تروریسم یکی از ویژگی‌های اصلی تبلیغات ریاست جمهوری اردوغان در انتخابات اخیر بود.

کاگاپتای گفت: کنگره می گوید ترکیه ابتدا باید گام هایی را در زمینه دادن مجوز به سوئد بردارد. اما اردوغان می گوید «نخیر، من از کنگره می خواهم نخست درباره جنگنده های اف-۱۶ چراغ سبز نشان دهد، سپس من اقدام بعدی را بکار خواهم بست.»

فایننشال تایمز نوشت: اردوغان و کریسترسون هر دو برای شرکت در نشست روز پنجشنبه «جامعه سیاسی اروپا» در مولداوی دعوت شده اند. جامعه سیاسی اروپا یک مجمع جدید در سراسر قاره سبز است که توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه حمایت می شود.

اردوغان از اتفاقاتی که در استکهلم رخ داده از جمله سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه، برافراشتن پرچم حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» در مرکز پایتخت و پخش نمادها و پیام‌های طرفدار پ‌ک‌ک بر روی ساختمان‌های اصلی ناراحت است.

مقامات سوئدی می گویند از این که که آمریکا علیه اردوغان سختگیری نکرده نگران هستند اما امیدوارند که اکنون و تا قبل از نشست سران ناتو در ویلنیوس این سختگیری اعمال شود.

سایر کشورهای ناتو از اردوغان خواسته اند تا از عضویت سوئد حمایت کند و چنین استدلال می کنند که این عضویت از زمان حمله به اوکراین برای حفظ امنیت مناطق شمال اروپا و بالتیک به موضوعی حیاتی تبدیل شده است.

یوناس گهر استور (Jonas Gahr Støre) نخست وزیر نروژ، این هفته گفت: ما انتظار داریم که ترکیه اکنون با درخواست عضویت سوئد موافقت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها