کد خبر: 680935
تاریخ انتشار :

تحلیل صباح زنگنه از سفر وزیر سعودی به تهران/ این اقدام سیگنال مثبتی برای سایر کشورهاست

کارشناس تحولات خلیج فارس معتقد است، سفر وزیر خارجه عربستان به تهران یک علامت مثبتی خواهد بود به تمام کشورهایی که به توسعه روابط شان با ایران تعلل می‌کنند.

تحلیل صباح زنگنه از سفر وزیر سعودی به تهران/ این اقدام سیگنال مثبتی برای سایر کشورهاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

« صباح زنگنه » در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به سفر وزیر خارجه عربستان به ایران گفت: سفر آقای « فیصل بن فرحان» به تهران یک اتفاق مهمی است که باید از آن استقبال کرد. بدیهی است سفر وزیر خارجه عربستان به ایران به معنای عبور از بسیاری از مسائل و ملاحظاتی است که ریاض نسبت به تهران داشت. حال باید منتظر بود، سفارتخانه عربستان در ایران رسما افتتاح شود تا این سفارتخانه بتواند مسئولیت پیگیری روابط را به عهده گیرد.

وی درباره تاثیر این سفر بر تحولات غرب آسیا گفت: ابتدای باید بر روی تنظیم روابط ایران و عربستان همت گماشت. پس از تنظیم روابط و تکمیل تمام مقدمات، آنگاه دو کشور بنشینند و درباره مسائل منطقه رایزنی و همکاری بکنند. هنگامی که دو کشور بزرگ منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به توافق برسند و گذشته‌ها را کنار بگذارند، این موضوع حتما تاثیر مثبتی بر روی بقیه کشورهای منطقه خواهد گذاشت و اگر کشوری هم در توسعه روابطش با ایران تحفظ  داشته باشد آن تحفظ دیگر کنار زده خواهد شد. طعبا محورهایی مانند بحران یمن، بحث لبنان، امنیت خلیج فارس و مسائلی از این قبیل موضوعاتی هستند که تحت تاثیر بازسازی روابط ایران و عربستان قرار خواهند گرفت.

این کارشناس تحولات حوزه عربستان در خصوص همکاری تهران و ریاض در مبارزه با تروریسم گفت: با توجه به اینکه تروریسم تمام کشورهای منطقه را تهدید می‌کند لذا به مصلحت تمام کشورها این است که در خصوص مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند البته این همکاری مستلزم آن است کشورها تمام توان و امکانات خود را در راستای مبارزه با تروریسم به کار گیرند. این در حالی است که ایران ، عربستان ، عراق ، سوریه و..... مورد تهدید تروریسم قرار گرفته‌اند. بنابراین، باید با یکدیگر همکاری کنند و تروریسم و افراط گرایی را مورد هدف قرار دهند و مانع  رشد و فعالیت گروه‌های تروریستی شوند.

زنگنه با اشاره به گشوده شدن صحفه جدیدی در روابط ایران و عربستان و تاثیرات مثبت آن بر تحولات غرب آسیا گفت: سفر وزیر خارجه عربستان به تهران یک علامت مثبتی خواهد بود به تمام کشورهایی که به توسعه روابط شان با ایران تعلل می‌کنند. اکنون عربستان به عنوان کشور بزرگ منطقه روابطش را با ایران بازسازی کرده و این روابط روبه توسعه است. این موضوع بر روی سایر کشورها تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید

سه هدف اصلی سفر وزیر خارجه عربستان به تهران

این کارشناس تحولات غرب آسیا با تاکید بر اینکه روابط ایران و عربستان حساس است، اظهارداشت: باید از این روابط مراقبت کرد. مخالفت با روابط ایران و عربستان در میان نیروها  وجود دارد. رژیم صهیونیستی حتما از این روابط خوشحال نیست و مخالفان تلاش‌های خود را به کار می‌گیرند تا روابط ایران و عربستان شکل نگیرد لذا باید مراقبت کرد تا نیروهای داخلی و خارجی به این روابط آسیبی نزنند.

وی با اشاره به سخن وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه همکاری تهران و ریاض می‌تواند امنیت منطقه را تضمین کند به گونه‌ای که هیچ کشوری نتواند در آن دخالت کند، اظهار داشت: تمام کشورها باید از توسل جستن به نیروهای خارجی عبرت گرفته و بر همکاری و توان منطقه توجه بکنند. با این ترتیب می‌توانند امنیت را حفظ کنند البته باید  در نظر داشته باشند که امنیت فقط نظامی و سیاسی نیست. امنیت یک مفهوم فراگیر است که شامل امنیت اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی ، اجتماعی و محیط زیستی می‌شود. تمام اینها اجزای امنیت را تشکیل می‌دهند.  محیط زیست خلیج فارس را نمی‌شود  بهم ریخت، مواد سمی در آن محیط ریخته شود و موجودات زنده خلیج فارس را از بین برد آنگاه انتظار داشت که در سایر زمینه‌ها امنیت داشته باشیم . همچنین کشورهایی نفت صادر کنند و یک کشور خاصی نتواند نفت صادر کند و یا خرید و فروشی داشته باشد. این امنیت‌ها به یکدیگر وابسته هستند.

زنگنه در پایان در خصوص بحث رقابت دیرینه میان ایران وعربستان گفت: بحث رقابت و همکاری دو صورت یک مفهوم هستند. کشورها می‌توانند رقیب یکدیگر باشند اما در زمینه‌های زیادی می‌توانند همکاری بکنند. اگر رقابت سازنده باشد، هیچ اشکالی ندارد و باعث رشد و رونق گرفتن مسائل اقتصادی و اجتماعی خواهد شد اما همکاری بدون تعریف روشن چندان معنایی نخواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها