کد خبر: 686149
تاریخ انتشار :

در هم شکستن سلطه آمریکا در دستور کار "گروه بری کس"

یک رسانه غربی در هم شکستن سلطه آمریکا را از اولویت‌های کشورهای بری کس دانست که نشست سران آن از امروز (سه شنبه) در آفریقای جنوبی آغاز می‌شود.

در هم شکستن سلطه آمریکا در دستور کار "گروه بری کس"
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اس ار اف در مطلبی با عنوان کشورهای بریکس می خواهند سلطه آمریکا را بشکنند به نشست پیش روی سران این کشورها در آفریقای جنوبی اشاره کرد.

در ادامه آمده است: هرگز پیش از این چنین اشتیاقی برای برگزاری نشست بریکس وجود نداشته است. از امروز روز سه شنبه، سران کشورها و دولت های پنج کشور بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، در مورد چگونگی تقویت اتحاد خود و شکستن سلطه ایالات متحده ملاقات خواهند کرد.

البته کشورهای بریکس در بسیاری از موارد با هم اختلاف نظر دارند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به دلیل صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین المللی، تنها از طریق ویدئو در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

سباستین رامسپک، از کارشناسان سوئیسی بر این عقیده است که چین تا حد زیادی قوی ترین دولت بریکس است و این گروه را ابزاری برای گسترش نفوذ خود و پیشی گرفتن از ایالات متحده به عنوان قدرتمندترین کشور جهان می داند . اهداف بقیه هم به همین ترتیب جاه طلبانه هستند. بریکسی ها می خواهند رشد کنند، به خصوص که ده ها کشور دیگر می خواهند عضو یا حداقل کشورهای شریک شوند. پذیرش نامزد عربستان سعودی که تا همین اواخر متحد نزدیک ایالات متحده بود در این تشکل دیدنی خواهد بود. اما این همه ماجرا نیست: بریکس قصد دارد دلار آمریکا را به عنوان یک ارز تجاری و ذخیره با واحد پول خود تکمیل و در نهایت جایگزین کند.

این کارشناس سوئیسی در عین حال گفت: هدف ارز بریکس هنوز بسیار مبهم است و حتی گنجاندن سایر کشورها در این تشکل نیز نیز چیز مطمئنی نیست؛ زیرا هند به چین بی اعتماد است و نمی خواهد شریک کوچکی در انجمن بریکس باشد. از طرفی برزیل و آفریقای جنوبی درباره از دست دادن نفوذ خود در تشکل بریکس بیم دارند. بهر حال تصمیمات اجلاس بریکس نشانگر میزان قدرت نفوذ سیاسی چین خواهد بود آن هم در شرایطی که خود این کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

به گفته سباستین رامسپک، بریکس به مظهر نظم جهانی جایگزین ضد آمریکایی تبدیل شده است. در واقع، پنج کشور بریکس 41 درصد از جمعیت جهان و 26 درصد از اقتصاد دنیا را تشکیل می دهند. آنها دو موسسه مالی جدید به نام های NDB و CRA را برای رقابت با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن ایجاد کردند. با این حال، تاکنون اهمیت نهادهای بریکس اندک بوده است. به خصوص که کشورهای بریکس از نظر اقتصادی و سیاسی هیچ وجه اشتراکی ندارند - جدا از این که برتری ایالات متحده را رد می کنند.

در پانزدهمین اجلاس گروه بریکس، تمرکز بر گسترش گروه است. این تشکل می خواهد غرب را تضعیف کند و تجارت جهانی را دوباره متعادل کند.

اجلاس گروه بریکس قرار است 22 تا 24 اوت (31 مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود تا به بزرگترین نشست سران کشورها و دولت‌های جهان جنوب در سال‌های اخیر تبدیل شود. از 54 رهبر آفریقایی برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به صورت آنلاین در نشست شرکت می‌کند و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه‌اش به صورت حضوری این کشور را نمایندگی خواهد کرد. طبق گزارش‌ها، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای این نشست به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.

«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» هم به منظور شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی چهارشنبه عازم شهر ژوهانسبورگ محل برگزاری این اجلاس خواهد شد.

ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور چهار عضو موسس به سال 2001 باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در 16 ژوئن 2009 رسماً تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در 21 سپتامبر 2010 به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

در حال حاضر علاوه بر پنج عضو اصلی، 23 کشور به شکل رسمی و شش کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و … اشاره کرد که از آن‌ها به عنوان بریکس‌ پلاس یاد می‌شود.

پیشنهاد ایجاد بریکس پلاس نخستین بار در اجلاس سران این گروه در چین در سال 2022 توسط رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد تا مکانیزمی برای نزدیک‌کردن کشورها به این گروه قبل از اعطای عضویت کامل باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها