کد خبر: 680642
تاریخ انتشار :

انتقاد کمیته پارلمانی "پگاسوس" از عدم همکاری کشورهای اروپایی برای شفاف سازی درباره جاسوسی‌ها

کمیته تحقیق پارلمانی پگاسوس که از حدود یک سال پیش روند تحقیقات درباره جاسوسی‌ها با بدافزار اسرائیلی پگاسوس را آغاز کرده است از عدم همکاری نهادها و برخی کشورهای اروپایی برای شفاف سازی ها در این باره انتقاد کرد.

 انتقاد کمیته پارلمانی "پگاسوس" از عدم همکاری کشورهای اروپایی برای شفاف سازی درباره جاسوسی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در گزارشی به مسئله جاسوسی های گسترده دولت های اروپایی با نرم افزار اسرائیلی پگاسوس پرداخته و نوشت: شرکت عامل اسرائیلی مدعی است که برنامه جاسوسی "پگاسوس" تنها برای استفاده در مبارزه با جنایات جدی و ترور است. اما تحقیقات روزنامه نگاران حدود دو سال پیش نشان داد که تلفن های همراه به طور گسترده به این نرم افزار آلوده شده اند. در آن زمان در مورد آلودگی احتمالاً حدود 50000 شماره تلفن صحبت شد.

ظاهراً این امر به دستور دولت ها برای ارعاب افراد به زعم آن ها نامطلوب اتفاق افتاده است. روزنامه نگاران، قضات و سیاستمداران مخالف نیز در کشورهای اتحادیه اروپا قربانی این جاسوسی ها شدند. حتی بستگان آنها نیز با این نرم افزار هدف جاسوسی قرار گرفتند.

تحقیق پارلمان اروپا حدود یک سال را صرف تحقیق در مورد استفاده از "پگاسوس" و نرم افزارهای مشابه کرد. امروز (پنج شنبه) این به گزارش نهایی 166 صفحه‌ای رای می دهد.

"کورنلیا ارنست"، عضو چپ پارلمان اروپا دیروز در پارلمان استراسبورگ گفت که نمایندگان پارلمان اروپا اکنون می دانند که 14 کشور اتحادیه اروپا "پگاسوس" را تحت پوشش امنیت ملی و مبارزه با تروریسم مورد استفاده قرار دادند. وی این طور نتیجه گیری کرد که این ننگ دموکراسی است. بر این اساس از جمله کشورهای یونان، اسپانیا، لهستان و مجارستان در لیست کشورهای استفاده کننده از این نرم افزار جاسوسی قرار دارند.

انتقادهای زیادی از سوی نمایندگان پارلمان اروپا در جریان بحث های پارلمانی به کشورهای عضو این اتحادیه وارد شد. آنها این انتقاد را وارد کردند که به سختی به کمیته تحقیق پارلمانی در کار تحقیقاتی در این باره از طرف کشورهای عضو کمک شد. بر این اساس 27 پرسشنامه ارسال شد و برخی حتی پاسخی دریافت نکردند.

به زعم نمایندگان پارلمان اروپا صحبت با کسانی که خودشان تحت تأثیر این جاسوسی ها قرار گرفتند مفیدتر بود. نمایندگان پارلمان اروپا از جمله به یونان، لهستان و اسپانیا سفر کردند و همچنین با کارشناسان صحبت کردند. مشخص شد که قربانیان این بدافزار در مجارستان و لهستان بسیار آسیب‌پذیر و بدون حمایت هستند.

گفته می شود در لهستان، "پگاسوس" بخشی از سیستم نظارت بر مخالفان یا منتقدان اصلاحات قضایی بحث برانگیز حزب راستگرای محافظه کار PiS بوده است. همچنین گفته می شود در مجارستان هدف اولیه استفاده از این بد افزار از بین بردن تنوع رسانه‌ای بوده است. در برخی موارد، افراد آسیب دیده تنها از طریق راهنمایی از سازنده تلفن همراه خود متوجه حمله جاسوسی شدند.

در اسپانیا هم تقریباً در 50 مورد مشخص نیست که چه کسی استفاده از نرم افزارهای جاسوسی را تأیید کرده است. در آنجا، این حملات علیه جدایی‌طلبان کاتالونیا هم انجام شد. در عین حال نمایندگان پارلمان اروپا تأیید کردند که اسپانیا یک دولت قانون اساسی کارآمد دارد.

کاتارینا بارلی، نایب رئیس پارلمان اروپا هم پس از تحقیقات به این نتیجه رسید که مقررات سراسری اتحادیه اروپا تنظیم می کند که کدام دوشاخه و کدام کابل متعلق به تلفن همراه است. اما هیچ قانونی برای نرم افزارهای جاسوسی وجود ندارد. وی تاکید کرد که از جمله، باید در مورد آنچه به عنوان امنیت ملی تلفی می شود توافق کرد. به گفته وی این نیاز به یک تعریف مشترک دارد. سپس، امید می رود که دولت ها دیگر نتوانند از این به عنوان بهانه ای دلخواه برای استفاده از نرم افزارهای جاسوسی استفاده کنند.

بارلی همچنین گفت که نیاز به نظارت بهتر پارلمانی، حفاظت کافی از قربانیان و یک نقطه تماس برای بررسی حملات جاسوسی تلفن همراه وجود دارد. با این حال، کمیته تحقیق اذعان می کند که در تهدیدات جدی، استفاده از این فناوری می تواند مناسب باشد. موریتز کورنر، نماینده حزب لیبرال دموکرات در اروپا در ابتدا خواستار توقف استفاده از این نرم افزار شد.

بهر حال نارضایتی در میان اعضای پارلمان اروپا در کمیته پگا(Pega) وجود دارد. تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قاطعانه از همکاری با این کمیته امتناع کرده‌اند. به عنوان مثال، مقامات ملی در لهستان حتی از ملاقات با اعضای کمیته خودداری کردند.

یرون لنارز، رئیس کمیته و عضو پارلمان راست میانه هلندی، کمیسیون و کشورهای عضو را به تأخیر در تاکتیک‌ها و ایجاد ابهام متهم کرد. وی خاطرنشان کرد که کمیسیون نتوانسته تهدیدات ناشی از جاسوس افزارهای رژیم صهیونیستی را جدی بگیرد و در انجام مسئولیتهای خود ناکام است.

سوفی اینت ولد، نماینده لیبرال هلندی و نماینده پارلمان اروپا که گزارش نهایی کمیته را تهیه می‌کند، کمیسیون و شورا را متهم کرد که شریک جرم و مجرم در دفاع از یک سیستم بسیار بیمار هستند. او گفت: آنها نه تنها از همکاری امتناع می‌کنند، بلکه در واقع به دنبال ساکت کردن پارلمان اروپا هستند.

جمهوری چک، دانمارک، ایتالیا، مالت و هلند به طور مشابه هیچ اطلاعاتی به کمیته ارائه نکرده‌اند. در عین حال کمیسیون اروپا ادعا می‌کند که با این کمیته همکاری می‌کند.

رژیم صهیونیستی متهم است که اطلاعات جاسوس‌افزارهای خود را که برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، فعالان، سیاستمداران و حتی رهبران بالقوه جهان مورد استفاده قرار گرفته است به رژیم‌های مستبد می‌فروشد.

پگاسوس به جاسوسان اجازه می‌دهد به راحتی تلفن‌های همراه را هک کنند و تمام اطلاعات شخصی افراد ازجمله سیاستمداران را به سرقت ببرند. کمیسیون اروپا به علت کوتاهی در واکنش علیه تل آویو و شرکت سازنده پگاسوس یعنی شرکت اسرائیلی ان اس او، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخی مقامات اروپایی مانند "امانوئل ماکرون"، رییس جمهور فرانسه و 13 تن دیگر از مقامات این کشور به همراه طیف گسترده‌ای از روزنامه نگاران و رسانه‌های غربی با استفاده از این بدافزار هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها