کد خبر: 686941
تاریخ انتشار :

جنجال در آمریکا پس از انتشار سند تهران تایمز درباره تعلیق «رابرت مالی»

انتشار سندی درباره تعلیق نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از وزارت خارجه آمریکا باعث جنجال در این کشور شده است.

جنجال در آمریکا پس از انتشار سند  تهران تایمز درباره تعلیق «رابرت مالی»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- در آمریکا جنجال‌ها بر سر پرونده تعلیق امنیتی «رابرت مالی»، نماینده تعلیق‌شده دولت آمریکا در امور ایران کماکان ادامه دارد و افشاگری یک رسانه ایرانی باعث اضافه شدن به پیچیدگی‌های ماجرا شده است.

روزنامه تهران‌تایمز اخیراً نامه‌ای که به موجب آن رابرت مالی از کار تعلیق شده را منتشر کرده؛ اهمیت این نامه از آن جهت است که در آن بر خلاف اظهارات علنی رابرت مالی دلایل تعلیق او به طور روشن و به تصریح بیان شده است. 

تاریخ نگارش این نامه که عنوان «تعلیق مجوز امنیت ملی» برای آن انتخاب شده، 21 آوریل 2023 (اول اردیبهشت‌ماه) است و از طرف مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا خطاب به رابرت مالی نگاشته شده است.

در این نامه دلیل تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی اینطور تشریح شده است: «اداره امنیت پرسنل وزارت خارجه اطلاعاتی در خصوص شما دریافت داشته که موجب نگرانی‌های امنیتی جدی است و می‌تواند به لغو صلاحیت‌ها ذیل بندهای  E (رفتار شخصی)، K (مدیریت اطلاعات حافظت‌شده)، و M (فناوری اطلاعات) منجر شود. تعلیق مجوزهای امنیتی شما مصداق ابطال رسمی [آن مجوزها] نیست و دال بر اینکه برای چنین اقدامی برنامه‌ریزی‌شده نمی‌باشد.»

در این نامه همچنین احتمال ابطال رسمی مجوزهای امنیتی رابرت مالی باز نگاه داشته شده است: «چنانچه اینجانب بعد از تحقیقات و بررسی‌های بیشتر مجوزهای امنیت ملی شما از جمله مجوزهای امنیتی فوق محرمانه شما را باطل کنم به شما فرصت داده می‌شود تا پاسخ دهید و به هماهنگ کننده ارشد اداره زیرساخت امنیتی DS ( DS/SI) درخواست بررسی این تصمیم را ارائه دهید. اگر هماهنگ‌کننده ارشد DS/SI از ابطال صلاحیت امنیت ملی شما حمایت کند، پس از آن این فرصت به شما داده می‌شود که نسبت به آن تصمیم در پنل استیناف امنیتی وزارت اعتراض کنید.»

بیشتر بخوانید

واشنگتن: درباره رابرت مالی با کنگره در ارتباط هستیم

نشست توجیهی محرمانه وزارت خارجه آمریکا درباره رابرت مالی

ادعاهای جانشین رابرت مالی درباره پیگیری پرونده ایران

پشت‌پرده اخراج رابرت مالی به‌روایت رسانه عبری/ بلینکن هنوز حاضر به دیدار با مالی نیست

ماجراها درباره دیپلمات آمریکایی از پنجشنبه هشتم تیرماه آغاز شد، زمانی که «میتو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از انتشار گزارش‌هایی از برکناری رابرت مالی اعلام کرد که او «به مرخصی» رفته و «آبرام پیلی» عهده‌دار وظایف او در قبال ایران شده است. 

ساعاتی بعدتر، مالی که مذاکره‌کننده اصلی آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها بود خودش در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری به آنچه میلر اعلام کرده بود اضافه کرد و گفت «استعلام امنیتی» او تحت بررسی است و اطلاعات بیشتری در اختیار او قرار داده نشده است. 

 مصاحبه رابرت مالی از کنجکاوی‌ها درباره دلیل برکناری احتمالی او نکاست و پیگیری‌های سی‌ان‌ان ساعاتی بعدتر جزئیات بیشتری از ماجرا را روشن ساخت. این شبکه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مجوز امنیتی مالی به دلیل استفاده نامناسب او از اطلاعات محرمانه معلق شده و او به «مرخصی بدون حقوق» فرستاده شده است. 

افشاگری جدید روزنامه تهران‌تایمز باعث تشدید انتقادها از لاپوشانی دولت جو بایدن در خصوص این پرونده شده و بسیاری از مسئولان در آمریکا را به واکنش وادار کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن گفت که از گزارش‌ها درباره سند متشرشده در تهران‌تایمز مطلع است اما درباره صحت و سقم آن اظهار نظر نمی‌کند.

این سخنگو که اشاره‌ای به نام او نشده گفت: «ما از این گزارش‌ها مطلع هستیم. وزارت خارجه درباره مسائل داخلی وزارتخانه صحبت نمی‌کند. رابرت مالی به مرخصی رفته و ما به دلیل ملاحظات خصوصی فعلاً اطلاعات بیشتری برای در میان گذاشتن نداریم.»

مقام‌های سابق آمریکا به این رسانه گفته‌اند که این نامه واقعی است. واشنگتن‌فری‌بیکن نوشته انتشار این سند موجب طرح سوالات بیشتری درباره صداقت رابرت مالی می‌شود که در تیرماه به خبرنگاران گفته بود که به او درباره تعلیقش اطلاعات بیشتری داده نشده است.

گابریل نارونها، از مشاوران سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «این نامه واقعی به نظر می‌رسد. این سند نشان می‌دهد مالی با گفتن اینکه نمی‌داند چرا مجوزش باطل شده دروغ گفته است.»

او علاوه بر این نوشته است: «اینکه ایرانی‌ها دلیل تعلیق مجوز امنیتی مالی را می‌دانند و کنگره تا کنون بی‌خبر مانده است از نظر من بسیار نگران‌کننده است. لازم است کنگره در جریان باشد که آیا ایران به ایمیل‌های طبقه‌بندی‌نشده وزارت خارجه دسترسی دارد یا خیر و چه اقداماتی برای اصلاح آن انجام شده است.»

ریچارد گلدبرگ عضو اسبق شورای امنیت ملی آمریکا هم درباره اینکه چطور یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا در اختیار یک رسانه ایرانی قرار گرفته سوالاتی مطرح کرد. او در ایکس نوشت: «تهران‌تایمز درباره رابرت مالی اطلاعات بیشتری نسبت به نیویورک‌تایمز دارد. این جنون‌آمیز است.»

البته این اختلاف‌ها و دوپارگی‌ها در آمریکا درباره ایران مسئله تازه‌ای نیست و یکی از دلایل زیربنایی عدم تمایل دولت جو بایدن به انجام اقدامات عملی برای بازگشت به برجام و در عوض روی آوردن به راهکارهای جنگ روانی و بازی‌های رسانه‌ای در جریان مذاکرات رفع تحریم‌های وین بوده است. 

برخی محافل رسانه‌ای در داخل و خارج ایران که پیشتر حضور مالی را فرصتی برای ایران در موضوع مذاکرات عنوان می‌کردند، تلاش دارند که تعلیق مالی و تغییر احتمالی مسئول تیم آمریکا در مذاکرات لغو تحریم‌ها را موضوعی مهم و تعیین‌کننده در روند مذاکراتی که هنوز هیچ‌یک از طرفین در مورد آغاز آن اظهارنظری نکرده‌اند عنوان کنند.

با این حال، آن‌طور که «نورنیوز» پیش از این در جمع‌بندی خود از تحولات اخیر در آمریکا نوشته بود سیاست خارجی کشورها وابسته به افراد نیست و حاصل تصمیمات اجماعی ارکان حاکمیت است. به صورت طبیعی، معیار ارزیابی اراده کشورها در روابط خارجی، اقدامات واقعی آنهاست نه تغییر مجریان. از این رو مسائل داخلی آمریکا اساسا موضوعی نیست که نقش تعیین‌کننده‌ای بر تصمیم‌گیری‌های راهبردی طرف ایرانی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها